Citat:
Det förefaller som om du sammanblandar min redogörelse för de lagar och rättsliga bedömningar som styr i vilken utsträckning straffrättsligt ansvar kan komma att aktualiseras. Oavsett vilka faktiska omständigheter som slutligen fastställs är det samma rättsregler som tillämpas vid prövningen av ansvar. Min avsikt har varit att klargöra dessa regler samt att peka ut de relevanta bestämmelser och rättsliga principer som kommer att bli tillämpliga i bedömningen.Min bedömning är just en egen värdering och inte en förutsägelse av hur frågan slutligen kommer att bedömas av någon annan instans. Prövningen kommer emellertid att ske i enlighet med de rättsregler som jag tidigare redogjort för.
Man bör notera att när rättsregeln bygger på en bedömning av rimlig uppfattning i stunden höjs tröskeln för åtal avsevärt. Även om det i teorin är möjligt att nå upp till beviskravet i sådana fall, är det i praktiken mycket svårt. I situationer av detta slag leder detta ofta till att åtal inte väcks.
Mot denna bakgrund framstår det som osannolikt att åtal kommer att väckas i det aktuella fallet. Skulle så ändå ske bedöms förutsättningarna för en fällande dom som mycket begränsade.
Jag är fullt medveten om att min bedömning kan uppfattas som kontroversiell, men den grundas uteslutande på de rättsliga kriterier som styr möjligheten till åtal och straffrättsligt ansvar enligt amerikansk lag.
Det står dig naturligtvis fritt att göra en egen bedömning. Den slutliga prövningen kommer emellertid att grundas på de faktiska omständigheterna i ärendet – såsom att fordonet framfördes i riktning mot agenten och inte stod stilla – samt på tillämplig lagstiftning, i enlighet med vad jag nyss redogjort för.
Rättsläget är i detta avseende tydligt: när ett fordon förs mot en immigrationstjänsteman som befinner sig direkt i dess färdväg kan detta objektivt sett uppfattas som ett livshotande angrepp, vilket i förekommande fall kan ge rättsligt stöd för användning av dödligt våld. I det aktuella fallet framgår därutöver att immigrationstjänstemannen faktiskt träffades av fordonet.
Min samlade bedömning är att förutsättningarna för åtal i det aktuella fallet är mycket begränsade.