...
Den 7 maj 2025 kom det första tipset om Granliden in till Göteborgs stads visselblåsarfunktion. Det är anonymt och tipsaren skriver att anledningen är rädsla. En arbetsmiljö fylld av trakasserier, tystnadskultur och jäv från arbetsledningens sida beskrivs i brevet.
...
I juli kommer ännu ett larm, som nämner att det första tipset nu diskuterats på arbetsplatsen, men att det bara gjort saker värre. Tipsaren säger att anställda får sina däck skurna och bilar rispade på parkeringsplatsen. Flera har mötts av igenlimmade personalskåp på morgonen.
...
I september beskrivs samma sak. Och tipsaren skriver att alla som ännu inte drabbats känner att ”vi står på tur”.
En månad senare beskriver en tipsare situationen på Granliden som ”en skräckfilm” för de anställda: ”Det som jag vill berätta har gjort mig sömnlös på nätterna”, ”Jag ser vad som händer med dem som går emot och säger ifrån och jag vill inte vara en av dem”.
...
en utredning gjordes redan under sommaren. I den konstateras att minst 25 av de 70 anställda bekräftar tipsen i samtal med verksamhetschefen och HR.
Nya larm har installerats under sensommaren och kameraövervakning är begärd för parkeringen.
I rapporten framkommer också att en anställd varit föremål för en bedömning från kommunens säkerhetsenhet. De hot som riktats mot personen bedöms som så ”allvarliga och konkreta” att staden försett den anställde med personlarm.
...
På måndagen möttes ännu en anställd av ett igenlimmat skåp i omklädningsrummet.
– Det stämmer att detta hände i helgen igen. Trots alla våra insatser fortsätter beteendet och vi ser ju jätteallvarligt på det här, säger chefen för stadens boenden Lisbeth Olsson.
...
På frågan om hur de här problemen har kunnat fortgå under så lång tid svarar boendechefen att det beror på att det hittills varit svårt att bevisa vem som gjort vad.
...
Kan det handla om att stänga av eller omplacera anställda?
– Ja, vi behöver agera eftersom det här inte upphör.
...
Bakgrunden till konflikten på äldreboendet är grumlig för en utomstående. I samtal som DN haft med anställda beskriver de det som om att två läger uppstått på arbetsplatsen. Flera av DN:s uppgiftslämnare anser också att cheferna inte agerat tillräckligt resolut för att stävja situationen.
https://www.dn.se/sverige/larmen-fran-aldreboendet-som-en-skrackfilm/