2026-01-14, 17:24
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
En gång för alla - valet till OS-sprinten handlar inte om valet mellan Ribom och Hagström, det är 100% säkert ett val mellan Ribom och Svahn.

Jonna/Maja/Johanna är startklara…

Så tror jag med. Ribom är den som inte kommer få åka om Linn presterar ok nästa tävling.
Citera
2026-01-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Nej, allt kan hända. Kan ju vara så att någon blir sjuk så blir uttagningen "enklare".

Det har jag också tänkt på att det nog kan bli så..
Citera
2026-01-14, 17:56
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Så tror jag med. Ribom är den som inte kommer få åka om Linn presterar ok nästa tävling.

Enig.

Stabil insats av Linn så är OS-nummerlappen på plats till sprinten.

Med tanke på OS-sprinten, vad kan få Johanna att överge heat 5? Är hon överdrivet bekväm i det valet? Fegval? Hur är era tankar? Mina tankar är att hon inte ändrar på ett vinnande koncept = kan gå ganska billigt i ffa kvart.
Citera
2026-01-14, 17:58
Medlem
Citat:
Enig.

Med tanke på OS-sprinten, vad kan få Johanna att överge heat 5? Är hon överdrivet bekväm i det valet? Fegval? Hur är era tankar? Mina tankar är att hon inte ändrar på ett vinnande koncept = kan gå ganska billigt i ffa kvart.

vad är en stabil insats?
Citera
2026-01-14, 17:59
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
vad är en stabil insats?

Final.

Edit. eller ja, en pallplats hade smakat fint.
Citera
2026-01-14, 18:01
Medlem
Citat:
Enig.

Alltså heat 5 var ju jävligt billig resa förr ofta. Semesterfart, men Diggins har ju hamnat i det heatet ett par gånger, då försvinner ju fördelen med att få gå kvartsfinalen i pensionärslunk. Kanske bättre att gå i heat 4 då. Maja väljer nog heat 4. Jonna heat 1 och Linn heat 2. Det är så det brukar se ut.
Citera
2026-01-14, 18:07
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Oj.
Ursäkta att jag framför mina åsikter(som INTE är 100% säkra) om uttagning.

Sorry att jag förstörde din uttagning.

Sluta larva dig - detta är ett vuxet forum, inte ett kittsligt gubbdagis…

Du får tycka vad du vill och jag tycker vad jag vill, men, ofta har någon lite mer rätt i sin bedömning (läs Greta)

OM inget INTRÄFFAR innan 10:e februari, ja, då har du Jonna Maja & Johanna på startlinjen i sprinten.

Om det är Ribom som får sista platsen så lär inte Linn bli tjurig och gnällig (eller skogstokig) - den tiden är förbi då Linn har utvecklats till en from lite skidtjej.

Om det blir Linn som får sista platsen i sprinten lär det se annorlunda ut:
Hela Riboms tröstgrupp kommer till undsättning (Jonna, Ebba & Shoonmakern) då Ribom fått en hysteriskt gråtanfall...
Senast redigerad av GretaForPresident 2026-01-14 kl. 18:09.
Citera
2026-01-14, 18:11
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Alltså heat 5 var ju jävligt billig resa förr ofta. Semesterfart, men Diggins har ju hamnat i det heatet ett par gånger, då försvinner ju fördelen med att få gå kvartsfinalen i pensionärslunk. Kanske bättre att gå i heat 4 då. Maja väljer nog heat 4. Jonna heat 1 och Linn heat 2. Det är så det brukar se ut.

H1 - Jonna, Skistad
H2 - Linn, Joensuu, Weber
H3 - Fähndrich, Gimmler
H4 - Maja, Diggins
H5 - Johanna, Milla, Rydzek

Det blir grundtipset. Diggins brukar dock göra dessa höga val främst på touren där hon kan plocka lätta bonussekunder. Gynnar henne mest att gå i H2 med Joensuu som garanti för att det ska gå undan (mtp LL). H1 är mer nyckfull iom Skistad.
Citera
2026-01-14, 18:18
Medlem
Citat:
H1 - Jonna, Skistad
H3 - Fähndrich, Gimmler
H4 - Maja, Diggins

Det blir grundtipset. Diggins brukar dock göra dessa höga val främst på touren där hon kan plocka lätta bonussekunder. Gynnar henne mest att gå i H2 med Joensuu som garanti för att det ska gå undan (mtp LL). H1 är mer nyckfull iom Skistad.

Frågan är om det är en fördel eller nackdel för Jonna om nån som Joensuu eller Diggins skulle välja heat 1. Kostar kanske mer i kvarten, samtidigt så kostar det nog ännu mer för Skistad. Hon orkar nog inte 3 lopp i hög fart.
Citera
2026-01-14, 18:28
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Frågan är om det är en fördel eller nackdel för Jonna om nån som Joensuu eller Diggins skulle välja heat 1. Kostar kanske mer i kvarten, samtidigt så kostar det nog ännu mer för Skistad. Hon orkar nog inte 3 lopp i hög fart.

Tror inte Diggins är något att oroa sig över, tror inte heller hon väljer H1. Annars Joensuu skulle kunna vara ett (litet) skrämselskott fast om det mot förmodan blir så lär LL-tiderna komma därifrån. Skulle vara kul ur Skistadperspektiv ändå med alla tre i H1. Svar, det hade bara varit positivt för Jonna.
Citera
2026-01-14, 19:11
Medlem
Citat:

Varför inte väljer hon inte heat 4? Hon måste ändå möta ettan och tvåan från det heatet i semi.

Citat:
H1 - Jonna, Skistad
H3 - Fähndrich, Gimmler
H4 - Maja, Diggins

Jonna valde heat 3 i både Oberstdorf och Planica.

Citat:
Tror inte Diggins är något att oroa sig över, tror inte heller hon väljer H1. Annars Joensuu skulle kunna vara ett (litet) skrämselskott fast om det mot förmodan blir så lär LL-tiderna komma därifrån. Skulle vara kul ur Skistadperspektiv ändå med alla tre i H1. Svar, det hade bara varit positivt för Jonna.

Det är nog lättare att slå ut Jonna i kvarten eller semin än att besegra henne i finalen.
Citera
2026-01-14, 19:47
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Varför inte väljer hon inte heat 4? Hon måste ändå möta ettan och tvåan från det heatet i semi.
Bra fråga. Hon valde H4 i Oberstdorf ser jag nu.

Citat:
Jonna valde heat 3 i både Oberstdorf och Planica.
I Oberstdorf hade Maja H1 och Linn H2 redan valt när det var Jonnas tur. En försiktighet att inte bråka med de andra vitklädda med Seefeld i färskt minne? Samma i Planica där Maja och Emma lagt beslag på H1 och H2, Linn på H4. Var väl ett tag så att en outtalad regel var att undvika lagkamrater i heaten. Tror det upplägget är passé, dessutom så vet "alla" att Jonna numera väljer H1.

Citat:
Det är nog lättare att slå ut Jonna i kvarten eller semin än att besegra henne i finalen.

Det ligger något i det, men hur? Joensuu/Fähndrich/Skistad/(Linn) skulle kunna utnyttja det hela med att välja samma heat som Jonna. Med ett högt pris att bränna sina egna skepp såklart. Så ingen ger sig på att taktika ut Jonna i kvart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in