2026-01-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Stor skillnad mellan hur media behandlade nyheten om Reinfeldts son och drevet mot Johan Forssel om hans son.

Dagens journalister har inte ambitionen att neutralt och allsidigt informera allmänheten. Dagens journalister är aktivister som propagerar för klimatkulten, för transkvinnor, för massinvandring m.m. Och naturligtvis hatet mot SD. Den frågan förenar hela gammelmedia varför en SD-politiker hängs ut med namn och bild och det skrivs artikel efter artikel - trots att hon inte ens delgivits misstanke om brott.

Och ganska berättigad skillnad. Vid tiden för avslöjandet drev regeringen på hårt mot extremism, och framför allt våldsam extremism. Det är dessutom ett misslyckande av Säpo att inte ha uppmärksammat detta tidigare, och även det har ju ett allmänintresse.
Citera
2026-01-15, 13:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
I samma podd sa Matikainen att SD hade fått en intresseanmälan av en polis med över 25 års erfarenhet men ändå tagit Katja. Troligtvis för att hon var kvinna. Liiiiiiite hyckleri från SD kan man tycka.

SDs hantering av kvinnor på partikontoret är stoff för en annan tråd, men om Katja blir åtalad åker nog "spermahinkarna" fram för att moppa bort Katjas heder även här på Flashback.

Det brukar följa ungefär det mönstret.

Jag gissar att SD försöker föra fram fler kvinnor inom partiet, men de som hittas likt Katja är nog inga bra röstmagneter för kvinnor. SD är främst ett gubbparti och det vet så klat Jimmie.

Din slutsats att Katja blev "inkvoterad" med hjälp av sitt kön är nog dessvärre helt sant.
Citera
2026-01-15, 13:30
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
OC på Aftonbladet påstod att Katja kört med över en promille alkohol i blodet. Den uppgiften har "försvunnit" då alla inblandade från Katja, polisen och till åklagaren menar att hon inte hade alkohol i blodet.

Eller har jag missuppfattat det?
DET har jag också funderat över. Tänker också på snabbtestet som inte kunde visa vilken substans det var. Kokain, heroin eller tjack syns ju direkt på en sekund. Undrar när Medierna i P1 tar upp det här.
Citera
2026-01-15, 13:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Nej du har inte missuppfattat för jag vill minnas att jag har läst precis samma sak som dig.
Sedan ändrades det ganska omgående till att hon varit påverkad och lämnat positivt snabbtest för just kokain.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja men precis. Och det är samma historia med snabbtestet, som ju ursprungligen var på Nyberg själv men kanske i själva verket är på pulvret hon hade? Och åkte hon dit efter en olycka eller en rutinkontroll?

Det enda vi kan säga med säkerhet vid det här laget är att hon åkt dig med någon form av kokainliknande pulver.

Det jag saknar är någon ursäkt från Aftonbladet att det gick lite fort och blev fel direkt när nyheten kablades ut. Kanske det bara är jag som missat den?
Citera
2026-01-15, 13:32
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hyckleri? Det är nog främst en anpassning till media. Medias preferenser, vänstervridning och vinklingar styr i praktiken i stor utsträckning svensk politik. Vi lever tyvärr i en mediakrati.
Sant. Men det är hyckleri likförbannat.
Citera
2026-01-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jo det kan jag hålla med dig om.
Men det jag reagerar på är att allting i Sverige verkar ta som fruktansvärt långtid det tar lång tid innan det är ledighet och under ledigheten så ska allting nästan vara stängt.
Sedan har man efter ledigheten då ska det ta tid innan man kommer igång igen.

Jag förstår att man måste fokusera på de allvarliga sakerna men samtidigt måste man också kunna se att det är vanligt laddtest förlåt labb test kan inte ta tre veckor att göra när det gäller både urin och blod.

Det finns så pass många arbetslösa i Sverige så i så fall får man börja utbilda flera biomedicinska analytiker. Så slipper vi utredningar och provtagningar som drar ut på tiden. För det finns ALLTID någonting som skall gå före i kön. Alltid någonting som är viktigare och det är den biten jag reagerar på.

Vi vet egentligen inte speciellt jättemycket om den här Katja och vad hon har för hundar begravna därför tycker jag det väldigt viktigt att avsätta henne så fort som möjligt och det kan man inte göra för att man har analysen klar.

Vi måste förstå skillnaden på att det här är mer än vanlig narkotika för att fylla för det här gäller en kvinna som är sverigepolitisk och före detta polis och sitter i justitieutskottet. Hon är ingen vanlig Svensson i den bemärkelsen och det är just därför som hennes namn har offentliggjorts även i pressen.

