2026-01-12, 10:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Right! Men ingen visste kl. 23:04 att LOP skulle passera Dekorima. Du menar att det står Walkie Talkie-män i alla tänkbara riktningar? Är det Anérs polisspår månntro? Bäst före 1989 ...

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jo, variant på mötesteorin, till och med Olof Palme visste att han skulle till Dekorima.

Tidpunkten för iakttagelsen kan vara relevant av två skäl.

1. Tidpunkten kan visa att iakttagelsen sannolikt hade med brottet att göra.

2. Tidpunkten kan visa att iakttagelsen sannolikt inte hade med brottet att göra.

I det här fallet gäller alternativ 2.

Att en "tanig" finsktalande kille som var 10 cm kortare än gärningsmannen (och hade andra kläder) stod och viftade med en walkie-talkie vid mordplatsen (väl synlig mitt i Tunnelgatans mynning i Sveavägen) en kvart före skotten visar att killen inte hade med brottet att göra, utan var där av en annan orsak.
Citera
2026-01-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Tidpunkten för iakttagelsen kan vara relevant av två skäl.

1. Tidpunkten kan visa att iakttagelsen sannolikt hade med brottet att göra.

2. Tidpunkten kan visa att iakttagelsen sannolikt inte hade med brottet att göra.

I det här fallet gäller alternativ 2.

Att en "tanig" finsktalande kille som var 10 cm kortare än gärningsmannen (och hade andra kläder) stod och viftade med en walkie-talkie vid mordplatsen (väl synlig mitt i Tunnelgatans mynning i Sveavägen) en kvart före skotten visar att killen inte hade med brottet att göra, utan var där av en annan orsak.
Av vilken orsak var han där?
Citera
2026-01-12, 12:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Av vilken orsak var han där?

Han och en finsktalande kamrat skulle testa sina nya walkie-talkies?

Vi får hoppas att de berättar i framtiden.

Uppenbart gillade han inte att bli igenkänd. Det kan ha många orsaker. Att han upplevde sig vara igenkänd behöver inte nödvändigtvis bero på att han var den man som Anki trodde sig känna igen (även om hon var av den uppfattningen). Hon såg bara den mannen vid tre tillfällen två eller tre år tidigare.

Han tilltalades på finska och visade sig tala finska. Då är det inte konstigt att man upplever sig vara igenkänd. Mannen ger en möjlig förklaring till två andra iakttagelser. "Den jugoslaviske taxiföraren" och paret Prim. Det finns likheter i klädsel, längd, kroppsbyggnad och ålder.
Senast redigerad av Lebel 2026-01-12 kl. 13:24.
Citera
2026-01-12, 20:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Menar du att LL ville tala med poliserna i Mariestad pga vad som stod i Kulturnytt och som skulle komma ut på morddagen? Men om han inte kände till att mordet skulle ske, varför ville han tala med poliserna om detta mitt i natten? När han bad receptionen kontakta Mariestads-poliserna, hade mordet skett då?

Som jag skrev: Att döma av ankomsttiden (två-tiden) kan det vara så. Det visar inte att han var inblandad. Det kan visa varför han lämnade Göteborg.

Citat:
Han säger ju att han inte fick reda på mordet förrän strax efter klockan 01.

Kanske för att slippa berätta hur han egentligen fick reda på mordet. Många journalister kände till mordet vid midnatt. Även utanför Stockholm. Varför ligga och sova en stund på vägen till Mariestad (som han uppgav i förhören)? Det var bara 18 mil.

Citat:
När han åkte ner till Göteborg och stannade till på Rattugglan - dagen innan - vad det om Kulturnytt han ville diskutera med dem då också?

Enligt Lundbergs bokmanuskript stoppades han av dem i närheten av Rattugglan. Han bjöd dem på kaffe och smörgås. Vad de talade om framgår inte.

