2026-01-14, 15:52
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Om den sprinten varit extremt viktigt hade nog inte Maja åkt som hon åkte etapperna innan kanske det ska väl också med i en bedömning.

Värsta är väl om Emma vinner sista klassiska och Johanna åker ut i semin medans Linn är två och Maja trea. Inte så sannolikt men det då bli det ännu svårare.

Om inte om funnits.

Kolla på Joensuu. Gick full kareta på alla etapper och trots denna "ansträngning" så vann hon genrepet.

Det sista du skriver. Försöker du bygga upp dramatik?
Citera
2026-01-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, jag tycker inte det. Och det var knappast det som Byström avsåg när han pratade om att man skulle göra en helhetsbedömning.

Och ställningen i sprintcupen kan ju se helt annorlunda ut efter Oberhof. Hur bra mått är det då?

(Om Jonna vinner sprinten i Oberhof före Maja och Linn så kommer Jonna minst ha 401 poäng, Maja minst 433 poäng och Linn minst 278 poäng att jämföra med Hagströms 301 poäng).
Jag, som kan vara liiiite konspiratorisk, tror att det där ordet "helhetsbedömning" med stor säkerhet betyder att Linn blir uttagen och att Ribom kan ta sista platsen på bekostnad av Johanna.

Jag säger inte att det blir så och jag är själv osäker på valet mellan Ribom och Johanna.
Citera
2026-01-14, 16:10
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag, som kan vara liiiite konspiratorisk, tror att det där ordet "helhetsbedömning" med stor säkerhet betyder att Linn blir uttagen och att Ribom kan ta sista platsen på bekostnad av Johanna.

Jag säger inte att det blir så och jag är själv osäker på valet mellan Ribom och Johanna.

En gång för alla - valet till OS-sprinten handlar inte om valet mellan Ribom och Hagström, det är 100% säkert ett val mellan Ribom och Svahn.

Jonna/Maja/Johanna är startklara…
Citera
2026-01-14, 16:10
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Stackars Johanna om inte streaken 4-1-12(fristil)-5-(fristil, inkl. fall)-3 (på OS-banan) och ledning i sprintvärldscupen inte gör att man platsar bland 4 bästa i landet, då är man rätt orättvist behandlad tycker jag.
Citera
2026-01-14, 16:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det har jag inte påstått att det bara gör. Som jag skrev, att det främst är det och det finns likaläge och där går fingertoppskänslan in.
Varför skulle han säg det? Han är en försiktig general och det är såklart en given parameter.
Hur OS-banan ser ut är en vettig aspekt. Johanna-Maja 1-0.

Det Byström sa och som jag tyckte var intressant var:
1. Inga amerikanska uttagningar i det svenska laget
2. Han sa inte (inget om) att det är de med de bästa resultaten (eller en sammanvägning av de bästa resultaten) som kommer att få åka sprinten
3. Istället sa han att man kommer göra en helhetsvärdering
4. Och en del i sådan helhetsvärdering är att ta hänsyn till hur OS-banan ser ut
5. Alla de bästa var inte med i sprinten på OS-banan i Tour de Ski

Till skillnad från dig tycker jag det är intressant vad Byström sa och vad han inte sa.

Jag tycker också att det intressanta är vad Byström sa och vad han inte sa snarare än hur du tycker att man borde göra en helhetsvärdering.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-01-14 kl. 16:13.
Citera
2026-01-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
En gång för alla - valet till OS-sprinten handlar inte om valet mellan Ribom och Hagström, det är 100% säkert ett val mellan Ribom och Svahn.

Jonna/Maja/Johanna är startklara…
Oj.
Ursäkta att jag framför mina åsikter(som INTE är 100% säkra) om uttagning.

Sorry att jag förstörde din uttagning.
Citera
2026-01-14, 16:19
Medlem
Citat:
Om inte om funnits.

Kolla på Joensuu. Gick full kareta på alla etapper och trots denna "ansträngning" så vann hon genrepet.

Det sista du skriver. Försöker du bygga upp dramatik?

Alla klarar inte av etapper på samma sätt och återhämta sig i mellan så kan slå väldigt olika. Sedan kommer jag inte ihåg Joensuu heat på 5 km hur det såg ut men Maja gick då på max medans Johanna tog det mer lugnt. Sedan kom fick väl Joensuu en smäll på sista etappen ? betydligt sämre klättring än året innan så hennes smäll kom med en dags fördröjning jämfört med Maja

Långsökt att det blir sådant drama men inget ska uteslutas om sista platsen
Citera
2026-01-14, 16:20
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Till skillnad från dig tycker jag det är intressant vad Byström sa och vad han inte sa.

Suck. Jag har inte påstått detta. Det är klart att det är intressant att höra uttalanden.