Jag tvivlar på att rättsmedicin har stängt över helgerna. Däremot är det ju bara naturligt att man prioriterar viktigare fall, det vill säga grövre brott och fall där folk sitter häktade.

Jag förstår skillnaden mycket väl men ser inte att någon ska få förtur bara för att personen i fråga sitter i riksdag. Ingen ska särbehandlas för att det kan göra hennes liv lättare som politiker. Vi har rätt att veta, men vi har inte rätt att omorganisera rättssamhället för att sätta dit en politiker under en tidsram som passar mediadrevet.
Citera
2026-01-15, 13:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
DET har jag också funderat över. Tänker också på snabbtestet som inte kunde visa vilken substans det var. Kokain, heroin eller tjack syns ju direkt på en sekund. Undrar när Medierna i P1 tar upp det här.

Jag gissar att det är hyfsat vanligt att "konsumentpulver" kan innehålla lite av varje. Det är inget statligt kontrollerat apotek som blandat pulvret, så vad Katja hade i påsen är fortfarande lite oklart.

Vi får se vad labbtesterna visar.
Citera
2026-01-15, 13:37
Medlem
Citat:
Det jag saknar är någon ursäkt från Aftonbladet att det gick lite fort och blev fel direkt när nyheten kablades ut. Kanske det bara är jag som missat den?

I dagsläget så vet vi ju inte om det är fel, och i så fall vad som är fel. Sådant kan ju komma fram först när proverna har analyserats. Trots att jag läst ett gäng artiklar om detta har jag fortfarande ingen klarhet i vad som egentligen stämmer här eller inte.
Citera
2026-01-15, 13:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tvivlar på att rättsmedicin har stängt över helgerna. Däremot är det ju bara naturligt att man prioriterar viktigare fall, det vill säga grövre brott och fall där folk sitter häktade.

Jag förstår skillnaden mycket väl men ser inte att någon ska få förtur bara för att personen i fråga sitter i riksdag. Ingen ska särbehandlas för att det kan göra hennes liv lättare som politiker. Vi har rätt att veta, men vi har inte rätt att omorganisera rättssamhället för att sätta dit en politiker under en tidsram som passar mediadrevet.

Katja kunde i ta gratis taxi till dagens möte i justitieutskottet. Tänk så mycket klokskap de andra på mötet gick miste om i Katjas frånvaro?

Jag förstår inte riktigt upprördheten i tråden som gäller att Katja blir behandlad som alla andra.
Citera
2026-01-15, 13:41
Medlem
Citat:
Jag gissar att det är hyfsat vanligt att "konsumentpulver" kan innehålla lite av varje. Det är inget statligt kontrollerat apotek som blandat pulvret, så vad Katja hade i påsen är fortfarande lite oklart.

Vi får se vad labbtesterna visar.

Detta stämmer. Utöver att det är standardförfarande att blanda ut kokainet inför försäljning till slutkund, så sker utblandning även högre upp i kedjan av producenter och langare. Helt rent kokain kan man få bara om man är väldigt högt uppsatt i den här branschen.
Citera
2026-01-15, 13:43
Medlem
Citat:
Katja kunde i ta gratis taxi till dagens möte i justitieutskottet. Tänk så mycket klokskap de andra på mötet gick miste om i Katjas frånvaro?

Jag förstår inte riktigt upprördheten i tråden som gäller att Katja blir behandlad som alla andra.

Inte ja heller. Och ja absolut hade hon bidragit. Hon är ju definitivt en auktoritet på hur lätt det är att köpa kokain, och hur spridd drogen är i samhället övre skikt.
Citera
2026-01-15, 13:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I dagsläget så vet vi ju inte om det är fel, och i så fall vad som är fel. Sådant kan ju komma fram först när proverna har analyserats. Trots att jag läst ett gäng artiklar om detta har jag fortfarande ingen klarhet i vad som egentligen stämmer här eller inte.

Det som verkar stämma är att polisen får kontakt med Katja efter en avkörning längs vägen och upplever henne som påverkad.

Katja tas till polisstationen där hon testas positivt i ett snabbtest för narkotika.

Katja kroppsvisiteras och polisen hittar en misstänkt påse i Katjas handväska.

Katjas körkort dras in på platsen och "riktiga prover" skickas tillsammans med den misstänkta påsen för analys på laboratorium.

De "krossade iprenfantasterna" vädrar morgonluft och översvämmar tråden med inlägg.

Det verkar råda någon slags konsensus om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in