2026-01-10, 22:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Ok.. tro vad vill, men dina inlägg ger dessvärre inget starkare argument för din ståndpunkt eller dina slutsatser.
Ditt första stycke är ett sammelsurium av fakta och dina egna påståenden.

Jag har läst det mesta du skrivit, men ofta valt att hålla mig utanför.
Och likt med AZ och YN's iakttagelse av den springande mannen på DBG så försöker du även här körsbärsplocka för att få ihop din hypotes(i dina ögon slutsats).

--------

"att flickorna själva bekräftar att de såg "Manhunter" på försommaren 1987"?
Vart exakt påstås detta?
När jag bad om källa tidigare så kom ditt märkliga svar nedan.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Uppgifter om hur Anneli frös och köpte choklad....

Kan du skippa allt runt i kring och svara på en enkel fråga?

EH14839-3 sidan 19 (Anki).

EH14839-1-F sidan 1 (Anneli).

I det senare förhöret framgår även att Annelis minnesbild var att de gick Klarabergsgatan västerut till Vasagatan och Centralstationen, inte Kungsgatan. Att deras minnen skiljer sig på den punkten efter sju år är varken konstigt eller förvånande.
Citera
2026-01-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det är inte svårt att förstå. Om man läser förhören.

Anneli bekräftar Ankis beskrivning. De var på väg till Sandins möbler (strax söder om Grand), men vände. Anneli trodde att de vände när de mötte mannen. Det gjorde de inte enligt Anki.

De korsade Sveavägen efter mötet med mannen.

De tror sig höra en "smäll" som uppenbart inte är skotten. Liksom Anja Landgré och Inga Ålenius. De trodde sig också höra en smäll som uppenbart inte var skotten.

När de hör "smällen" befinner sig Anki och Anneli på Sveavägens västra sida. En bit norr om Tunnelgatan. De var inte framme vid Sandins möbler.

De vänder och går till Kungsgatan.

De ser ingen uppståndelse vid Tunnelgatan.

De fortsätter Kungsgatan västerut till Vasagatan och Centralstationen.

De var på Vasagatan när skotten hördes (med normal gånghastighet).

Okej. Kreativ läsart av förhören alltså. Jag är med. Har sett det förr.
Citera
2026-01-10, 23:27
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Okej. Kreativ läsart av förhören alltså. Jag är med. Har sett det förr.

Det är vad som står i förhören.

Utveckla gärna "kreativ".
Citera
2026-01-10, 23:31
Medlem
Citat:
Det är vad som står i förhören.

Utveckla gärna "kreativ".

Suck. Vi har varit där förr. Förhören 10 procent. Spelulation mellan raderna 90.
Citera
2026-01-10, 23:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Suck. Vi har varit där förr. Förhören 10 procent. Spelulation mellan raderna 90.

Det är fortfarande vad som står i förhören.

Specificera de 90 procenten.

Läsarna har rätt att veta.
Citera
2026-01-11, 10:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
EH14839-3 sidan 19 (Anki).

EH14839-1-F sidan 1 (Anneli).

I det senare förhöret framgår även att Annelis minnesbild var att de gick Klarabergsgatan västerut till Vasagatan och Centralstationen, inte Kungsgatan. Att deras minnen skiljer sig på den punkten efter sju år är varken konstigt eller förvånande.

Tack! Jag backar.
Där framkom det att de förmodligen blandat ihop filmen. Möjligen utifrån en ledande fråga...
Båda har som sagt beskrivit denna "felaktiga" film, det faktumet kvarstår ju.

(Kortare och mer precisa inlägg är bättre)
Citera
2026-01-11, 15:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Bra sammanställt...men du bevisade ingenting här med att flickorna sagt sig ha sett Manhunter 1987?
Vilket jag frågade efter.
Allt handlar ju om 28/2 1986?

Du försöker blanda ihop allt med korrekt faktaåtergivelse som om det skulle vara en solid grund för dina egna slutsatser..
Dessvärre går det inte ihop för en som läser och granskar det du skriver.

Mycket onödigt skrivet så jag nöjer mig med detta citat:

"Mannen söker sedan upp familjerna nattetid och går in i deras bostäder. Han sätter då in vassa tandproteser i munnen. Anneli framhåller dock att det inte var någon vampyrfilm."
EH14839-1

Detta är filmen Manhunter.. också!

Lilla Kvarn(Röda kvarn) är heller inte Sandrews...

Som sagt, inget mer att diskutera. Det är snarare du som inte läst eller undersökt tillräckligt.
Och vidare är allt för snabb att dra slutsatser.

Ja precis. Det är ju seriemördaren The Tooth Fairy, som sätter i tandproteser före sina dåd?

Hittade ingen tandscen från "Manhunter" på YouTube men så här ser det ut i "Red Dragon" (samma story):

https://youtu.be/l4S4IBACQCM?t=72

Så jag antar att man kan se något liknande i "Manhunter". Får sätta upp den på att titta-listan.

Har inte hängt med i diskussionen. Kom ni fram till att de var där 1986 eller var det 1987?

