2026-01-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Finns det ingen presentation av personalen?

Bara tre enhetschefer
Citera
2026-01-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En anställd har fått personlarm efter hos som bedöms som ”allvarliga och konkreta”.

Få se om jag förstår det här rätt: En anställd, har fått allvarliga och konkreta hot från en annan anställd. Och lösningen är att den hotade får ett personlarm, inte att den hotande avskedas?

Låter väldigt, väldigt konstigt. Kan det röra sig om nån f.d anställd som ställer till problem?

Artikeln är för övrigt inte låst för mig. Mycket kritik riktas mot ledningen (som vanligt). Tystnadskultur, flathet osv.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-01-13 kl. 19:32.
Citera
2026-01-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Få se om jag förstår det här rätt: En anställd, har fått allvarliga och konkreta hot från en annan anställd. Och lösningen är att den hotade får ett personlarm, inte att den hotande avskedas?

Låter väldigt, väldigt konstigt. Kan det röra sig om nån f.d anställd som ställer till problem?
Flera anställda tolkar jag det som. Och enligt ts handlar det om personal, och det torde väl innebära anställda.

Citat:
Artikeln är för övrigt inte låst för mig. Mycket kritik riktas mot ledningen (som vanligt). Tystnadskultur osv.
Jag kanske har läst för många artiklar därifrån, så kanske därför. Citera gärna lite lagom från den.
Citera
2026-01-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Flera anställda tolkar jag det som. Och enligt ts handlar det om personal, och det torde väl innebära anställda.

Nja, enligt artikeln nämns 1 person specifikt. Se formulering nedan.

Citat:
I rapporten framkommer också att en anställd varit föremål för en bedömning från kommunens säkerhetsenhet. De hot som riktats mot personen bedöms som så ”allvarliga och konkreta” att staden försett den anställde med personlarm.

Så det var (i fallet som avhandlas) bara en specifik anställd som fick personlarm. Vilket i sig låter lite konstigt, för det vanliga är att man införskaffar personlarm till hela personalstyrkan även i situationer där endast en personal känner sig hotad. Men är det så att personen i det här fallet behöver det även dagtid, kan boendet gjort bedömningen att det skulle kosta för mycket att ta fram personlarm till hela personalstyrkan. Brukar vara vanligare kvälls/natt-tid, och då är bemanningen mycket mindre. Men jag bara spekulerar här.

Lite urvalda citat ur artikeln, på begäran:

Citat:

...

Den 7 maj 2025 kom det första tipset om Granliden in till Göteborgs stads visselblåsarfunktion. Det är anonymt och tipsaren skriver att anledningen är rädsla. En arbetsmiljö fylld av trakasserier, tystnadskultur och jäv från arbetsledningens sida beskrivs i brevet.

...

I juli kommer ännu ett larm, som nämner att det första tipset nu diskuterats på arbetsplatsen, men att det bara gjort saker värre. Tipsaren säger att anställda får sina däck skurna och bilar rispade på parkeringsplatsen. Flera har mötts av igenlimmade personalskåp på morgonen.

...

I september beskrivs samma sak. Och tipsaren skriver att alla som ännu inte drabbats känner att ”vi står på tur”.

En månad senare beskriver en tipsare situationen på Granliden som ”en skräckfilm” för de anställda: ”Det som jag vill berätta har gjort mig sömnlös på nätterna”, ”Jag ser vad som händer med dem som går emot och säger ifrån och jag vill inte vara en av dem”.

...
en utredning gjordes redan under sommaren. I den konstateras att minst 25 av de 70 anställda bekräftar tipsen i samtal med verksamhetschefen och HR.
Nya larm har installerats under sensommaren och kameraövervakning är begärd för parkeringen.

I rapporten framkommer också att en anställd varit föremål för en bedömning från kommunens säkerhetsenhet. De hot som riktats mot personen bedöms som så ”allvarliga och konkreta” att staden försett den anställde med personlarm.

...

På måndagen möttes ännu en anställd av ett igenlimmat skåp i omklädningsrummet.

