2026-01-15, 08:47
Medlem
Tearsinrains avatar
7000 miljarder SEK ryktas priset ligga på. Tror fan hellre USA (eller ja Trump) tar Grönland med kraft och lägger pengarna på nåt annat och tar konsekvenserna.
Citera
2026-01-15, 09:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Jag ser inget skäl till att du ska svara otrevligt.

Det här är så tråkigt med Flashback. Att folk inte kan ha olika åsikter eller föra en diskussion utan att vara otrevliga.

Nu var det inte så att du varken framförde en åsikt eller att kalle632 var särskilt otrevlig.

Undrar också, har du aldrig tagit del av ett nyhetsflöde?
Citera
2026-01-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du gjorde din debut som trådskapare på detta gudsförgätna forum med en tråd där du tyckte att USA skulle återlämna mark till deras urbefolkning.

(FB) Varför återlämnar inte USA landet de tagit från ursprungsbefolkningen?

Nu tycker du glatt att grönländarna ska säljas som boskap av Danmark (och EU???) till Trump.

Fick du PTSD av det hårda klimatet på Flashback eller vad hände?

Jo jag vet. Jag har tagit upp detta tidigare, jag har känt på mig att den frågan skulle aktualiseras snart.

Jag tycker absolut inte att grönländarna ska sälja sitt land till USA (om de inte vill)! Men det kan de inte heller eftersom Danmark äger Grönland… Och jag tycker självklart inte heller att Danmark ska sälja Grönland till USA. Men det har jag väl inte skrivit heller? Men vad jag tycker spelar ju ingen som helst roll. Däremot tror jag att det kommer att bli så eftersom USA kommer att pressa fram en försäljning då Europa och Danmark gjort sig allt för beroende av USA. Jag var emot ett Natomedlemskap just pga vad det skulle kunna leda till. Pga det där medlemskapet är Sverige ännu mer tvingade att dansa efter Trumps pipa och likaså är Danmark. Om USA inte får Grönland lär Nato spricka… Till Rysslands och Kinas stora glädje förstås. Men jag tror att de kommer att få Grönland då det vore allt för riskabelt för Europa om Nato upplöstes eller blev svajigt.

Men många verkar oförmögna att se de eventuella följderna av olika skeenden… vad man tror kommer att hända har ju inte så mycket med ens egna åsikter att göra. Jag skiljer på det där.
Citera
2026-01-15, 09:27
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
7000 miljarder SEK ryktas priset ligga på. Tror fan hellre USA (eller ja Trump) tar Grönland med kraft och lägger pengarna på nåt annat och tar konsekvenserna.

Konserverna blir att hela västvärlden sluter samman och går emot usa.
Citera
2026-01-15, 09:28
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Har Kina eller Ryssland någonsin försökt annektera Grönland?

Nej, de har aldrig försökt eller gjort några anspråk på Grönland. Inga invasionsstyrkor till sjöss har heller observerats trots att det enligt Trump kryllar av ryzzka och kinesiska fartyg runt Grönland...
Citera
2026-01-15, 09:36
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jo jag vet. Jag har tagit upp detta tidigare, jag har känt på mig att den frågan skulle aktualiseras snart.

Jag tycker absolut inte att grönländarna ska sälja sitt land till USA (om de inte vill)! Men det kan de inte heller eftersom Danmark äger Grönland… Och jag tycker självklart inte heller att Danmark ska sälja Grönland till USA. Men det har jag väl inte skrivit heller? Men vad jag tycker spelar ju ingen som helst roll. Däremot tror jag att det kommer att bli så eftersom USA kommer att pressa fram en försäljning då Europa och Danmark gjort sig allt för beroende av USA. Jag var emot ett Natomedlemskap just pga vad det skulle kunna leda till. Pga det där medlemskapet är Sverige ännu mer tvingade att dansa efter Trumps pipa och likaså är Danmark. Om USA inte får Grönland lär Nato spricka… Till Rysslands och Kinas stora glädje förstås. Men jag tror att de kommer att få Grönland då det vore allt för riskabelt för Europa om Nato upplöstes eller blev svajigt.

Men många verkar oförmögna att se de eventuella följderna av olika skeenden… vad man tror kommer att hända har ju inte så mycket med ens egna åsikter att göra. Jag skiljer på det där.

Nä, Nato kommer inte spricka. USA kommer dra sig ur alternativt bli uteslutna för att ha anfallit en Nato allierad och annekterat deras territorium. Även om nästa president om 3 år väljer att dra sig ur Grönland och återlämna området till Danmark/Självständighet så har USA i princip förstört allt förtroende och militär kapacitet de byggt upp runtom i världen sedan andra världskriget. För alla baser i europa måste lämnas och även en del i asien de delar med UK kommer de att få överge.

