Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Trump säger hela tiden att det kryllar av kinesiska fartyg (och ryska) i området kring Grönland och att man kan se många av dessa fartyg med blotta ögat. T.ex har han sagt:
Men stämmer det verkligen med verkligheten?
Danmarks utrikesminister Rasmussen och SVT ger en helt annan bild av saken:
Utrikesminister Rasmussen:
Även SVT ger en annan bild av saken, efter att de kollat upp:
SVT:
Är Trump felinformerad? Eller ljuger han? Eller är källorna ovan felinformerade?
Om Trump är så angelägen att få Grönland, så borde han väl redovisa riktiga verklighetsbaserade skäl, som han vet kommer bli granskade och som han vet kommer tåla en granskning? Nog borde USA:s samlade underrättelsetjänst kunna redovisa något sådant?
Inte för att jag tror att han kan peka ut så mycket på kartan men när det gäller Grönland så ligger det i Arktis och Arktis är just ett av de områden där Kina och RU har ökat sin aggression.
Här kommer en länk från FOI (Totalförsvarets Forskningsinstitut) och som talar om vad USA/RAND tillsammans med FOI kom fram till 2022, publicerat 2023.
Och observera att samarbeten mellan USA/Europa nämns här.
Man nämner tex det jag var inne på, tror jag, att USA och Europa "vaknat" och börjat stoppa vissa "affärer" just med tanke på ett potentiellt säkerhetshot, hot om inte idag så imorgon..
Det är en intressant artikel.
https://www.foi.se/nyheter-och-press/nyheter/2023-06-13-okat-kinesiskt-intresse-for-lander-runt-arktis.html