2026-01-15, 00:06
Medlem
Hej,

Jag har råkat ut för en tråkig sak och vill kolla med er om det finns nån riktig hacker här.
För att göra en lång historia kort så hade jag problem både med mig själv och droger för ca 8 år sedan. Detta ledde till att jag stal pengar från min dåvarande arbetsgivare. Blev påkommen, vilket jag idag är väldigt tacksam för. även om det då var fruktansvärt.
Det var rättegång för ca 2 år sedan och jag gjorde det man ska, dvs jag stod för vad jag hade gjort!
Jag och chefen som jag bestulit kramades och grät när rättegången var slut.
Mitt straff blev skyddstillsyn och att betala tillbaka pengarna vilket jag givetvis gjort. Och skyddstillsynen hade jag inte mer än ett år. Jag är verkligen inte samma människa idag. Har fått en andra chans i livet kan man säga.

Så kommer jag då till det tråkiga som nu har hänt…
Jag har tills för en månad sedan haft ett jobb på ett annat ganska litet företag med ca 7-9 anställda. Jag har varit transparent med min dom och cheferna har fått läsa alla dokument från tingsrätt och frivård. Inga som helst hemligheter.
Efter drygt 4 år så kände jag att det var dags att byta arbetsplats. Jag trivdes helt enkelt inte längre och kunde inte stå bakom hur företaget behandlade sina anställda. På 4 år är det 14 personer som har börjat och slutat! Det kan ju inte vara fel på alla 14….
Men i chefernas värld är det absolut inte pga dem själva.

Jag blev ”portad” och får ej gå in i butiken och då har jag ändå vänner där som jobbar kvar.
Jag har fått ett nytt jobb! Och var lika transparent där när jag sökte tjänsten. Men de skapade sig en egen uppfattning och stöttar mig fullt ut och att det är i mitt förflutna.
2 dagar efter att min uppsägningstid gick ut får min nya arbetsgivare ett anonymt mail där man berättar om min dom.

Nu till min fråga: jag har ett IP nummer. Det är en gmail och om jag polisanmäler så kanske det går att ta redan på vem som skickat det. Ja jag vet så klart vilka det är, de har en IT konsult i familjen, men behöver bevis.
Jag vill egentligen bara trycka till dem, rejält, utan att blanda in polisen. Deras butik är en kedja och vi bor i en liten stad, och de har ju i sin tur chefer över sig…
Dessutom har det medvetet fuskats med lönerna vilket facket undersöker för mig nu och det handlar om ca 25000kr sen 2024.

Förlåt för att det blev så mycket historia runt själva händelsen med mailet 🥺

Här är numret:
2607:f8b0:4864:20::112c

Är värdelöst dålig på data….

Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Tack snälla
Citera
2026-01-15, 00:08
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallans-6641

Här är numret:

Tack snälla

Det där ser inte ut som ett IP nummer?
Citera
2026-01-15, 00:10
Medlem
Exakt vad har du tänkt ska hända om du kan bevisa vem som skickat mailet?

Verkar som att ip-adressen kommer från Kalifornien btw.

Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Det där ser inte ut som ett IP nummer?
ipv6
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-01-15 kl. 00:23.
Citera
2026-01-15, 00:34
Medlem
Du ser… värdelös på data…
Och inte kan man lägga in en bild här eller?
Men det står Sender IP och det numret.

Har inte bestämt vad jag ska göra om jag får bevis. Troligtvis kasta det i ansiktet på dem. Hade jag verkligen varit ute efter hämnd så hade jag polisanmält det. Kanske bara vill att de ska veta att jag vet. Eller ge infon till Sverigechefen inom kedjan
Citera
2026-01-15, 00:39
Medlem
Citat:
Här är numret:

Det verkar vara en av Googles epostservrar, När man slår upp adressen i DNS så får man ett namn som innehåller "mail" i domänen google.com.

Kod:
$ host  2607:f8b0:4864:20::112c
c.2.1.1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.2.0.0.4.6.8.4.0.b.8.f.7.0.6.2.ip6.arpa domain name pointer mail-yw1-x112c.google.com.
Senast redigerad av Hominem 2026-01-15 kl. 00:41.
Citera
2026-01-15, 00:41
Moderator
tobess avatar
Kort svar: Nej. Operatören kan förstås se det om dom vill, och polisen kan göra det (genom att kontakta sagda operatör om det rör sig om ett allvarligare brott) men annars nej.

