2026-01-14, 19:57
Medlem
Xeliouss avatar
Kurder vs somalier? Oavsett vad de är så är våld på arbetsplatsen grund för avsked.

Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Bara tre enhetschefer
Tre matronor med egna harem med hazarer?
Senast redigerad av Xelious 2026-01-14 kl. 20:00.
Citera
2026-01-14, 22:51
Medlem
Julskinkatos avatar
Det är så svensk äldrevård ser ut efter decennier av rödgrönt och reinfeldtstyre. En given konsekvens. Kaos och förnedring.
Citera
2026-01-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Givetvis anekdotiskt men med övriga "anekdoter" så anar man snart ett (bekant) mönster.... Jag känner en filippinska, koreanska & ungerska. Alla 3 vittnar om samma sak. SFI eller vården, samma sak. Öststatarna & de "riktiga" asiaterna, alltså inte asiater som i pakistanier eller afghaner t.ex. jobbar & står i. Koreanskan har snabbt avancerat från golvet upp till bestämmandeposition.

Finns det blattar så spelar det inte såå stor roll om de är muslimska eller kristna, det blir besvär. Fast mest med muslimerna. De kan inte läsa, inte skriva, är lata, "ser inte" vad som behöver göras utan måste få sagt till sig varenda liten detalj som i t.ex. du har disken efter middagen med familjen hemma men du diskar bara det som finns på diskbänken, inte det som råkade bli kvar på matbordet precis bakom ryggen på dig.

Och som vanligt får jag väl lägga till att jag självklart generaliserar. Det finns massor av bra muslimer & negrer men tyvärr så är de dåliga för många för att det ska vara bra för en högre kultur som Sverige. Om en eller två potatisar 🥔 i påsen är dålig så går jag givetvis inte tillbaka eller bryr mig särskilt men blir det för många vill jag ju inte betala för den.

Och lika självklart, ja, om alla utlänningar försvinner över natten som genom ett trollslag så blir det givetvis kris överallt men Sverige fungerade lååångt innan det fanns blattar här. Alla svenskar som nu går åt för att hålla blatterismen igång, skulle helt enkelt kunna jobba med det som blattarna gör nu men få bättre betalt & sålunda tycka det var värt.

Bra inlägg. men jag vill nyansera. Jag har från o till jobbat inom äldrevård (och LSS som är samma scen) hela livet för att jag är kass o inte vill ha karriär haha. Har i nuläget 3 timmisknäck när jag pluggar. Jobbar med många otroligt duktiga somalier, eritreaner, afgan-iranier mm + några halvmongon m samma nationaliteter. Jobbar även m en helt störd polska, några powertrippande smådumma svenska kärringjävlar. För mig blir det supertydligt att det inte handlar om att vissa kulturer är sämre än andra på att ta hand om andra medmänniskor utan om att vilka jävla idioter som helst får jobb.
Citera
2026-01-15, 03:56
Medlem
Läste en bok från 50-talet ang. konflikter på en arbetsplats. Det var olika situationer som berördes. Givetvis är allt förlegat nu men jag gjorde en del intressanta iakttagelser.

Det var på en arbetsplats med en stor andel kvinnor. Det hade bildats två grupperingar bland dessa kvinnor och därmed osämja.

Vad göra? Jo, chefen anställde en tant Raffa. Hon fick veta att hennes roll var att avvika från grupperna och i.st vara just en tant raffa som spelade på sin sexualitet och som minsann gick ut på helgerna och träffade nya karlar, och hon fick dem också, till skillnad från andra kvinnor i hennes ålder. Dessutom skulle hon bära, en för den tiden, utmanande klädsel. Hon gick villigt med på att anställas som en tant Raffa med allt vad det innebar.

Nu tog det verkligen hus i helsike! Givetvis blev tant Raffa en hackkyckling som ingen av de andra kvinnorna tålde. Dock fick det en annan effekt. De gamla striderna glömdes bort och arbetet flöt på mycket bättre. Grupperingarna hade enats om att det var tant Raffa och hennes leverne som ställde till med problemen.

Hur länge det grupppsykologiska knepet fungerade framkom dock inte. Tror dessutom inte att det skulle fungera idag.

Jag kom för längesedan i samtal med en fotbollstränare. Han hade tränat både kvinnor och män fast i lägre divisioner.

Jag ställde frågan:

- Finns det någon skillnad?

- Jo, när du säger till män i grupp att springa över planhalvan och tillbaka så gör de det. Säger jag till en grupp kvinnor så är det alltid någon som frågar Varför ska vi göra det?
Senast redigerad av Konrad 2026-01-15 kl. 04:00.
Citera
2026-01-15, 04:17
Avstängd
100% att en muslim är inblandad antagligen en hucklekärring som inte ville lyda order som Svenska Lisa sa till henne. Självklart vill man inte att det kommer ut i pressen så då ger man Lisa ett larm och låter hucklekärringen fortsätta "jobba" för man är ju en Hbtqi certifierad och PK arbetsplats och inget får rubba den illusionen.
Citera
2026-01-15, 05:20
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Bra inlägg. men jag vill nyansera. Jag har från o till jobbat inom äldrevård (och LSS som är samma scen) hela livet för att jag är kass o inte vill ha karriär haha. Har i nuläget 3 timmisknäck när jag pluggar. Jobbar med många otroligt duktiga somalier, eritreaner, afgan-iranier mm + några halvmongon m samma nationaliteter. Jobbar även m en helt störd polska, några powertrippande smådumma svenska kärringjävlar. För mig blir det supertydligt att det inte handlar om att vissa kulturer är sämre än andra på att ta hand om andra medmänniskor utan om att vilka jävla idioter som helst får jobb.
Haha! Ja, ok, som sagt, det finns även många svenskar som inte "ser"/vill se vad som ska göras utan tänker att det är nån annans jobb. Samt såklart nämnda bra utlänningar.

