Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Som jag uppfattat det så flyger varken Ukraina eller Ryssland särskilt mycket bemannat stridsflyg sen starten på kriget? Alls nu?
Hangarfartyg är gjorda för bemannat stridsflyg. Om bemannat stridsflyg är på väg ut så torde klassiska hangarfartyg vara det också, eller? Eller en stor anpassning av hangarfartyg till drönare kanske sker?
Dessutom kostar de ju många miljarder att bygga. En av Gerald ford-typ kostar 13 miljarder dollar att bygga. De kanske ska lägga pengarna på annat.
Vet du om USA använde bemannat stridsflyg från hangarfartyg i attackerna på Venezuela?
Jag tänker mig att det är mycket svårt för Iran att sänka ett amerikansk hangarfartyg, men de kanske har luftvärn att skjuta ner hangarfartygets bemannade stridsflyg?
Så hundratals fryguppdrag på båda sidor, dagligen, dag in och dag ut, i åratal, är inte "särskilt mycket bemannat stridsflyg"?
Ukraina använder stridsflyg för övervakning, för att fälla glidbomber, för att jaga drönare och kryssningsrobotar och Ryssland använder stridsflyg för övervakning, för att fälla glidbomber och kryssningsrobotar och antagligen också för att jaga drönare och kryssningsrobotar. Bara härom veckan såg vi rent av ett klassiskt bombuppdrag med dumma bomber, må vara med ett sjöövervakningsföretag som jagade en sjödrönare, men ändå principen kvarstår. Det var en bemannat uppdrag med flyg.
Att du inte ser så mycket av det beror på att det är två landstridskrafter med mindre tradition av krig i luften än jämförbara västländer. Dessutom slåss båda på en budget och utvecklingen av drönarkriget beror inte bara på teknisk utveckling, utan därför att man inte har så mycket alternativ. Dyrare vapen är fortfarande mer potenta, mer kraftfulla och bättre på slagfältet, inklusive stridsplan. De är bara ohållbart för båda sidor rent ekonomiskt.
Glöm inte heller att båda sidor förstör varandras flygplan så fort de bara kommer åt. Det är inget man skulle prioritera om flyget vore oväsentligt.
Hangarfartyg är naturligtvis inte anakronistiska eller omoderna och rent allmänt gäller är att ett system eller koncept som hangarfartyg blir omodernt först när samma roller kan fyllas av annat. Och det finns inget annat för maktprojektion och expeditionär förmåga över hav.