Men baserat på ditt inlägg förstår jag inte riktigt varför du skulle vilja göra det. Du lever redan på lånad tid genom att bli accepterad på en arbetsplats trots dina snedsteg, vad exakt har du att vinna på att dra ner dom i samma träsk? Skit i saken och fortsätt som vanligt. Det verkar ju inte ha lett till några negativa konsekvenser för dig ändå?
Citera
2026-01-15, 00:42
Medlem
Hur tycker ni att jag ska göra? 🥺
Är enda sättet att prata med polisen så får jag göra det
Citera
2026-01-15, 01:18
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har råkat ut för en tråkig sak och vill kolla med er om det finns nån riktig hacker här.
För att göra en lång historia kort så hade jag problem både med mig själv och droger för ca 8 år sedan. Detta ledde till att jag stal pengar från min dåvarande arbetsgivare. Blev påkommen, vilket jag idag är väldigt tacksam för. även om det då var fruktansvärt.
Det var rättegång för ca 2 år sedan och jag gjorde det man ska, dvs jag stod för vad jag hade gjort!
Jag och chefen som jag bestulit kramades och grät när rättegången var slut.
Mitt straff blev skyddstillsyn och att betala tillbaka pengarna vilket jag givetvis gjort. Och skyddstillsynen hade jag inte mer än ett år. Jag är verkligen inte samma människa idag. Har fått en andra chans i livet kan man säga.

Så kommer jag då till det tråkiga som nu har hänt…
Jag har tills för en månad sedan haft ett jobb på ett annat ganska litet företag med ca 7-9 anställda. Jag har varit transparent med min dom och cheferna har fått läsa alla dokument från tingsrätt och frivård. Inga som helst hemligheter.
Efter drygt 4 år så kände jag att det var dags att byta arbetsplats. Jag trivdes helt enkelt inte längre och kunde inte stå bakom hur företaget behandlade sina anställda. På 4 år är det 14 personer som har börjat och slutat! Det kan ju inte vara fel på alla 14….
Men i chefernas värld är det absolut inte pga dem själva.

Jag blev ”portad” och får ej gå in i butiken och då har jag ändå vänner där som jobbar kvar.
Jag har fått ett nytt jobb! Och var lika transparent där när jag sökte tjänsten. Men de skapade sig en egen uppfattning och stöttar mig fullt ut och att det är i mitt förflutna.
2 dagar efter att min uppsägningstid gick ut får min nya arbetsgivare ett anonymt mail där man berättar om min dom.

Nu till min fråga: jag har ett IP nummer. Det är en gmail och om jag polisanmäler så kanske det går att ta redan på vem som skickat det. Ja jag vet så klart vilka det är, de har en IT konsult i familjen, men behöver bevis.
Jag vill egentligen bara trycka till dem, rejält, utan att blanda in polisen. Deras butik är en kedja och vi bor i en liten stad, och de har ju i sin tur chefer över sig…
Dessutom har det medvetet fuskats med lönerna vilket facket undersöker för mig nu och det handlar om ca 25000kr sen 2024.

Förlåt för att det blev så mycket historia runt själva händelsen med mailet 🥺

Här är numret:

Tack snälla
Låter som förtal
Citera
2026-01-15, 01:31
Medlem
Förtal är det jag fått till mig också att det kan vara nämligen. Avsikten var ju att jag inte skulle få behålla nya jobbet.
Men går det ej att få reda på vem som skickat det så får jag ta mig en funderare 😊
Citera
2026-01-15, 01:41
Medlem
Citat:
Här är numret:
Det där är inte IP-adressen för användaren, utan hör till Googles mailserver som skickade iväg mailet å den anonyme avsändarens vägnar. När webbgränssnittet för GMail används för att skicka mailet syns inte avsändarens egen IP-adress i någon av header-raderna. Samma sak för appen, åtminstone på Android. Om avsändaren skickat mailet från ett mailprogram installerat på sin egen dator (möjligt, men förmodligen mindre troligt) hade IP-adressen däremot synts som en Received-rad.

Om IP-adressen inte syns i headrarna betyder det dock inte att mailet är ospårbart, men det krävs samarbete med Google för att få ut IP-adressen för användaren, och sedan troligen med användarens ISP för att koppla den IP-adressen till en verklig person. En förslagen avsändare kan dessutom försvåra spårning ytterligare på olika sätt.

Google och ISP:er samarbetar säkert med polis och liknande myndigheter, men troligtvis inte med dig direkt. Så att gå till polisen är nog den realistiska vägen framåt. Vet dock inte hur mycket möda de skulle lägga på ett sådant fall i praktiken, men det skadar inte att prova.
Senast redigerad av vgebler 2026-01-15 kl. 01:51.
Citera
2026-01-15, 02:06
Medlem
Du kommer tyvärr inte långt med detta. Även om det hade funnits bevis så hade inte google sammarbetat i ett litet civilmål och inte polisen heller. IP:t är inte speciellt relevant men hade google sammarbetat så hade de kunnat säga vem det är genom kontot istället. Om det ändå gått, lycka till i en rättegång.
Senast redigerad av neix 2026-01-15 kl. 02:10.
Citera
2026-01-15, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
men hade google sammarbetat så hade de kunnat säga vem det är genom kontot istället.

Hur kan Google se vem det är genom kontot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in