Men faktum kvarstår, hade vi inte satsat så mycket på invandringsdriven ekonomi, så hade problemen med vården löst sig genom att man hade tvingats betala högre löner. Socionomtjejerna som nu sitter på kontor & servar utlänningar hela dagarna hade istället kunnat jobba inom vården & varit nöjda med sin lön. Visst, alla gillar inte eller är inte bra på att jobba med händerna men till skillnad från att jobba med huvudet så kan alla göra enklare sysslor med händerna & att prata barnspråk gör de ju ändå med klienterna hela dagarna så de kan likagärna prata barnspråk med senila åldringar.

Pengarna till dessa länder hade vi haft genom att vi inte hade behövt lika mycket poliser, vakter, jurister, rättegångar, tolkar o.s.v. Invandringen är lönsam ja, för rätt personer men inte för samhället i stort både monetärt & i fysiskt & psykiskt lidande för alla offer för den s.k. mångkulturen.

Tänk, vakter på en arbetsplats Vem betalar dessa?
Citera
2026-01-15, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Läste en bok från 50-talet ang. konflikter på en arbetsplats. Det var olika situationer som berördes. Givetvis är allt förlegat nu men jag gjorde en del intressanta iakttagelser.

Det var på en arbetsplats med en stor andel kvinnor. Det hade bildats två grupperingar bland dessa kvinnor och därmed osämja.

Vad göra? Jo, chefen anställde en tant Raffa. Hon fick veta att hennes roll var att avvika från grupperna och i.st vara just en tant raffa som spelade på sin sexualitet och som minsann gick ut på helgerna och träffade nya karlar, och hon fick dem också, till skillnad från andra kvinnor i hennes ålder. Dessutom skulle hon bära, en för den tiden, utmanande klädsel. Hon gick villigt med på att anställas som en tant Raffa med allt vad det innebar.

Nu tog det verkligen hus i helsike! Givetvis blev tant Raffa en hackkyckling som ingen av de andra kvinnorna tålde. Dock fick det en annan effekt. De gamla striderna glömdes bort och arbetet flöt på mycket bättre. Grupperingarna hade enats om att det var tant Raffa och hennes leverne som ställde till med problemen.

Hur länge det grupppsykologiska knepet fungerade framkom dock inte. Tror dessutom inte att det skulle fungera idag.

Jag kom för längesedan i samtal med en fotbollstränare. Han hade tränat både kvinnor och män fast i lägre divisioner.

Jag ställde frågan:

- Finns det någon skillnad?

- Jo, när du säger till män i grupp att springa över planhalvan och tillbaka så gör de det. Säger jag till en grupp kvinnor så är det alltid någon som frågar Varför ska vi göra det?

Går inte detta stick i stäv med den gamla flashback sanningen att kvinnor är får som bara följer gruppen och det som sägs medan män är logiska och ifrågasätter?
Citera
2026-01-15, 06:23
Medlem
Kanske lite i sidan om men jag har en anhörig i gymnasieåldern. Han klagade för någon vecka sedan på hur mycket bråk det är på skolan. Det var invandrare som han sa rent ut.

- Är det er de ger sig på?
- Nä, det törs de inte men mellan dem själva.

Finns det nu bli så många i den åldern så att etniska konflikter börjar märkas i skolorna?

Vi har ju t.ex tagit emot både fientliga och vänliga till en viss regim och båda grupperna har ansetts ha flyktingstatus.
Citera
2026-01-15, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Går inte detta stick i stäv med den gamla flashback sanningen att kvinnor är får som bara följer gruppen och det som sägs medan män är logiska och ifrågasätter?

Tja du, läser inte så mycket om moderna s.k "sanningar". Man ska inte tro på att allt är sant. Det finns alltid en anledning till att folk säger saker.
Citera
2026-01-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kurder vs somalier? Oavsett vad de är så är våld på arbetsplatsen grund för avsked.

Tre matronor med egna harem med hazarer?

Finns någon äldre GP artikel om vin-kvällar på boendet. Där ser det kritvitt ut.
Citera
2026-01-15, 13:06
Medlem
Är väktarna anställda för att skydda dom äldre också?
Citera
2026-01-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Det skär sig vad gäller män punkt.
Det kvittar om du har stamtavla sedan Hedenhös eller om du kom från Syrien för fem år sedan.
Vissa kvinnor klarar inte av att manlig personal blir mer uppskattad.
Jag sätter inte min fot inom äldreomsorgen igen.
Åtminstone inte i rollen som uska.

Till saken hör att jag är gammal servitör.
Således myntade jag uttrycket "måltid är högtid" och körde enkelt bordsservering till mina vårdtagare när de satt sig till bord och skulle äta.
Jag presenterade menyn med rak rygg och frågade vad de ville dricka.

Behöver jag säga att jag blev populär?
Och att resten av mina kollegor hatade mig?

Jag önskar att du hade jobbat på min gamla pappas äldreboende, där personal utan några krusiduller slevar upp dagens sluring och slänger fram på bordet..inget som lyfter den redan låga stämningen.
Synd att du inte ville arbeta kvar (antar jag)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in