Långt innan de ens kunnat få upp några jordartsmetaller från Grönland...
Citera
2026-01-15, 09:36
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Konserverna blir att hela västvärlden sluter samman och går emot usa.
Vilket blir billigare för USA än 7000 miljarder SEK. Det var min poäng. Förmodligen iaf. Svårt att veta på förhand.
Citera
2026-01-15, 09:37
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Nej, de har aldrig försökt eller gjort några anspråk på Grönland. Inga invasionsstyrkor till sjöss har heller observerats trots att det enligt Trump kryllar av ryzzka och kinesiska fartyg runt Grönland...

Jag kunde inte minnas att det skulle vara så heller. Det verkar som att det enda hotet mot Grönland är från dem själva.
Citera
2026-01-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
När i modern tid har landområden inklusive urbefolkning sålts som varor mellan nationer?

1917 sålde Danmark öar i Västindien till USA ex. Senast verkar Nederländerna ha sålt land till Västtyskland 1963. Bor det människor i landområdena så antar jag att de i mer modern tid har valet att flytta till ursprungsägarlandet om de vill vid en övergång. Du kan kolla i den här Wikipediaartikeln:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_territory_purchased_by_a_sovereign_nation_ from_another_sovereign_nation
Citera
2026-01-15, 09:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är upp till mig att bedöma. Btw jag har alltid gillat dina inlägg. Jag har ett äldre konto som jag förlorat lösenordet till och vi registrerare oss ungefär samtidigt.

Vad tror du om att jag kanske försöker hålla igång en diskussion genom att skapa diskussionsunderlag? Det mesta som sägs här är egentligen saker som användaren själv kunnat googla fram men då skulle det inte bli mycket till forum.

Och för att svara på din fråga. Ja, jag läser nyheterna dagligen och har gjort det i 30 år. Men det har inte stått någonting som svar på min fråga och är inte relevant.

Hur är det själv då, läser du nyheterna någonting? Känns det som en relevant fråga tycker du?

Jag har inte ställt fullt så banala frågor

Men för att det inte ska bli helt ot kan jag meddela att varken Kina eller Ryssland har försökt annektera Grönland.

Det var dock lite av en kapplöpning att säkra en annan önation i området: Island. Landet är väl lika strategiskt för kriget i Europa som Grönland är för USA. (Min gissning.)

När Tyskland anföll och ockuperade Danmark och Norge blev försvarslösa Island av största intresse. Storbritannien kom först och i maj 1940 besattes ön av brittisk trupp.

1941 överlämnade de ansvaret till USA.

Ett resultat av detta blev att Island 1944 utropade sig som en fullt självständig stat.
Citera
2026-01-15, 09:44
Medlem
Seabeers avatar
Stort nej ifrån danskarna tydligen,

Undra vad Trump kommer hitta på nu …..
Citera
2026-01-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Nä, Nato kommer inte spricka. USA kommer dra sig ur alternativt bli uteslutna för att ha anfallit en Nato allierad och annekterat deras territorium. Även om nästa president om 3 år väljer att dra sig ur Grönland och återlämna området till Danmark/Självständighet så har USA i princip förstört allt förtroende och militär kapacitet de byggt upp runtom i världen sedan andra världskriget. För alla baser i europa måste lämnas och även en del i asien de delar med UK kommer de att få överge.

Långt innan de ens kunnat få upp några jordartsmetaller från Grönland...

Ja då spricker ju Nato om USA anfaller ett Natoland? Om USA lämnar Nato är det inte Nato längre eftersom USA utgör en så stor del och mycket bygger på deras eventuella insatser. Här i Sverige har vi ju det idiotiska DCA-avtalet dessutom. Det ger USA en massa befogenheter att verka här oavsett Nato… Inte så smart kanske. Helt otroligt konstigt att vi gått med på det, vad fick Sverige ut av det? Detta kan du läsa på Svenska Freds sida gällande DCA-avtalet:

”Avtalet ger USA obehindrad tillgång till 17 svenska militärbaser, varav delar reserveras exklusivt för USA. Avtalet ger även USA tillgång till svenska flygplatser och hamnar samt rätt att lagra amerikanska material i Sverige. DCA-avtalet reglerar också rättslig status för amerikanska styrkor vilket innebär att de amerikanska stationerade soldater som befinner sig i Sverige får immunitet mot svenska lagar och lyder under USA:s lagar. Om de begår brott så sköts det av amerikanska rättsväsendet.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in