Citat:
Enligt Schmidt ska LL ha nämnt att han/man borde/skulle hålla sig borta från Stockholm några dagar. Stämmer detta, så visste han/hade han fått höra att något "stort" skulle ske. Vem hade han i så fall hört detta av?

Som jag skrev: Lundberg medgav i förhören att han visade Kulturnytt för Schmidt. Vad som stod i Kulturnytt kunde Schmidt (med lite fantasi) tolka som att något "stort" skulle ske. Då låg det även nära till hands att tro att Lundberg skulle hålla sig borta några dagar. Enligt Lundbergs bokmanuskript var han i Göteborg även föregående veckoslut.

Citat:
Bror P? Kopplingar till personer vid närradion, som sände på morddagens eftermiddag? Anders L?

Nej. Inte så vitt jag vet. Däremot Enerström (som framgår av förhören).

Citat:
Har LL fått reda på vid midnatt att "kusten är klar" att komma tillbaka till Stockholm igen, "att DET som skulle ske, hade skett". Stämmer LL:s utsaga senare om BP:s "monolog", så verkar det som att BP visste vad "vi" eller "de" hade gjort mot Palme. Nu kan det ju vara något som LL skarvar ihop, men mot bakgrund av Göteborgsresan, så kan man fundera.

Resan var Lundbergs idé (som framgår av hans bokmanuskript). Kanske ett sätt att skapa misstankar mot BP och avleda polisens intresse från Lundberg själv.

Citat:
De som säger sig ha vetat om vad som skulle hända, varifrån kommer deras uppgifter?

Anders L påstår ha fått uppgiften från Bo S, som i sin tur ska ha fått höra om detta av någon inom Säpo.

Anders L (1939 - 1991) och Bo S (1946 - 1989) hade många bekanta. När Anders L påstod i radiointervjun 1991 att Bo S hade hört av "någon hos Säpo" att Olof Palme skulle skjutas var Bo S död. Anders L berättade själv för krinsp Gerd Welin den 22 april 1986 "att han den 20.2.86 varnade Palme för övergrepp" (D4582). Welin förhörde Anders L om ett annat ärende när han spontant nämnde varningarna. Anders L syftade på breven med tidningsklippet med rubriken "dr Olof Palme död" och "dr" överlackat. Han lämnade breven till Rosenbad och UD den 20 februari 1986 (åtta dagar före mordet). Tidningsklippet handlade om Olof Palmes farbror. Olof Palme den äldre stupade i slaget om Tammerfors i finska inbördeskriget 1918.

När krinsp Inge Uvemo ringde den 30 april ville Anders L släta över vad han uppgav för Welin åtta dagar tidigare. "Vad han menade är att Palmes engagemang i Mellanöstern kunde bli farligt för honom pga de stora motsättningarna som finns i denna del av världen." Sedan hände inget förrän Aftonbladet avslöjade Larssons varningar den 24 maj 1987 och kallade dem "dödsrunor" från en "47-årig högerextremist" (Anders L var en av grundarna av den högerradikala ungdomsorganisationen Demokratisk Allians 1967).

Först den 25 augusti 1987 hölls ett ordentligt förhör med Anders L (av Morberg och Rasmusson). Det borde man ha gjort i april 1986. Anders L dog av blödande magsår i november 1991. Han bodde hos en ogift gammal dam. Agda Delén (1902 - 1999) på Kommendörsgatan 20 B på Östermalm. Där hade han bott sedan 1968. Att Anders L kände personer som gärna såg Palme död är säkert. Att han visste vem eller vilka som var skyldiga till mordet är osäkert.

Citat:
Stefan S, om det stämmer att han sagt det han sagt skulle hända när han var på repövning i Norrland. Hur visste han det? CGÖ eller någon annan i den kretsen?

Det enda konstiga med övningen var att Stefan S försvann ett tag dagen efter mordet (D7742-1). Det var lördag och övningen var snart slut. Kanske inte konstigt.