Vi kommer inte längre.
Citera
2026-01-14, 16:21
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Alla klarar inte av etapper på samma sätt och återhämta sig i mellan så kan slå väldigt olika. Sedan kommer jag inte ihåg Joensuu heat på 5 km hur det såg ut men Maja gick då på max medans Johanna tog det mer lugnt. Sedan kom fick väl Joensuu en smäll på sista etappen ? betydligt sämre klättring än året innan så hennes smäll kom med en dags fördröjning jämfört med Maja

Långsökt att det blir sådant drama men inget ska uteslutas om sista platsen

Nej, allt kan hända. Kan ju vara så att någon blir sjuk så blir uttagningen "enklare".
Citera
2026-01-14, 16:36
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Stackars Johanna om inte streaken 4-1-12(fristil)-5-(fristil, inkl. fall)-3 (på OS-banan) och ledning i sprintvärldscupen inte gör att man platsar bland 4 bästa i landet, då är man rätt orättvist behandlad tycker jag.

Vad man ligger i sprintcupen är ointressant i sammanhanget, det visar mer på mängd deltagande än något annat. Ja, hon har presterat rätt bra, men det har varit med många asterisker. Linn har varit sjuk och skadad och missat en hel del lopp, hon krokade dessutom ihop med tyskan i Trondheim i finalen och tappade allt där (samma för Jonna). Ribom har även hon varit sjuk och missat lopp, främst touren där hon slutade på pallen i 5km men sen missade sprinten i val di fiemme, och blev dessutom diskad i Ruka då hon ju gjorde det bra fram till dess.

Det går och vända och vrida till allas fördel på ett eller annat sätt. Hagström har vunnit i världscupen i år och slagit alla andra svenskor. Hon har dock också blivit slagen av alla andra också och åkt ut i kvartsfinal (Davos), missade final i sverigepremiären.
Linn har missat mycket pga sjukdom och skada och därmed inte kunnat visa mycket, men hon har tagit fler sprintsegrar i karriären än vad Hagström har pallplatser. Det visar på potentialen.
Maja har också slagit alla svenskor i en eller annan tävling, och vann i sverigepremiären. Har dessutom medaljer från mästerskap tidigare.
Ribom har också slagit alla svenskor i en eller fler tävlingar. Även hon har medalj från tidigare mästerskap.

Jonna är tokgiven så länge hon är frisk.

Jag tycker det är rimligt att man avvaktar till efter Goms då jag antar att man vill ge både Linn och Ribom (och alla andra förstås) en chans att visa mer. Det är en sak om man kunnat tävla utan hinder av skador eller sjukdom (eller båda), men nu har båda varit påverkade, och nu blev väl även Hagström sjuk/fick problem med luftrören efter touren eller vad det var och missar Oberhof.
Citera
2026-01-14, 16:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Suck. Jag har inte påstått detta. Det är klart att det är intressant att höra uttalanden.

Vi kommer inte längre.

Jag tolkade dig utifrån det du skrev att du var mer intresserad att föra fram hur du tycker en helhetsbedömning bör göras och att du tyckte att Byström inte sa vad han egentligen tycker.

För mig blir det en liten annan diskussion (jag har tydliga uppfattningar om hur en sådan helhetsbedömning bör göras).

Sedan när gäller Byströms uttalande tycker jag den går lite på tvärs mot vad Thomson sa under touren (om jag minns rätt).
Citera
2026-01-14, 17:15
Medlem
I min bok är bara en åkare given och en nästan given sedan är det tre som slåss om två platser. Baserat på kapacitet, årets relevanta resultat och bana och chans på att ta guld. I min bok är åkteknik viktigt. Jonna är exempelvis bättre i skate än klassiskt.

1. Jonna. 2 och 4 på klassiska sprinter i år. Har varit och är? världens bästa sprinter. Given. Lång bana passar henne utmärkt.
2. Johanna 3,1 3. på klassiska sprinter i år. Har ju faktiskt på det sättet varit bäst i år. Får dock känslan av att hon alltid är trött i finalen.

3, 4 Linn. 3a på klassiska sprinter i år. Är alltid topp 3 om hon är i form. Dock verkar hon inte vara i slag riktigt.
3, 4 Emma 2:a på klassiska sprinter i år. Ingen guldkandidat kanske medalj precis som Maja. Dock borde banan passa henne.

5 Maja. Bara 4 på klassiska sprintar iår. Typisk medaljkandidat. Men borde nått högre med så många starter.

Nu kommer inte det bli så. Helt övertygade om att det socialdemokratiska gnällinfluerade(Frida, Linn och Maja) uttagningarna kommer ställa Emma utanför oavsett. Det kommer dock bara utlösa laviner av problem när Emma ska åka något och då ryker Moa eller Jonna på distans etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in