2026-01-14, 23:28
  #2845
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Vi får se deta är långt i från över usa borde dock blockera grönland så länge så inte danskarna kan skicka nå soldater dit för att rädda liv om usa skulle behöva använda militära förmåga för att befria ön.

Herregud.
Du är verkligen en svag länk i kedjan, du.
Men bra att du är tydlig med vart du står.
Det uppskattas.
Citera
2026-01-14, 23:32
  #2846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Vi får se deta är långt i från över usa borde dock blockera grönland så länge så inte danskarna kan skicka nå soldater dit för att rädda liv om usa skulle behöva använda militära förmåga för att befria ön.





Om USA startar ett krig mot den allierade nation som har stöttat USA längst, då kommer USA att dra sig ur Nato och alla länder kommer att se att USA är allierade med Ryssland och Kina, och agera utifrån det faktum.
Citera
2026-01-14, 23:38
  #2847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
USA kommer att pressa EU på andra sätt som i sin tur kommer pressa Danmark. Det är vad jag tror. Danmark är litet… de har inget att sätta emot. Vadå sälja människor? Invånarna kommer säkert att få välja om de vill bli danska medborgare eller amerikanska.





Om man säljer Grönland till USA mot grönlänningarnas vilja är det människohandel, och det kommer aldrig att hända.

Danmark är ett litet demokratiskt europeiskt land, med exakt samma bedömningar av suveränitet och NATO som alla andra NATO-länder, så Danmark får den hjälp de behöver eftersom ingen europé vill bli slav under Ryssland eller USA.
Citera
2026-01-14, 23:58
  #2848
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Om USA startar ett krig mot den allierade nation som har stöttat USA längst, då kommer USA att dra sig ur Nato och alla länder kommer att se att USA är allierade med Ryssland och Kina, och agera utifrån det faktum.

Ja alltså här håller jag med som jag skrivit tidigare, att OM det är den vägen de (Trump) mot ALL FÖRMODAN väljer att gå -då är den enda rimliga förklaring den att de lämnar NATO och därmed Europa.

MEN det finns saker som starkt talar emot det.

Men vi får se.

Jag tror inte heller det går igenom, att de (Trump med bihanget) skulle få godkänt på hemmaplan.

Dock är det något han och hans bihang säkerligen försöker runda om de nu är seriösa.
Vi kan inte längre riktigt vara så säkra på att han inte hittar vägar att runda de hinder som tidigare sattes upp för att förhindra "dumma beslut".

(Trump har även hybris så han kanske gör samma misstag som putte gjorde, inte alls omöjligt... att tro man kan komma undan med en "special militäroperation" utan allvarliga konsekvenser som även slår tillbaka jävligt hårt.)

Nåväl.

P.S: till alla som eventuellt tror på en del "skribenters" alla påhopp mot ett "värdelöst" Europa med sina "värdelösa" ledare och hit och dit och fan och hans vodka-drickande moster...
Ni måste förstå att de bara är avundsjuka för att våra ledare INTE startar krig som mördat hundratusentals av våra egna. Våra ledare har inte kraschat vår ekonomi, till skillnad från deras..
SÅ KLART de är deppiga och helst vill få oss att tro vi har värdelösa ledare...
De är skitskraja helt enkelt.
De ser att vår nivå är så mycket högre än deras, att inget blev som de tänkte 2022 utan tvärtom,
så pass att de faktiskt skiter i byxan.

DETTA är det ENDA de kan göra.

Så håll humöret uppe och låt er inte luras!
Citera
2026-01-15, 00:01
  #2849
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Om man säljer Grönland till USA mot grönlänningarnas vilja är det människohandel, och det kommer aldrig att hända.

Danmark är ett litet demokratiskt europeiskt land, med exakt samma bedömningar av suveränitet och NATO som alla andra NATO-länder, så Danmark får den hjälp de behöver eftersom ingen europé vill bli slav under Ryssland eller USA.