– Det stämmer att detta hände i helgen igen. Trots alla våra insatser fortsätter beteendet och vi ser ju jätteallvarligt på det här, säger chefen för stadens boenden Lisbeth Olsson.

...

På frågan om hur de här problemen har kunnat fortgå under så lång tid svarar boendechefen att det beror på att det hittills varit svårt att bevisa vem som gjort vad.

...

Kan det handla om att stänga av eller omplacera anställda?

– Ja, vi behöver agera eftersom det här inte upphör.

...

Bakgrunden till konflikten på äldreboendet är grumlig för en utomstående. I samtal som DN haft med anställda beskriver de det som om att två läger uppstått på arbetsplatsen. Flera av DN:s uppgiftslämnare anser också att cheferna inte agerat tillräckligt resolut för att stävja situationen.

https://www.dn.se/sverige/larmen-fran-aldreboendet-som-en-skrackfilm/
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-01-13 kl. 19:45.
Citera
2026-01-13, 19:46
Medlem
Citat:
Så det var (i fallet som avhandlas) bara en specifik anställd som fick personlarm. Vilket i sig låter lite konstigt, för det vanliga är att man införskaffar personlarm till hela personalstyrkan även i situationer där endast en personal känner sig hotad. Men är det så att personen i det här fallet behöver det även dagtid, kan boendet gjort bedömningen att det skulle kosta för mycket att ta fram personlarm till hela personalstyrkan. Brukar vara vanligare kvälls/natt-tid, och då är bemanningen mycket mindre. Men jag bara spekulerar här.
Om det endast handlar om en person som blivit hotad och trakasserad, så känns det som det fått lite väl stora proportioner.

Dessutom får det mig att känna vibbar av att det kanske endast är just den personen som är ansvarig, om nu något ens har hänt. Kan det handla om en person som inte mår riktigt bra?

Tack för citaten.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-13 kl. 19:49.
Citera
2026-01-13, 20:37
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
När man inte trodde att det kunde bli värre än det som hittills avslöjats om äldreboenden så kommer detta, finns det någon som vill hamna på äldreboende?!

Ellerhur! Det är ju värre rapporter från ålderdomshem än från ungdomshem och fängelser för fan.
Fruktansvärd situation för våra stackars äldre .
Citera
2026-01-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
När det uppdagades att väktare fått komma till avdelningen, så skulle dom egentligen blivit sparkade med omnejd.

Ser inte varken bra ut för brukarna, eller för boendet i sig.

Konstigt att många av dessa avdelningschefer är så handlingsförlamade

Väktarna lär ju undra vad det är för sjukt jobb man får åka ut på!
Citera
2026-01-13, 22:08
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Så länge dom inte våldtar brukarna är det väl ändå okej.

Misstänker att det är klanrelaterat. Araber vs somalier. Kurder vs somalier. Eretrianer vs nått annat osv....

Det är den nya lägstanivån, varje dag som ens farmor inte har blivit våldtagen av personalen är en bra dag.
Citera
2026-01-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralWaste
Givetvis. Men du vet även det att det aldrig existerat den här typen av beteende här i Norden förr. Slåss på äldreboenden så att de måste anställa väktare…

Du anar inte. . Däremot har det kanske inte nått media. Vakter har heller inte varit så frekvent förr som det är nu
Citera
2026-01-14, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är den nya lägstanivån, varje dag som ens farmor inte har blivit våldtagen av personalen är en bra dag.
Ja varje tillfälle där en pensionär inte blir penetrerad av vårdpersonal får betraktas som ett tecken på lyckad integration.
Citera
2026-01-14, 08:03
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Kriget har bara flyttat från Mellanöstern till våra äldreboenden, vem är förvånad? Vindunken M(H)aggan Andersson, Svetsaren och Reinfeldt borde alla ställas inför krigsrätt! (Ta med Annie Lööf oxå!)

Glöm inte Mona muslim!
Citera
2026-01-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Bara tre enhetschefer

Där finns det pengar att spara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto