2026-01-15, 13:05
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
I stan där jag bor är de flesta rondellerna feldoserade. Dvs de lutar utåt. Det betyder att i halt väglag så ökar risken betydligt för att man halkar av vägen.
Det har tydligen med ekonomi att göra - det är billigare att bygga feldoserat därför att man slipper bygga dagvattenbrunnar inne i rondellen.
Att folk halkar av vägen och skadar sig och bilen, är tydligen inget man tar med i beräkningen. Eller också gör man det, och tycker att bilisten får skylla sig själv som kör för fort eller har för dåliga däck.

Stör ni er på feldoserade rondeller, eller är det bara jag som är en gnällspik?
Är det för många ängsliga fruntimmer med i vägplaneringen?
Citera
2026-01-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-
I stan där jag bor är de flesta rondellerna feldoserade. Dvs de lutar utåt. Det betyder att i halt väglag så ökar risken betydligt för att man halkar av vägen.
Det har tydligen med ekonomi att göra - det är billigare att bygga feldoserat därför att man slipper bygga dagvattenbrunnar inne i rondellen.
Att folk halkar av vägen och skadar sig och bilen, är tydligen inget man tar med i beräkningen. Eller också gör man det, och tycker att bilisten får skylla sig själv som kör för fort eller har för dåliga däck.

Dom är rätt doserade, annars så skulle alla bilar ligga i en hög i innern! Sluta kör bil om du ändå inte kan det! Lämna gärna in körkortet så vi slipper dig i trafiken för alltid!
Citera
2026-01-15, 13:14
Medlem
Har inga problem med det. Självklart får man ta det lite lugnare i rondellen när det är halt, men jag tycker ändå att jag kan köra rätt normalt utan att halka av.

Har faktiskt aldrig varit med om det i en rondell, att jag halkat av d.v.s.
Självklart har jag varit på väg att få sladd med någon äldre bil med dåliga däck och att jag körde snabbare än jag borde, men sånt har man ju lärt sig genom åren att alltid anpassa hastigheten efter väder och vägförhållanden.

Det lär man ju sig för övrigt när man tar körkort också, men som ung förare så trotsar man ibland sånt och tror att man är bäst tills man inser att även en själv kan klanta till det om man inte tar det lugnt.
Citera
2026-01-15, 13:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Kör du så fort i en cirkulationsplats att du behöver dosering på vägbanan får du ändra ditt körsätt.
Citera
2026-01-15, 13:20
Medlem
Har aldrig haft problem med det. I rondeller får man ju ta det lite lugnt. Det är inte någon höghastighetskurva på landsväg.
Citera
2026-01-15, 13:28
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Dom är rätt doserade, annars så skulle alla bilar ligga i en hög i innern! Sluta kör bil om du ändå inte kan det! Lämna gärna in körkortet så vi slipper dig i trafiken för alltid!
De är feldoserade dumskalle!
"Ligga i en hög i innern". Har du hört talas om centrifugalkraften? Bilarna dras utåt i rondellen.
Det är anledningen till att kurvorna på tävlingsbanor lutar inåt.
Samma fysikaliska lagar gäller på landsvägar.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9.och- 2026-01-15 kl. 13:39.
Citera
2026-01-15, 13:34
Moderator
Parongatans avatar
Håller helt med. Det finns särskilt en rondell här i Göteborg som är rejält feldoserad och som upplevs som direkt obehaglig att köra genom, särskilt på tvåhjulingar och vid fuktig vägbana. Den ligger precis nedanför Munkebäcksmotet på östra sidan av motorvägen. Där von Utfallsgatan och Sävenäsleden vid SKF. Här!
Citera
2026-01-15, 13:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Håller helt med. Det finns särskilt en rondell här i Göteborg som är rejält feldoserad och som upplevs som direkt obehaglig att köra genom, särskilt på tvåhjulingar och vid fuktig vägbana. Den ligger precis nedanför Munkebäcksmotet på östra sidan av motorvägen. Där von Utfallsgatan och Sävenäsleden vid SKF. Här!
Stött på det också då och då. Otrevligt när man går in med MC i en sådan. Nu kör jag inte fort i rondeller men vet precis vad som talas om.
Citera
2026-01-15, 13:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Lär dig söka på nätet så får du svar direkt om du inte fattar enkla saker själv.
Jag sökte på detta "varför är rondeller gjorda så de lutar utåt"

"Rondeller lutar utåt främst för att underlätta dränering av regnvatten (billigare lösning)"
Citera
2026-01-15, 13:49
Medlem
Citat:
De är feldoserade dumskalle!
"Ligga i en hög i innern". Har du hört talas om centrifugalkraften? Bilarna dras utåt i rondellen.
Det är anledningen till att kurvorna på tävlingsbanor lutar inåt.
Samma fysikaliska lagar gäller på landsvägar.
Fast99 inte samma hastigheter!
Citera
2026-01-15, 13:51
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lär dig söka på nätet så får du svar direkt om du inte fattar enkla saker själv.
Jag sökte på detta "varför är rondeller gjorda så de lutar utåt"

"Rondeller lutar utåt främst för att underlätta dränering av regnvatten (billigare lösning)"
Lär dig att inte göra onödiga inlägg. Det var ju det jag skrev i trådstarten " Det har tydligen med ekonomi att göra - det är billigare att bygga feldoserat därför att man slipper bygga dagvattenbrunnar inne i rondellen."
Citera
2026-01-15, 13:52
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Fast99 inte samma hastigheter!
Men samma kraft. Centrifugalkraften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera