2026-01-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, den innehåller också förutsägelser om hur sakmaterian kommer att bedömas, något som skiljer sig från fall till fall beroende på fakta i målet.
Det förefaller som om du sammanblandar min redogörelse för de lagar och rättsliga bedömningar som styr i vilken utsträckning straffrättsligt ansvar kan komma att aktualiseras. Oavsett vilka faktiska omständigheter som slutligen fastställs är det samma rättsregler som tillämpas vid prövningen av ansvar. Min avsikt har varit att klargöra dessa regler samt att peka ut de relevanta bestämmelser och rättsliga principer som kommer att bli tillämpliga i bedömningen.

Min bedömning är just en egen värdering och inte en förutsägelse av hur frågan slutligen kommer att bedömas av någon annan instans. Prövningen kommer emellertid att ske i enlighet med de rättsregler som jag tidigare redogjort för.
Man bör notera att när rättsregeln bygger på en bedömning av rimlig uppfattning i stunden höjs tröskeln för åtal avsevärt. Även om det i teorin är möjligt att nå upp till beviskravet i sådana fall, är det i praktiken mycket svårt. I situationer av detta slag leder detta ofta till att åtal inte väcks.

Mot denna bakgrund framstår det som osannolikt att åtal kommer att väckas i det aktuella fallet. Skulle så ändå ske bedöms förutsättningarna för en fällande dom som mycket begränsade.

Jag är fullt medveten om att min bedömning kan uppfattas som kontroversiell, men den grundas uteslutande på de rättsliga kriterier som styr möjligheten till åtal och straffrättsligt ansvar enligt amerikansk lag.

Rättsläget är i detta avseende tydligt: när ett fordon förs mot en immigrationstjänsteman som befinner sig direkt i dess färdväg kan detta objektivt sett uppfattas som ett livshotande angrepp, vilket i förekommande fall kan ge rättsligt stöd för användning av dödligt våld. I det aktuella fallet framgår därutöver att immigrationstjänstemannen faktiskt träffades av fordonet.

Min samlade bedömning är att förutsättningarna för åtal i det aktuella fallet är mycket begränsade.
Det står dig naturligtvis fritt att göra en egen bedömning. Den slutliga prövningen kommer emellertid att grundas på de faktiska omständigheterna i ärendet – såsom att fordonet framfördes i riktning mot agenten och inte stod stilla – samt på tillämplig lagstiftning, i enlighet med vad jag nyss redogjort för.
Citera
2026-01-14, 18:29
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Eftersom det svaret är totalt falskt så antar jag att resten också är det.
¨
Nästan alla liknande fall, t.ex Kirk- och Trump-attentaten i nutid, har lösts av fed och lokala myndigheter tillsammans.

Fast det är ju inte totalt falskt. Det är så USA fungerar.

Inget av dina två exempel är människor som blev skjutna och/eller mördade av federala polisiära organisationer, utan av civilpersoner som agerade på eget bevåg. Då utreds det i första hand av lokala förmågor, och i andra hand av federala förmågor om behov eller jurisdiktion därför finns.
Citera
2026-01-14, 18:30
Medlem
Några uppdateringar.

Ross ska fått "inre blödningar". Stämmer säkert, men låter då lite märkligt att han fick lämna sjukhuset samma dag ( enligt tidigare uppgifter )
Citat:
The Immigration and Customs Enforcement agent who shot Renee Good in the alleged car-ramming incident suffered internal bleeding, multiple U.S. officials familiar with his medical condition told ABC News.
---
The injuries were to his torso, according to officials, who didn't provide more details about the medical condition.

Trump dämpar tonfallet då han riktar några ord till Goods pappa ( som ska vara Trumpsupporter ).
Citat:
Following the death of Renee Good, President Donald Trump was asked in an interview with CBS News on Tuesday what he has to say to her father, who the reporter said is a supporter of the president.
----
"Well, I want to say to the father that I love all of our people. They can be on the other side. As you say, he might be on my side," Trump said.

"I think it's great," Trump said when the reporter claimed Good's father "is on your side." "And I would bet you that she, under normal circumstances, was a very solid, wonderful person, but her actions were pretty tough," Trump said.
https://abcnews.go.com/US/live-updates/minneapolis-ice-shooting-live-updates/?id=129124338

Good ska inte haft ett kriminellt förflutet, vilket påståtts i tråden:
https://uk.news.yahoo.com/renee-nicole-good-family-slams-222607101.html?utm_source=chatgpt.com
Citera
2026-01-14, 18:31
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, man får söka längre ut på högerkanten och galenskapen där man finner personer som Nick Fuentes, han som gillar både Hitler och Stalin, för att höra någon prata om henne som en "libtard protestor".

Men du förstår att hon var del av nätverket som agerar mot law enforcement? Eller så här. Erkänner du att det pågår orkestrerat sabotage mot ICE av "woke"-människor? Eller vad de är.
Citera
2026-01-14, 18:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Du förstår vad ... betyder, eller? Det betyder "satir".

