Citat:
Ursprungligen postat av
AIAdventurer
Det är upp till mig att bedöma. Btw jag har alltid gillat dina inlägg. Jag har ett äldre konto som jag förlorat lösenordet till och vi registrerare oss ungefär samtidigt.
Vad tror du om att jag kanske försöker hålla igång en diskussion genom att skapa diskussionsunderlag? Det mesta som sägs här är egentligen saker som användaren själv kunnat googla fram men då skulle det inte bli mycket till forum.
Och för att svara på din fråga. Ja, jag läser nyheterna dagligen och har gjort det i 30 år. Men det har inte stått någonting som svar på min fråga och är inte relevant.
Hur är det själv då, läser du nyheterna någonting? Känns det som en relevant fråga tycker du?
Jag har inte ställt fullt så banala frågor
Men för att det inte ska bli helt ot kan jag meddela att varken Kina eller Ryssland har försökt annektera Grönland.
Det var dock lite av en kapplöpning att säkra en annan önation i området: Island. Landet är väl lika strategiskt för kriget i Europa som Grönland är för USA. (Min gissning.)
När Tyskland anföll och ockuperade Danmark och Norge blev försvarslösa Island av största intresse. Storbritannien kom först och i maj 1940 besattes ön av brittisk trupp.
1941 överlämnade de ansvaret till USA.
Ett resultat av detta blev att Island 1944 utropade sig som en fullt självständig stat.