Skulle Danmark sälja Grönland till USA nu är den handlingen ett betydligt mildare övergrepp än de danskarna historiskt har orsakat grönlands befolkning.
Citera
2026-01-15, 00:19
  #2850
Medlem
Om man tror att Grönland vill tillhöra danmark är man rätt fel ute.
Danmark har gjort fruktansvärda saker mot grönlänningarna.
Ett ax plock
Stängt av all ström på ön mitt i vintern och tvingat 1000tals att flytta med flera dödsfall som följd.
Man tvingade 100tals grönlänska kvinnor att operera in speral för att begränsa barna födandet.
Dom har ochså fört bort 1000tals barn till Danmark från grönland.

Grönläningar hatar Danmark med all rätt och blir det en folkomröstning så blir grönland amerikanskt med minst 80% av rösterna.
Ledarna på grönland är dit satta av danska staten.
Nej nu när som på grönland har chansen att slippa dansk jävlarna lär som ta den.
Citera
2026-01-15, 00:25
  #2851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Skulle Danmark sälja Grönland till USA nu är den handlingen ett betydligt mildare övergrepp än de danskarna historiskt har orsakat grönlands befolkning.




Danmark kommer inte att sälja Grönland under några omständigheter.
Grönlänningarne vill inte vara amerikaner, så det finns inget mer att prata om i den frågan.
Citera
2026-01-15, 00:34
  #2852
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Om man tror att Grönland vill tillhöra danmark är man rätt fel ute.
Danmark har gjort fruktansvärda saker mot grönlänningarna.
Ett ax plock
Stängt av all ström på ön mitt i vintern och tvingat 1000tals att flytta med flera dödsfall som följd.
Man tvingade 100tals grönlänska kvinnor att operera in speral för att begränsa barna födandet.
Dom har ochså fört bort 1000tals barn till Danmark från grönland.

Grönläningar hatar Danmark med all rätt och blir det en folkomröstning så blir grönland amerikanskt med minst 80% av rösterna.
Ledarna på grönland är dit satta av danska staten.
Nej nu när som på grönland har chansen att slippa dansk jävlarna lär som ta den.

Så sant

Kan lägga till barnarov, barn kidnappades från sina familjer på Grönland till Danmark för att uppfostras danskt och med det hoppades danskjävlarna att barnen skulle bli danskinspirerade mönstermedborgare när de skickades tillbaka till Grönland.
Citera
2026-01-15, 00:42
  #2853
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Om man tror att Grönland vill tillhöra danmark är man rätt fel ute.
Danmark har gjort fruktansvärda saker mot grönlänningarna.
Ett ax plock
Stängt av all ström på ön mitt i vintern och tvingat 1000tals att flytta med flera dödsfall som följd.
Man tvingade 100tals grönlänska kvinnor att operera in speral för att begränsa barna födandet.
Dom har ochså fört bort 1000tals barn till Danmark från grönland.

Grönläningar hatar Danmark med all rätt och blir det en folkomröstning så blir grönland amerikanskt med minst 80% av rösterna.
Ledarna på grönland är dit satta av danska staten.
Nej nu när som på grönland har chansen att slippa dansk jävlarna lär som ta den.

Bra försök, rysstroll. Kan du inte belägga dina dumheter med lite länkar?

Nej, det finns ingen opinion på Grönland för att ansluta sig till USA. Nej, parlamentet på Grönland är valt av grönlänningarna själva. (Nej, du har inte talang för en karriär i propagandabranschen, och knappast i nån annan bransch heller.)

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: alla de senaste dagarnas rapporter från Grönland (ön har aldrig förr uppmärksammats så mycket i internationella medier), alla yttranden från grönländska politiker, alla intervjuer med vanliga grönländare, visar klart var skåpet står. Grönlänningarna vill inte bli "amerikaner", de vill inte bli styrda av USA. De värdesätter den välfärd som byggts upp under danskt styre, med fungerande undervisning, sjukvård och social trygghet. De flesta av dem önskar självständighet nån gång i framtiden, men om alternativet är att stanna kvar i Rigsfaellesskabet eller att tillhöra Land of the Freaks, så väljer minst 95 procent det förra alternativet.