Jaha... Du förstår alltså inte hur Youtubes algoritmer fungerar. Okej.

Det fungerar så att den lär sig, genom AI, vad du tycker om och är intresserad av, och sedan visar den dig mer av sådant och mindre eller ingenting av sådant du inte gillar. Om du då, t.ex. gillar klipp som är väldigt anti Trump, så kommer du att se mer av innehåll som är mot Trump. Om du däremot gillar Trump, så kommer du att se mer av sådant material och mindre av kritik.

Att du inte ser särskilt många klipp som går emot din egen världsbild, betyder alltså inte att sådana klipp inte existerar, utan på att algoritmen vet att du inte vill se dem.
Citera
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Några uppdateringar.

Ross ska fått "inre blödningar". Stämmer säkert, men låter då lite märkligt att han fick lämna sjukhuset samma dag ( enligt tidigare uppgifter )

Trump dämpar tonfallet då han riktar några ord till Goods pappa ( som ska vara Trumpsupporter ).

https://abcnews.go.com/US/live-updates/minneapolis-ice-shooting-live-updates/?id=129124338

Good ska inte haft ett kriminellt förflutet, vilket påståtts i tråden:
https://uk.news.yahoo.com/renee-nicole-good-family-slams-222607101.html?utm_source=chatgpt.com
"Inre blödningar" är ju ett bevis som är påtagligt, och exakt mätbart, och opartiskt. Sådan dömer domstolar alltid efter.
Citera
Medlem
geytos avatar
Förresten. Är det någon som har sett videon som Goods "fru" filmade? Den verkar inte ha kommit ut på nätet än. Eller blev den beslagtagen av ICE? Vad tror ni?
Citera
2026-01-14, 18:34
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jaha... Du förstår alltså inte hur Youtubes algoritmer fungerar. Okej.

Det fungerar så att den lär sig, genom AI, vad du tycker om och är intresserad av, och sedan visar den dig mer av sådant och mindre eller ingenting av sådant du inte gillar. Om du då, t.ex. gillar klipp som är väldigt anti Trump, så kommer du att se mer av innehåll som är mot Trump. Om du däremot gillar Trump, så kommer du att se mer av sådant material och mindre av kritik.

Att du inte ser särskilt många klipp som går emot din egen världsbild, betyder alltså inte att sådana klipp inte existerar, utan på att algoritmen vet att du inte vill se dem.
Du förstår alltså inte ordet "satir"? I satir kan man mena motsatsen till vad man skriver.

Satir är humor för intelligenta.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-14 kl. 18:39.
Citera
2026-01-14, 18:41
Medlem
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Nej, när hjul tappar fäste så spinner de mycket fortare innan anti-sladdsystemet stoppar dem, precis som man ser på filmen. Hon gasade alltså inte mer än styrfart (du vet, för att vrida om ratten, som hon gör).

Ingen Maga som har körkort eller är ni bara lika värdelösa i trafiken som i övriga samhället?

Det kan väl ha kommit en kortare spinn när hon la om växeln till Drive skulle jag tro - mig veta.
Citera
2026-01-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det är inte tal om det, även i USA får lagens företrädare skjuta om de blir angripna. Detta var ett sådant tillfälle. I Sverige kalas hon "trebarnsmamman". I USA kallas hon för "vicious killer" och "inhemsk terrorist". De senare benämningarna är närmast sanningen.
Det har visats med all övertydlighet, i synnerhet från ICE-agentens kamera, att han aldrig var i någon fara och hade ingen rätt att skjuta. Speciellt inte sidoskotten genom förarrutan. ICE-agenterna vägrar dessutom kvinnan vård direkt efter händelsen och låter inte en förbipasserande läkare komma fram, vilket ytterligare styrker det ondsinta uppsåtet. USA är dock just nu lite mer bananrepublik än vanligt, där administrationen håller kriminella våldsverkare bakom ryggen samtidigt som de skriker som stuckna grisar när någon i deras egna krets drabbas av våld. Hyckleriet vet inga gränser och åtal kommer därav att dröja.
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Du kan aldrig erkänna ett fel. Det kallas för autism. (jag fortsätter satirisera de löjliga i tråden)

Visst kan jag det, och jag gör det ofta.

Här har jag inte fel, dock.

Du vet, uppenbarligen, inte vad satir är för någonting, du förstår inte hur Youtubes algoritm fungerar ens på den mest basala nivå och du kan i stort sett ingenting om USAs federala vs delstatliga system och hur dessa fungerar och interagerar.

Men du vet vad som hände i det aktuella fallet med den skjutna aktivisten, eller hur?

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det gör de ju inte.
Jo.

https://legalclarity.org/what-is-the-states-rights-doctrine/

It asserts states’ right to govern themselves without federal interference in areas not explicitly granted to the federal government by the Constitution.

Det var dessutom en central del i Maga-rörelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in