2026-01-15, 13:46
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag tvivlar på att rättsmedicin har stängt över helgerna. Däremot är det ju bara naturligt att man prioriterar viktigare fall, det vill säga grövre brott och fall där folk sitter häktade.

Jag förstår skillnaden mycket väl men ser inte att någon ska få förtur bara för att personen i fråga sitter i riksdag. Ingen ska särbehandlas för att det kan göra hennes liv lättare som politiker. Vi har rätt att veta, men vi har inte rätt att omorganisera rättssamhället för att sätta dit en politiker under en tidsram som passar mediadrevet.
Frågade AI och NFC kör skift och har möjligheten att kalla in personal när det krävs.

Man ska så klart inte ha nån gräddfil för prominenta personer. Men i ett sånt här fall med det stora allmänintresset och medietrycket som är kunde man gjort ett undantag. Med reservation för att jag inte har en aning om handläggning eller arbetsbörda på berörd myndighet.

Åklagaren har sagt att fallet inte prioriteras för att Katja inte är frihetsberövad.
Citera
2026-01-15, 13:47
Medlem
yesterdaymans avatar
Precis.
Jag har aldrig köpt det där snacket heller som folk har skrivit med kreatin och tvättmedel och där senaste med bikarbonat och Ipren
Okej visst möjligheten finns ju alltid det finns ju även en möjlighet att det finns liv på andra planeter. Vilket jag egentligen tror det större sannolikhet att det finns liv på andra planeter än att det skulle vara tvättmedel i hennes väskan i en två grams påse.

Så jag ligger inte heller speciellt sömnlös för det här stod klart för mig redan samma dag som det kom ut denna nyheten är det så att hon lämnade ett positivt urintest så är jag tämligen säker på att hon har annat godis i påsen ...

-(ovanstående text är ett citat av ett tidigare inlägg, men tyvärr framgår det inte av vem ,sorry!)

---

Jag gillar din oväntade infallsvinkel på "godispåsens" innehåll jämfört med sannolikheten för liv på andra planeter.
Nu har jag ingen aning om vad Katja hade i väskan, men jag är 100% med på att vi har ett antal planeter i universum som hyser någon form av liv.
🙂
Senast redigerad av yesterdayman 2026-01-15 kl. 13:57. Anledning: Jag har citerat en annan medlems inlägg men det syns inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det som verkar stämma är att polisen får kontakt med Katja efter en avkörning längs vägen och upplever henne som påverkad.

Katja tas till polisstationen där hon testas positivt i ett snabbtest för narkotika.

Katja kroppsvisiteras och polisen hittar en misstänkt påse i Katjas handväska.

Katjas körkort dras in på platsen och "riktiga prover" skickas tillsammans med den misstänkta påsen för analys på laboratorium.

De "krossade iprenfantasterna" vädrar morgonluft och översvämmar tråden med inlägg.

Det verkar råda någon slags konsensus om detta.

Just det där med snabbtestet verkar ju skilja sig. I vissa artiklar sägs det att det är pulvret som testats, och i andra att det är Nyberg själv. Jag vet inte vilket/vilka tester som polisen brukar göra, men det går mig veterligen att göra både och på snabbtest.
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Detta stämmer. Utöver att det är standardförfarande att blanda ut kokainet inför försäljning till slutkund, så sker utblandning även högre upp i kedjan av producenter och langare. Helt rent kokain kan man få bara om man är väldigt högt uppsatt i den här branschen.

Sant. Därför måste pulvret analyseras för att kunna ligga till grund för åtal.

Det förekommer också att kokainet blandas ut med andra läkemedel och till och med tjack förutom "utfyllnad".
Citera
2026-01-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Frågade AI och NFC kör skift och har möjligheten att kalla in personal när det krävs.

Man ska så klart inte ha nån gräddfil för prominenta personer. Men i ett sånt här fall med det stora allmänintresset och medietrycket som är kunde man gjort ett undantag. Med reservation för att jag inte har en aning om handläggning eller arbetsbörda på berörd myndighet.

Åklagaren har sagt att fallet inte prioriteras för att Katja inte är frihetsberövad.

