Citat:
Ursprungligen postat av
TheFlyingFarang
Ukraina har ju visat att det inte är så svårt att hålla ryzzen stången och ett Nato utan USA är fortfarande både större och starkare än ryzzland i alla avseenden.
Men det är klart Nato blir annorlunda utan USA men du ska inte inbilla dig att ryzzen kommer få fri lejd in i europa ifall USA lämnar.
Ukraina har haft konstant tillförsel av hjälp från väst… EU och USA. Snart kommer det väl även att handla om mänskliga resurser från väst, alltså soldater eftersom Ukrainas egna soldater dör i kriget. Det gör förstås även Rysslands men Ryssland är ett bra mycket större land med andra resurser. Trots allt går det varken framåt eller bakåt i det kriget, möjligtvis bakåt för Ukraina då de nu har ett sämre förhandlingsläge än vad de haft vid tidigare tillfällen.
Skulle ett Nato utan USA vara starkare än Ryssland? Det tvivlar jag på. Kan tänka mig att det är ganska lika. Sedan vet vi inte heller hur Kina ställer sig i detta…
Varför skulle jag inbilla mig det? Jag tror inte att Ryssland är speciellt intresserade av Europa, det skulle vara de gamla Sovjetstaterna i så fall. Det finns väl inga större naturresurser eller liknande här av intresse?
USA och Trump vill nog ha Grönland lika mycket för att få kontroll över Europa som av något annat skäl… ett Europa utan Grönland är inte bra för Europa. På Grönland finns framtida naturresurser osv. Det folk inte verkar fatta är att Trump hatar Europa, alla tror att USA ser upp till Europa på något sätt.