Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieR
Uppgifter som tas med i en dom blir offentliga (43:8 OSL st. 1). Enbart i undantagsfall kan domstolen besluta om att sekretess ska bestå trots att en uppgift har tagits med i en dom (st. 2). Undantaget tillämpas väldigt restriktivt. Det finns ingen chans i helvete att en uppgift om vilken förskola ett barn går på skulle maskeras i en dom. Det är absolut möjligt – och i många fall sannolikt – att den uppgiften över huvud taget inte skulle tas med i domen, men om den väl tagits med så skulle den aldrig maskas av domstolen.
Det är relativt vanligt att den sortens uppgifter tas med i domar i såväl allmän domstol som allmän förvaltningsdomstol.
Min bild är att OSL stödjer sekretess av uppgifter som annars skulle bli offentliga från förvaltningsdomstolen. Och att uppgifter om barns personliga förhållanden oftast omfattas av sekretess enligt 21 kapitlet i OSL. Saker som hemförhållanden, socialtjänstkontakt, hälsotillstånd, skola och förskola m.m.
Och att sekretessen är ännu starkare för barn under 18 år. Jag tror domstolen gör en bedömning om sådan sekretess innan domen lämnas ut. Det är domen som sådan som är offentlig, även om enskilda uppgifter kan sekretessbeläggas vid offentliggörande.
Exakt vilken förskola ett barn går på, liksom barns namn, personnummer, adress, omsorgsboenden, hälsa och medicinska uppgifter, diagnoser, vittnesuppgifter som kan identifiera barnet, min bild är att i synnerhet sånt omfattas oftast av sekretess och blir inte tillgänglig för allmänheten, även om domen är offentlig.
Jag har själv aldrig sett en dom som specifikt lämnat ut sånt, och jag har beställt ut åtskilliga domar. Barn kan omtalas, men alla identifierande uppgifter om namn och nära omständigheter brukar vara maskade.
Äsch, i vilket fall, jag känner inte till ärendet i detalj. Jag konstaterar bara att när Jocke som vanligt säger saker där ingenting verkar hänga ihop på något logiskt sätt med andra saker han hävdar (som ofta motsäger det han sagt innan) då är det bara rökridå och BS från Jockes håll.