Citat:
Ursprungligen postat av
A-Z.a-z.0-9.och-
I stan där jag bor är de flesta rondellerna feldoserade. Dvs de lutar utåt. Det betyder att i halt väglag så ökar risken betydligt för att man halkar av vägen.
Det har tydligen med ekonomi att göra - det är billigare att bygga feldoserat därför att man slipper bygga dagvattenbrunnar inne i rondellen.
Att folk halkar av vägen och skadar sig och bilen, är tydligen inget man tar med i beräkningen. Eller också gör man det, och tycker att bilisten får skylla sig själv som kör för fort eller har för dåliga däck.
Stör ni er på feldoserade rondeller, eller är det bara jag som är en gnällspik?
Är det för många ängsliga fruntimmer med i vägplaneringen?
Naturligtvis vill man att vatten ska rinna bort FRÅN en rondell och inte samlas i mitten. Så nej jag stör mig inte alls på det utan tycker att det är logiskt och självklart.
Så jäkla mycket lutar det inte, så att man riskerar att köra av vägen. Och då har jag ändå kört ganska "aktivt" i närmare 50 år med alla möjliga typer av fordon.
Vid skyfall vill man inte ha en bassäng nära/i innerfilen, på vintern när avrinningen riskerar att frysa vill man definitivt inte heller ha en bassäng i rondellen.
Så ja, du är en gnällspik.