2026-01-15, 13:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Mer än 800 000 svenskar har revolut, men samma svenskar har andra betalkort så de använder troligen likt mig bara revolut för utlandsbetalningar och uttag i atm på semester? Köper jag på svensk webshop så brukar jag vanligtvis använda kreditkort så att fakturan sedan går att bestrida om det skulle vara något problem.
Jo där är problemet, revolut är inte baslösningen för de flesta, som swish. Det krävs kanske 50 betalningar innan man vill använda revolut i normalfall och det finns inte särskilt många tillfällen när man tvingas till revolut.
Citera
2026-01-15, 13:29
Medlem
RostigHinks avatar
Visst är det bra med konkurrens men då 9 av 10 nätbutiker använder Klarna som betaltjänst blir det ett problem om man inte längre kan swisha genom Klarna. Jag vill inte ha med Klarna att göra efter en fadäs för många år sedan där jag köpte en pryl på faktura då jag inte riktigt litade på nätbutiken. Prylen kom och jag väntade på fakturan. När den väl kom var det en påminnelse med tillhörande avgift. Ursprungliga fakturan såg jag aldrig röken av.

Därav vill jag ha så lite som möjligt med Klarna att göra. Jag accepterar Swish genom Klarna men inte mer. Slutar de med Swish får jag leta annorstädes efter prylar. Jag hittar ofta samma prylar i Tyskland där man kan betala med kreditkort.
Citera
2026-01-15, 13:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo där är problemet, revolut är inte baslösningen för de flesta, som swish. Det krävs kanske 50 betalningar innan man vill använda revolut i normalfall och det finns inte särskilt många tillfällen när man tvingas till revolut.

Swish har samma problem som revolut dock, det är kontantbetalning och då tappar man kreditköpslagens skydd. Alla mina online köp görs via kreditkort om det är möjligt, svårt att se klarna segla upp som en konkurrent faktiskt - men då direktbetalar jag iof alltid med kreditkort i utcheckningen och har aldrig använt klarnas köp-nu-betala-senare lösningar.
Citera
2026-01-15, 13:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Swish har samma problem som revolut dock, det är kontantbetalning och då tappar man kreditköpslagens skydd. Alla mina online köp görs via kreditkort om det är möjligt, svårt att se klarna segla upp som en konkurrent faktiskt - men då direktbetalar jag iof alltid med kreditkort i utcheckningen och har aldrig använt klarnas köp-nu-betala-senare lösningar.
Det är ingen svensk som bryr sig, man avgör om hemsidan ser bra ut eller inte och 90% av mina kunder betalar direkt med swish. Jag har 1000 olika kunder i månaden och vet hur svensken tycker och agerar.

Klarna skulle ju ganska lätt kunna lägga in skydd för köpare i sin produkt. Kanske är det några som då föredrar klarna framför swish och inte helt osannolikt att jag lägger in klarna på min hemsida i så fall.

Om klarna ger säkerhet så är det paypal som blir förloraren, inte swish.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-15 kl. 13:39.
Citera
2026-01-15, 13:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är ingen svensk som bryr sig, man avgör om hemsidan ser bra ut eller inte och 90% av mina kunder betalar direkt med swish. Jag har 1000 olika kunder i månaden och vet hur svensken tycker och agerar.

Klarna skulle ju ganska lätt kunna lägga in skydd för köpare i sin produkt. Kanske är det några som då föredrar klarna framför swish och inte helt osannolikt att jag lägger in klarna på min hemsida i så fall.

Sorgligt men sant, folket är många gånger korkade får.

Jag har svårt att se klarna lyckas slå sig in på området direktbetalningar dock när swish så grundligt mutat in det området de senaste 15 åren eller så.
Citera
2026-01-15, 13:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Sorgligt men sant, folket är många gånger korkade får.

Jag har svårt att se klarna lyckas slå sig in på området direktbetalningar dock när swish så grundligt mutat in det området de senaste 15 åren eller så.
Nej, det är du som är en över-försiktig person. 99% är inte det, vi lever i ett ärligt land. Det förekommer knappast bedrägerier via hemsidor, möjligen extremt eftertraktade produkter, men man kan ju se om en hemsida funnits länge inga problem.
Citera
2026-01-15, 14:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej, det är du som är en över-försiktig person. 99% är inte det, vi lever i ett ärligt land. Det förekommer knappast bedrägerier via hemsidor, möjligen extremt eftertraktade produkter, men man kan ju se om en hemsida funnits länge inga problem.

Nej, varför skall man missa fördelen av att ha kreditköpslagen i ryggen? Swish använder jag uteslutande för att skicka och ta emot pengar mellan privatpersoner. Handlar man enbart på de stora företagens välkända webshoppar så visst, då må det väl vara hänt med swish men annars är det direkt korkat att använda kontanta betalsätt.
Citera
2026-01-15, 14:04
Medlem
Gemene man väljer inte mellan Swish och Klarna utifrån säkerhet
utan det som kräver minst antal klick. Resten är önsketänkande.
Citera
2026-01-15, 14:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nej, varför skall man missa fördelen av att ha kreditköpslagen i ryggen? Swish använder jag uteslutande för att skicka och ta emot pengar mellan privatpersoner. Handlar man enbart på de stora företagens välkända webshoppar så visst, då må det väl vara hänt med swish men annars är det direkt korkat att använda kontanta betalsätt.
Du kan sluta applicera din egen rädsla på oss andra. Jag har aldrig någonsin blivit lurad på en hemsida. Och tydligen inte 99% av alla andra svenskar heller, de betalar direkt till mig med swish.

Och om man blir av med 300 kr är det inte värt att gräva ner sig för det heller.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-15 kl. 14:17.
Citera
2026-01-15, 14:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Gemene man väljer inte mellan Swish och Klarna utifrån säkerhet
utan det som kräver minst antal klick. Resten är önsketänkande.
Exakt så, folk älskar att betala med swish! Det är för att det känns snabbt, säkert, snygg funktion och design.

Ibland får jag för mig att folk tycker det är ROLIGT att bli av med sina pengar via swish, det känns inte ens som att betala, och jag och min hemsida är mycket tacksamma. Tänk att vi förr betalade in till ett postgiro, genom att för hand skriva order som vi la i ett kuvert och la på brevlådan som någon sedan läste och skrev in. Det är bara 25 år sedan min butik drevs så tills paypal kom.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-15 kl. 14:22.
Citera
2026-01-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Klarna har inte det bästa rykte jag skulle aldrig använda de till någonting.

Instämmer helt. Kommer inte hända att jag ens provar..
Citera
2026-01-15, 14:48
Avstängd
dude2ks avatar
Finns ju redan PayPal. Vad skulle vara skillnaden? För att det heter Klarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in