2026-01-15, 14:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-
Lär dig att inte göra onödiga inlägg. Det var ju det jag skrev i trådstarten " Det har tydligen med ekonomi att göra - det är billigare att bygga feldoserat därför att man slipper bygga dagvattenbrunnar inne i rondellen."
Men då vet du ju redan, så varför startar du trådar som du redan har svaret till?
Och övrigt finns även med men viktigaste är att få en bra avrinning.

Sänk farten så går det nog bättre för dig, för du har väl lärt dig köra bil.
Citera
2026-01-15, 14:09
Medlem
Citat:
I stan där jag bor är de flesta rondellerna feldoserade. Dvs de lutar utåt. Det betyder att i halt väglag så ökar risken betydligt för att man halkar av vägen.
Det har tydligen med ekonomi att göra - det är billigare att bygga feldoserat därför att man slipper bygga dagvattenbrunnar inne i rondellen.
Att folk halkar av vägen och skadar sig och bilen, är tydligen inget man tar med i beräkningen. Eller också gör man det, och tycker att bilisten får skylla sig själv som kör för fort eller har för dåliga däck.

Stör ni er på feldoserade rondeller, eller är det bara jag som är en gnällspik?
Är det för många ängsliga fruntimmer med i vägplaneringen?

Nej det stör mig inte alls men jag kör inte så fort genom rondeller.
Citera
2026-01-15, 14:27
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men då vet du ju redan, så varför startar du trådar som du redan har svaret till?
Och övrigt finns även med men viktigaste är att få en bra avrinning.

Sänk farten så går det nog bättre för dig, för du har väl lärt dig köra bil.
Om du ber mamma läsa hela trådstarten, så ser du två frågor. Det är dem jag vill ha svar på.
Citera
2026-01-15, 14:29
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Stött på det också då och då. Otrevligt när man går in med MC i en sådan. Nu kör jag inte fort i rondeller men vet precis vad som talas om.

Jo, det räcker ju med låg fart om det är slirigt på vägen. Behövs inga hastigheter när man kör MC, om vägbanan lutar i sidled. Det räcker med lite oljespill på asfalten för att omkullkörningen är ett faktum.

Jag hade haft full förståelse om det är en liten lutning så att vattnet kan rinna ut och bort från rondellen, men i den rondellen jag beskrev är lutningen direkt obehaglig och onödigt stor.
Citera
2026-01-15, 15:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Nej jag stör mig inte för jag kan köra bil, ja du är gnällig på hur rondellerna ska vara för bra avrinning.

Nej det är inte gnälliga fruntimmer utan ingenjörer som planerar vägar.

Hade du sökt som jag skrev hade du fått ett komplett svar. Dock är vattenvarinningen viktigast

Så här blir svaret om man söker på varför rondeller ser ut som de gör.

"Rondeller lutar utåt (har en utåtlutande kurva, en s.k. överhöjning) för att hjälpa bilister att sänka hastigheten naturligt och förbättra väggreppet vid sväng, vilket gör färden säkrare och mer flytande genom att motverka sladd och ge bättre sikt, särskilt vid vått väglag. Denna design uppmuntrar till lägre fart in i rondellen och leder fordonen genom cirkulationen utan att de behöver bromsa lika hårt, vilket minskar olycksrisken.

Varför rondeller lutar utåt (Överhöjning):
Sänker hastigheten: Den utåtlutande kurvan gör att förare instinktivt sänker farten, vilket är säkrare i en korsning.
Förbättrar greppet: Utan överhöjning skulle det behövas mer väggrepp för att svänga, vilket ökar risken för sladd. Lutningen hjälper däcken att behålla fästet.
Ökar säkerheten: Lägre hastigheter och bättre grepp minskar risken för allvarliga olyckor, då rondeller är designade för att vara säkrare än traditionella korsningar.

Vattenavrinning: Lättar också på avrinningen av regnvatten från vägbanan.
Sammanfattningsvis är det en kombination av säkerhet (hastighet och grepp) och funktionalitet (trafikflöde) som gör att rondeller byggs med utåtlutning (överhöjning).
"
Citera
2026-01-15, 15:11
Medlem
Någon från orten som stör sig på att rondellerna inte är byggda som på en racerbana, jag är lagom förvånad!
Citera
2026-01-15, 15:38
Medlem
UniktAnvNamns avatar
TS är en gnällspik!

Vinterväglag är en stor sannolikhet över hela Sverige mellan Oktober-November, om du som svensk inte kan anpassa däck och körstil till detta fenomen som inträffar varje år, då är du en fara och ska hålla dig hemma!
Citera
2026-01-15, 19:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
I stan där jag bor är de flesta rondellerna feldoserade. Dvs de lutar utåt. Det betyder att i halt väglag så ökar risken betydligt för att man halkar av vägen.
Det har tydligen med ekonomi att göra - det är billigare att bygga feldoserat därför att man slipper bygga dagvattenbrunnar inne i rondellen.
Att folk halkar av vägen och skadar sig och bilen, är tydligen inget man tar med i beräkningen. Eller också gör man det, och tycker att bilisten får skylla sig själv som kör för fort eller har för dåliga däck.

Naturligtvis vill man att vatten ska rinna bort FRÅN en rondell och inte samlas i mitten. Så nej jag stör mig inte alls på det utan tycker att det är logiskt och självklart.

Så jäkla mycket lutar det inte, så att man riskerar att köra av vägen. Och då har jag ändå kört ganska "aktivt" i närmare 50 år med alla möjliga typer av fordon.

Vid skyfall vill man inte ha en bassäng nära/i innerfilen, på vintern när avrinningen riskerar att frysa vill man definitivt inte heller ha en bassäng i rondellen.

Så ja, du är en gnällspik.
Citera
2026-01-29, 17:38
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Håller helt med. Det finns särskilt en rondell här i Göteborg som är rejält feldoserad och som upplevs som direkt obehaglig att köra genom, särskilt på tvåhjulingar och vid fuktig vägbana. Den ligger precis nedanför Munkebäcksmotet på östra sidan av motorvägen. Där von Utfallsgatan och Sävenäsleden vid SKF. Här!
kollar man street view på google maps så kan man nästa ana att vägbanan lutar lite utåt. Kanske byggd så för vattenavrinningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in