2026-01-15, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Du kommer tyvärr inte långt med detta. Även om det hade funnits bevis så hade inte google sammarbetat i ett litet civilmål och inte polisen heller. IP:t är inte speciellt relevant men hade google sammarbetat så hade de kunnat säga vem det är genom kontot istället. Om det ändå gått, lycka till i en rättegång.
Förtal är dock ett brott under Brottsbalken, så det skulle bli ett brottmål, inte ett civilmål. Jag tror inte Google skulle göra någon egen bedömning av hur allvarligt brottet är, utan skulle nog lita på den bedömning som görs av polis och åklagare i en rättsstat som Sverige. Så hindret är nog snarare att få åklagaren att se ett åtal som "påkallat ur allmän synpunkt", vilket i praktiken kräver att det antingen har samhällsintresse eller särskilt starka skäl med hänsyn till målsäganden. Detta eftersom förtal inte är ett brott som faller under allmänt åtal. Detta innebär att åklagaren kan ta upp det, men inte har skyldighet att göra det.
Citera
2026-01-15, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
men hade google sammarbetat så hade de kunnat säga vem det är genom kontot istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Hur kan Google se vem det är genom kontot?
Det kan de inte nödvändigtvis göra. Men de kan lämna ut de personuppgifter som lämnades av användaren vid skapandet av kontot (kan vara knapphändiga och/eller falska) men även loggar över de IP-adresser som använts vid skapandet av GMail-kontot och vid senare inloggningar. IP-adresserna kan sedan leda till en operatör som kan titta efter i loggarna vilken kund som hade IP-adressen vid tidpunkterna ifråga. Så det kan krävas samarbete med flera parter än Google. Om IP-adressen går till ett företag kan det krävas samarbete även med det företaget, o.s.v.
Citera
2026-01-15, 06:58
Medlem
neomunaas avatar
Som privatperson kan du inte spåra detta nummer. Polisen kan spåra det till viss de om de lyckas matcha men möjligheterna att hitta exakt är svårt utan fysiska bevis som också kopplar i form utav en router med loggar, en dator eller telefon, eller direkta loggar från en ISP är i det här fallet vilket självklart kan hjälpa långt men antagligen inte tillräkligt för att säkra bortom all rimlig tvivel.

Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Det där ser inte ut som ett IP nummer?
Det är ett IPv6 nummer. Omöjligt att säga om det är privat eller publik. Antagligen är det bara routing eller mailserver
Senast redigerad av neomunaa 2026-01-15 kl. 07:02.
Citera
2026-01-15, 07:28
Medlem
Japp, googles mailserver.
Rätt säker på att det kommer läggas ner om du anmäler, för mycket jobb för ett enstaka mail.
Sker det vid upprepade tillfällen så har du större chans att de iaf utreder.

Men troligen har personen använt VPN också vilket gör att det lutar mer åt en omöjlighet att koppla mailet till en person.
Citera
2026-01-15, 07:35
Medlem
Fleptuts avatar
Chansa och skapa en https://grabify.link/

Då får du IP när dom öppnar din fake bild som du skapat.

Svara på mejlet, bifoga bild och en text typ, jäklar va personen gråter för vi vet vad personen är dömd för.

Finns inget som lockar troll mer än att se förnedring.

När den ip finns kan man spåra bättre tänker jag.
Citera
2026-01-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallans-6641
Förtal är det jag fått till mig också att det kan vara nämligen. Avsikten var ju att jag inte skulle få behålla nya jobbet.
Men går det ej att få reda på vem som skickat det så får jag ta mig en funderare 😊
Förtal går inte under allmänt åtal, så räkna inte med hjälp från polisen. Istället får du driva rättegången själv. Det kan bli dyrt, och det är osäkert att du får en fällande dom.
Citera
2026-01-15, 09:02
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Hur kan Google se vem det är genom kontot?
Genom telefonnumret du knutit till kontot?
Citera
2026-01-15, 09:48
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Det är ett IPv6 nummer. Omöjligt att säga om det är privat eller publik. Antagligen är det bara routing eller mailserver

En whois visar mycket riktigt att IP-adressen tillhör Google.

/AI
Citera
2026-01-15, 10:49
Medlem
Tack för all info. ❤️

Jag har försökt hitta telefonnumret i loggen eller vad det heter, där jag hittade IP numret men ej lyckats.
På nån sida jag sökte stod det att det var skickat i närheten av Kalmar, men det kanske inte stämmer så.
Ska kolla närmare om jag kan hitta något telefonnummer.
Citera
2026-01-15, 11:02
Medlem
Citat:
Tack för all info. ❤️

Jag har försökt hitta telefonnumret i loggen eller vad det heter, där jag hittade IP numret men ej lyckats.
På nån sida jag sökte stod det att det var skickat i närheten av Kalmar, men det kanske inte stämmer så.

Är inte din dom en offentlig handling som vem som helst kan ta del av?
Citera
2026-01-15, 11:14
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Förtal är det jag fått till mig också att det kan vara nämligen. Avsikten var ju att jag inte skulle få behålla nya jobbet.
Men går det ej att få reda på vem som skickat det så får jag ta mig en funderare 😊
Ta dig en funderare och fundera om du ska begå några lagbrott när du är så snäll som du påstår
Citera
2026-01-15, 12:12
Medlem
Citat:
Tack för all info. ❤️

Det här är ett bra tillfälle att ladda ner chat-gpt, Perplexity och Grok till din mobil, för att försöka hitta om det går att få fram en adress på IP-numret eller övrig info från mailet.

Berätta för den att det är din egen adress som du försöker lära dig att spåra.

Samtidigt så har du lärt dig något, så även om du inte får fram info så är det en win-win för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in