Citat:
Bonden i Skåne, vem var denne man? Var det han som hade någon slags koppling till Victor Gunnarsson, eller minns jag fel? Var inte uppgiften att mordet skulle ske "innan lördag"?

En bonde. Kurt M förnekade att han skulle ha sagt så. "Saken är helt befängd", för att citera Kurt M. Att Arne L skulle ha bekräftat Sture N:s uppgift (som Borgnäs skrev i boken) stämmer inte med förhöret 1986 (D2384-5). Så vitt jag kan se. Utan den bekräftelsen är Sture N:s uppgifter inte lika intressanta. Kopplingen mellan dottern och Viktor Gunnarsson saknade bevis. Så vitt jag kan se. Dottern förhördes. Ingen kunde veta tre dagar före mordet att Palme skulle vara död inom tre dagar.

Citat:
Polisintendenten (?) Curt Nilsson, som berättade om "Södermötet". Ska han ha varit med själv på detta ev möte? Om mötet skedde kvällen innan mordet, så hade i alla fall varken CGÖ (på Södersjukhuset) eller "Jägar-Nisse" (på Gotland) ha kunnat vara med. Eller avsåg han de möten som skulle ha hållits sedan november (?) -85?

Pint Curt Nilsson var inte med. Södermötet finns inte. Ett scenario som Nilsson diskuterade med pint Erik Rönnegård 1988. Nilsson spekulerade att den nyopererade CGÖ (med stygnen kvar) hade ett möte i sin bostad på Högbergsgatan 46 på mordkvällen. CGÖ opererades för brusten blindtarm sex dagar tidigare. Nilsson spekulerade om vilka som kunde ha deltagit i ett sådant möte. Ett par år senare läste Rönnegård en artikel i DN:s kulturbilaga (den 18 april 1991). Olle Alséns artikel om främlingslegionären Denis D (artikeln nämner en serie möten på Söder med början i november 1985). Efter ett tips av Mick P. Rönnegård läste artikeln och kontaktade Alsén. Mick P:s tips visade sig var falskt (D6866-12). Rönnegårds uppgifter visade sig vara Nilssons scenario. Alsén avslöjade Mick P. Allt var luft. Alla förhördes om luften och bekräftade att den var luft (D14660). Denis D levde ett äventyrligt liv, men inget kopplar honom till mordet. Han deserterade från legionen i början av 70-talet. Därför kom han till Sverige. Lämnade Sverige före mordet. Satt i fängelse i Togo vid tiden för mordet (för en stöld av en hyrbil).

Citat:
Mordet skedde, och personer har tydligen berättat om att det skulle ske - i vissa fall innan det skedde. Alla borde inte ha ljugit om det/hittat på, för det hände ju.

De hade hört något av någon. Det innebär inte att någon av dem var inblandad eller vet någon som var inblandad.

Citat:
Varifrån kom uppgifterna? Finns det någon gemensam källa/punkt? Kanske är inte det viktigaste att få reda på vem gm var, utan i vilken krets han står att finna? Och sedan utgå därifrån.Kopplingar "bakåt". Och sedan gå vidare.

Att vissa säger att Palme borde skjutas innebär inte att de skjuter Palme. Det var säkert åtskilliga som yttrade sig i liknande ordalag efter valet 1985. Att granska "intressanta kretsar" har vissa förhinder 40 år senare. Klara-Lidingö FBU-förening. Gruppen som möttes i Swedenborgskyrkan i Tegnérlunden. Hamachers besökare på Allhelgonagatan 5. Enerströms besökare på Norr Mälarstrand 24. Ingen av dessa "kretsar" finns längre. Deras anhöriga och efterlevande finns. Någon kan hitta något när någon dör. Eller någon anhörig till en okänd person.

Citat:
En annan sak. "Pertti" i Statskupp i slowmotion, kan det ha varit BP som avsågs? För det gick väl inte att koppla AA till Dekorima och de finska tjejerna?