‘We’re Not Stupid’: What Greenlanders Would Say to Trump
https://www.nytimes.com/2026/01/14/world/americas/greenland-fear-trump-us-takeover.html
Interviews in the past few days with Greenlanders from different parts of the territory and different walks of life reveal that people on the island don’t want to be recolonized by a new outside power, and that only a small minority has even the faintest flicker of interest in joining the United States.

They like their Scandinavian welfare system, with its free health care, free education and strong safety net. They feel connected to Denmark even if there are still raw feelings about earlier eras of colonialism and abuse.

And they certainly don’t want to be bought by anyone, but acknowledge that economically they can’t stand on their own two feet.
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Kan lägga till barnarov, barn kidnappades från sina familjer på Grönland till Danmark för att uppfostras danskt och med det hoppades danskjävlarna att barnen skulle bli danskinspirerade mönstermedborgare när de skickades tillbaka till Grönland.

Bra försök, rysstroll II. Så du menar att USA skulle vara ett bättre föredöme då det gäller behandlingen av sin så kallade urbefolkning?
__________________
Senast redigerad av Ördög 2026-01-15 kl. 01:03.
Citera
2026-01-15, 00:54
  #2854
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bra försök, rysstroll. Kan du inte belägga dina dumheter med lite länkar?

Nej, det finns ingen opinion på Grönland för att ansluta sig till USA. Nej, parlamentet på Grönland är valt av grönlänningarna själva. Nej, du har inte talang för en karriär i propagandabranschen, och knappast nån annan bransch heller.'

https://www.nytimes.com/2026/01/14/world/americas/greenland-fear-trump-us-takeover.html
Interviews in the past few days with Greenlanders from different parts of the territory and different walks of life reveal that people on the island don’t want to be recolonized by a new outside power, and that only a small minority has even the faintest flicker of interest in joining the United States.

They like their Scandinavian welfare system, with its free health care, free education and strong safety net. They feel connected to Denmark even if there are still raw feelings about earlier eras of colonialism and abuse.

And they certainly don’t want to be bought by anyone, but acknowledge that economically they can’t stand on their own two feet.



Bra försök, rysstroll II. Så du menar att USA skulle vara ett bättre föredöme då det gäller behandlingen av sin så kallade urbefolkning?

Rysstroll?

Det jag skriver i tråden är enbart i syfte att avglorifiera Danmark i fråga om deras hantering av Grönland genom tiderna.
Citera
2026-01-15, 00:56
  #2855
Medlem
Månsans avatar
Tur att det är danskar och inte svenskar som är inblandade i detta. Danskar är utmärkta affärsmän, listiga förhandlare och smarta som fan i att sluta avtal. Tänk själva, Danmark har inte särskilt stora naturresurser, ändå är man närapå världens rikaste land per capita. Bland annat har danskar levt gott på att kollra bort svenskar och norrmän i mängder av deals och affärsuppgörelser i hundratals år.

Ni kan förresten sluta oroa er. Trump spelar teater. Grönland är inte till salu och han vet det. Han förstår såklart att kongressen kommer stoppa honom från att annektera ett annat lands territorium mot dess vilja.

Är Trump så urbota korkad att han iscensätter ett övertagande ändå betraktas Grönland som ockuperat. De flesta länder kommer inte erkänna USAs rätt till Grönland. Ganska obegripligt att halva världen är utom sig av oro inför Trumps nästa drag. Trump har inte korten och han vet det. Inte ens MAGA-rörelsen har han med sig.
Citera
2026-01-15, 00:57
  #2856
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Rysstroll?

Det jag skriver i tråden är enbart i syfte att avglorifiera Danmark i fråga om deras hantering av Grönland genom tiderna.

Det är få som i dag "glorifierar" Danmarks kolonialism, så ditt "avglorifierande" känns mest som att piska en död häst. Man vet i Danmark mycket väl - bättre än i flera andra forna kolonialmakter, skulle jag våga påstå - vilka övergrepp som fordom begåtts, och man försöker nu gottgöra dem.

Om du är väldigt tänd på att "avglorifiera" äldre tiders felaktiga politik, kunde du börja med Steriliserar-sossiga Folkhemmet Svärje och dess behandling av samer och tornedalingar, tattare och "asociala".
__________________
Senast redigerad av Ördög 2026-01-15 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in