2026-01-15, 12:16
Medlem
Välkommen
Konstigt tagit så lång tid
Vad tjänaregentligen bankerna på varje swishning?
Citera
2026-01-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
https://omni.se/klarna-lanserar-egen-variant-pa-swish/a/wrex3M

"Tjänsten ska tillhandahållas i 13 europeiska länder, bland annat Sverige. Till en början kommer enbart kunder med Klarna-konton kunna använda tjänsten. Målet är att på sikt kunna skicka pengar över landgränserna."

Tankar om det här, kommer folk gå över från Swish till Klarna då man lär kunna använda det ute i Europa?

Kommer smaka mumma för gängkriminella
Citera
2026-01-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Är det inte en dyr växlings avgift då

Tror det är exakt samma som att du ska swisha till någon vars valuta är dollar. Digitala pengar behöver ej växlas du behöver bara räkna krona lot dollar. Men ja paypal tar en avgift och det kommer även klarna göra.
Citera
2026-01-15, 12:31
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kan man "swisha" med kredit eller måste man ha pengar på sitt Klarna-konto. Om "swish" på kredit har jag svårt att se att det skulle godkänna av FI för det vore ett helt nytt sätt att skuldsätta sig.

Tror inte det går hem i Sverige där Swish är så etablerar, men andra länder kanske saknar motsvarande lösning.

Det som skulle kunna rädda den är om man kan "swisha" pengar mellan länder, men jag förväntar mig att detta är en funktion som kommer att missbrukar på ett eller annat sätt.
Citera
2026-01-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Bra med ökad konkurrens. Revolut tar ut avgifter och är långsamma, flaggar överföringar som misstänkta och tjurhåller på överföringen i upp till 3 dygn. Får se hur klarna gör här.

Aldrig haft problem med Revolut, det har alltid varit gratis att skicka pengar till en annan användare och transaktionen har alltid skett direkt utan frågor. Bättre än swish då swish har massa begränsningar.

Låter som att du har bagage med dig eller att du har skumma vänner. Klarna kommer nog inte göra ditt liv enklare.
Citera
2026-01-15, 13:00
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Klarna har inte det bästa rykte jag skulle aldrig använda de till någonting.

Samma här men för att de har extremt stora marknadsandelar.
Citera
2026-01-15, 13:12
Medlem
Paris24s avatar
Utmärkt, jag har massor med kunder i Europa som nu gör iban-betalningar eller paypal. Den sista har en enorm avgift 3-5% och jag hatar paypal och undviker dem.

Särskilt om klarna får med icke-EU-länderna UK Norge Schweiz så har de en bra produkt. Idealet är att ha med Japan och USA också.

Om klarna varit smarta hade de startat sin swish samtidigt som swish. Det är en fantastisk produkt eftersom banker i många länder t.ex USA och UK ligger på stenåldersnivå.

Redan första gången jag provade swish, det var på tradera som snabbt hakade på, förstod jag att det här är framtiden, och mina barn har i princip aldrig sett mynt och sedlar. Man swishar dem.
Citera
2026-01-15, 13:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Aldrig haft problem med Revolut, det har alltid varit gratis att skicka pengar till en annan användare och transaktionen har alltid skett direkt utan frågor. Bättre än swish då swish har massa begränsningar.

Låter som att du har bagage med dig eller att du har skumma vänner. Klarna kommer nog inte göra ditt liv enklare.
Problemet med revolut är att det är okänt och nästan ingen använder det. Jag har "revolut" på min hemsida sedan minst 5 år men inte ens 1 kund på 500 använder det.

Ett betalsätt måste få spridning som swish för att fungera bra.
Citera
2026-01-15, 13:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Kanske läge köpa aktier nu då? Nere på 30,13 USD nu
En swish-produkt är fantastisk men det går ju inte att veta om de får konkurrens och swish själva tar ju bara in 1.50 kr per transaktion så inte en lönsam produkt. Vinsten kommer i framtiden om alla har swish men om klarna konkurrerar så blir det tji vinst för swish eftersom de inte kan höja avgiften. Bra för kunden.
Citera
2026-01-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det jag själv saknar med Swish är möjligheten att skicka pengar över landsgränserna, så om Klarnas tjänst har denna möjlighet kan jag tänkas vara intresserad. Men det beror på vilka länder man kan skicka till (eller ta emot från), jag har ingen personlig nytta av att kunna skicka pengar till tex Afrika. Däremot andra EU-länder, USA och Kanada är klart intressanta.
Ja, det vore en bra service.
Citera
2026-01-15, 13:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Problemet med revolut är att det är okänt och nästan ingen använder det. Jag har "revolut" på min hemsida sedan minst 5 år men inte ens 1 kund på 500 använder det.

Ett betalsätt måste få spridning som swish för att fungera bra.

Mer än 800 000 svenskar har revolut, men samma svenskar har andra betalkort så de använder troligen likt mig bara revolut för utlandsbetalningar och uttag i atm på semester? Köper jag på svensk webshop så brukar jag vanligtvis använda kreditkort så att fakturan sedan går att bestrida om det skulle vara något problem.

Norska vipps samarbetar väl med både danska och finska motsvarigheten. Det var korkade svenska swish som nobbade. Hade de tänkt till så hade vi kunnat ta emot vips också, inte bara skicka.

https://vipps.se/
Senast redigerad av sucuk 2026-01-15 kl. 13:26.
Citera
2026-01-15, 13:25
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det jag själv saknar med Swish är möjligheten att skicka pengar över landsgränserna, så om Klarnas tjänst har denna möjlighet kan jag tänkas vara intresserad. Men det beror på vilka länder man kan skicka till (eller ta emot från), jag har ingen personlig nytta av att kunna skicka pengar till tex Afrika. Däremot andra EU-länder, USA och Kanada är klart intressanta.
Då är lösningen Revolut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in