Boken är snurrig (liksom författaren) och full av fel. "Pertti" är en annan oskyldig polis (som råkade ha ett kort finskt förnamn). Han var inte på gymmet förrän 1986 (EH14839-39). Oseriösa journalister skapade misstankar mot oskyldiga personer. AA är inte kopplad till Dekorima. AA stämmer inte med Ankis signalement. Den som trodde sig känna igen AA på fotot tränade inte på gymmet 1983 eller 1984 (när Anki såg mannen där). Fyrbarnspappan AA bodde på andra sidan Stockholm. Det finns ingen koppling till AA. Det stod klart 1995 (när Ölvebro intervjuades i TV3). Det hindrade inte Sven Anér att förtala AA i 20 år till.
Citera
2026-01-12, 22:19
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Bror P? Kopplingar till personer vid närradion, som sände på morddagens eftermiddag? Anders L?

Lundberg hade kopplingar till Enerström (som framgår av förhören med Enerström).

Bror P hade inga kopplingar. Så vitt jag vet.

Spaningsuppslaget om "Södermötet" finns på wpu.nu. Rätt uppslagsnummer är D14460.
Citera
2026-01-14, 00:54
Medlem
v.D.-182s avatar
Med reservation för att det var ett tag sedan jag fördjupade mig i uppgifterna runt Lars L och Bror Ps underliga bilresa, så tycker jag att man borde ha möjligheten att bilresan var ett utlagt vilospår, á la PKK och RAF, i åtanke.

Om de två varit direkt inblandade i mordet eller haft vetskap om det i förhand skulle de väll försökt hålla så låg profil som möjligt? Men det gör de ej, de väljer att ta en stor lyxig Mercedes och åka halva landet runt, samtidigt som de på alla sätt drar till sig omgivningens uppmärksamhet och väcker misstankar om att deras märkliga resa är kopplad till mordet.

Den rimliga tolkningen är väll snarare att resan och deras beteende under den var ämnad att distrahera och dra till sig PUs uppmärksamhet under den avgörande tiden efter mordet. Eventuellt kan uppgifterna om påstådda telefonsamtal från RAF till Svenska diplomater i Västtyskland, samt att det substanslösa PKK-spåret kommit från SÄK, kopplas till Lars L och Bror Ps resa. Var deras märkliga resa en av flera vilospår som placerades ut efter mordet, och som tydligt pekar mot att SÄK eller en grupp inom SÄK troligen var inblandade i mordet i något avseende?
Citera
2026-01-15, 11:28
Medlem
Citat:
Lundberg hade kopplingar till Enerström (som framgår av förhören med Enerström).

Spaningsuppslaget om "Södermötet" finns på wpu.nu. Rätt uppslagsnummer är D14460.

Vad heter Lundberg i förnamn?
Citera
2026-01-15, 12:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vad heter Lundberg i förnamn?

L*rs.

*=a
Citera
2026-01-15, 12:29
Medlem
Citat:
L*rs.

*=a

Vilken källa har du för det påståendet?
Citera
2026-01-15, 12:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vilken källa har du för det påståendet?

wpu.nu.

L*rs Lundberg åkte tillsammans med B*or Pe*ä till Köpenhamn några dagar efter mordet.

*=r
Citera
2026-01-15, 12:46
Medlem
Citat:
wpu.nu.

L*rs Lundberg åkte tillsammans med B*or Pe*ä till Köpenhamn några dagar efter mordet.

*=r

Tack, men jag frågade Lebel ursprungligen efter den "Lundberg" som namnges av Alf Enerström i uppslaget DA14244-00-E (Se nedan)

Citat:

Citera
2026-01-15, 14:08
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Tack, men jag frågade Lebel ursprungligen efter den "Lundberg" som namnges av Alf Enerström i uppslaget DA14244-00-E (Se nedan)

Jag förmodar att det är samma person.

Maskningen på andra raden stämmer.

Enerström nämner att Lundberg var i Göteborg.

Jag har ingen annan information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in