Kan kunde ha gjort ett undantag ja, och mest troligen hade det ju inte påverkat kötiden för andra fall nämnvärt - jag antar att den sorts tester är relativt enkla och snabba att genomföra. Däremot är det en viktig principfråga att rättssystemet inte dikteras av medietryck och allmänintresse på detta sätt. Det är så att säga inte rättssystemets jobb att tillfredsställa allmänintresset.
Citera
2026-01-15, 13:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Just det där med snabbtestet verkar ju skilja sig. I vissa artiklar sägs det att det är pulvret som testats, och i andra att det är Nyberg själv. Jag vet inte vilket/vilka tester som polisen brukar göra, men det går mig veterligen att göra både och på snabbtest.

Att de drog in hennes körkort på stationen tyder minst på att snabbtestet avsåg hennes person. Urinprov således.

Att de inte också skulle testat innehållet i påsen innan de skickade det på analys låter väl inte trovärdigt?
Citera
2026-01-15, 13:51
Medlem
Citat:
Sant. Därför måste pulvret analyseras för att kunna ligga till grund för åtal.

Det förekommer också att kokainet blandas ut med andra läkemedel och till och med tjack förutom "utfyllnad".

Ja precis. Vore kul om vi fick veta exakt vad som fanns i pulvret, som en slags konsumentupplysning för andra brukare
Citera
2026-01-15, 13:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja precis. Vore kul om vi fick veta exakt vad som fanns i pulvret, som en slags konsumentupplysning för andra brukare

Katja har säkert bra kontakter så hennes "kalasblandning" är nog av lite "finare" sort.

Min egen spekulation, men inte nödvändigtvis helt fel bara för det.
Citera
2026-01-15, 13:57
Medlem
Citat:
Att de drog in hennes körkort på stationen tyder minst på att snabbtestet avsåg hennes person. Urinprov således.

Att de inte också skulle testat innehållet i påsen innan de skickade det på analys låter väl inte trovärdigt?

Jag vet inte. De kan ju ha dragit körkortet bara på att hon verkade påverkad eller full. Det låter ju rätt rimligt att någon man misstänker är rattfull får gå utan körkort i väntan på provsvar, eftersom alternativet vore att släppa ut en misstänkt rattfull person på gatorna igen.

Vad gäller påsens innehåll så vet jag inte ens om man har snabbtester för detta. Den enda gången jag läst om sådana tester har de använts av frivilligorganisationer som hjälper brukare att förstå innehåll och styrka på de droger de har köpt, exempelvis på festival och liknande. Men jag är inte polis så det finns ju en möjlighet att man gör sådana tester också.
Citera
2026-01-15, 13:57
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Kan kunde ha gjort ett undantag ja, och mest troligen hade det ju inte påverkat kötiden för andra fall nämnvärt - jag antar att den sorts tester är relativt enkla och snabba att genomföra. Däremot är det en viktig principfråga att rättssystemet inte dikteras av medietryck och allmänintresse på detta sätt. Det är så att säga inte rättssystemets jobb att tillfredsställa allmänintresset.
Principiellt har du helt rätt. Men när åklagaren går ut med massa kryptiska uttalanden om, råttor, påsar trasig utrustning, substanser, tester som visat negativt samt positivt. Då får han fan löpa linan ut och prioritera den här soppan.
Citera
2026-01-15, 13:58
Medlem
Citat:
Katja har säkert bra kontakter så hennes "kalasblandning" är nog av lite "finare" sort.

Min egen spekulation, men inte nödvändigtvis helt fel bara för det.

"Finare" möjligen. Men nästan garanterat inte helt ren. Hennes langare har troligen inte fått kokainet helt rent, och har väl inga skäl att blanda ut det litet grand ens för finkunder.
Citera
2026-01-15, 14:00
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Finns många tabletter som inte finns i flytande form ,sedan är Ipren väldig dyr , finns mycket billigare alternativ för ibuprofen men som inte finns i flytande form.

Självklart kan det vara så enkelt som en krossad tablett , vi vet inte hennes medicinhistoria.

Du förklarar fortfarande inte det faktum att hon inte sagt vad påsen innehöll. Det hade hon givetvis gjort om det rörde sig om krossade värktabletter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in