"Skräcknatten" började visas den 7:e februari 1986, enligt IMDB.
Senast redigerad av Dalulven 2026-01-11 kl. 15:43.
Citera
2026-01-11, 16:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Tack! Jag backar.
Där framkom det att de förmodligen blandat ihop filmen. Möjligen utifrån en ledande fråga...
Båda har som sagt beskrivit denna "felaktiga" film, det faktumet kvarstår ju.

(Kortare och mer precisa inlägg är bättre)

Där framkom det att de själva inser och påminner förhörsledarna att filmen som de beskrev ("Manhunter") inte kan ha varit filmen som de såg den 28 februari 1986.

De har inte blandat ihop en försommarkväll 1987 ("Manhunter" hade premiär den 22 maj 1987) med en februarikväll 1986 när Anneli frös och beställde varm choklad på Mon Cheri.

De har inte blandat ihop Sergelteatern i hörnet av Sergelgatan och Hötorget med en biograf på Kungsgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja precis. Det är ju seriemördaren The Tooth Fairy, som sätter i tandproteser före sina dåd?

Hittade ingen tandscen från "Manhunter" på YouTube men så här ser det ut i "Red Dragon" (samma story):

https://youtu.be/l4S4IBACQCM?t=72

Så jag antar att man kan se något liknande i "Manhunter". Får sätta upp den på att titta-listan.

Har inte hängt med i diskussionen. Kom ni fram till att de var där 1986 eller var det 1987?

"Skräcknatten" började visas den 7:e februari 1986, enligt IMDB.

Som du förstår har jag sett både "Skräcknatten" och "Manhunter".

Någon scen med en synlig tandprotes som i "Red Dragon" finns inte i "Manhunter".

Däremot finns en scen i "Manhunter" där FBI-agenterna betraktar en modell av gärningsmannens tänder. Den är med i trailern.
Citera
2026-01-11, 21:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Som du förstår har jag sett både "Skräcknatten" och "Manhunter".

Någon scen med en synlig tandprotes som i "Red Dragon" finns inte i "Manhunter".

Däremot finns en scen i "Manhunter" där FBI-agenterna betraktar en modell av gärningsmannens tänder. Den är med i trailern.

No shit! Du har säkert sett Bröderna Mozart och allt annat som gick på bio den kvällen ...

Men mordet var 15 minuter efter att de hade passerat? Tyckte jag mig läsa mig till här ovan.

Hur går det ihop?

Du trixade YN så att hon såg SE väster om barackerna. Nu trixar du de här tjejerna framåt i tiden?

Även om de såg en film den kvällen, vad har de för relevans i MOP-utredningen?
Senast redigerad av Dalulven 2026-01-11 kl. 22:36.
Citera
2026-01-12, 02:47
Medlem
Lebels avatar
Citat:
No shit! Du har säkert sett Bröderna Mozart och allt annat som gick på bio den kvällen ...

Men mordet var 15 minuter efter att de hade passerat? Tyckte jag mig läsa mig till här ovan.

Hur går det ihop?

Du trixade YN så att hon såg SE väster om barackerna. Nu trixar du de här tjejerna framåt i tiden?

Även om de såg en film den kvällen, vad har de för relevans i MOP-utredningen?

Jag såg den på TV för några år sedan. Somnade efter halva.

Hur går det ihop? Filmen är en timma och 46 minuter lång enligt IMDb. Den började 21.15. Den slutade 23.01.

Det tog tre minuter att gå från Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37 till Dekorima på Sveavägen 42 (sträckan är 190 meter enligt Google Maps).

En kvart före 23.21 är 23.04. Med två minuters marginal.

Det har relevans att tiden för iakttagelsen var en kvart före mordet.

Faktum är att tiden för intressanta iakttagelser alltid har relevans. Kanske en nyhet för dig, men så är det. Fråga din lokala polis.
Senast redigerad av Lebel 2026-01-12 kl. 02:50.
Citera
2026-01-12, 06:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag såg den på TV för några år sedan. Somnade efter halva.

Hur går det ihop? Filmen är en timma och 46 minuter lång enligt IMDb. Den började 21.15. Den slutade 23.01.

Det tog tre minuter att gå från Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37 till Dekorima på Sveavägen 42 (sträckan är 190 meter enligt Google Maps).

En kvart före 23.21 är 23.04. Med två minuters marginal.

Det har relevans att tiden för iakttagelsen var en kvart före mordet.

Faktum är att tiden för intressanta iakttagelser alltid har relevans. Kanske en nyhet för dig, men så är det. Fråga din lokala polis.

Right! Men ingen visste kl. 23:04 att LOP skulle passera Dekorima. Du menar att det står Walkie Talkie-män i alla tänkbara riktningar? Är det Anérs polisspår månntro? Bäst före 1989 ...
Citera
2026-01-12, 06:54
Medlem
Citat:
Right! Men ingen visste kl. 23:04 att LOP skulle passera Dekorima. Du menar att det står Walkie Talkie-män i alla tänkbara riktningar? Är det Anérs polisspår månntro? Bäst före 1989 ...

Jo, variant på mötesteorin, till och med Olof Palme visste att han skulle till Dekorima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in