2022-09-07, 23:03
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Jag har Eurotrucksimulator i datorn sedan några år tillbaka. Men det är ett tag sedan som jag körde, tycker att den är välgjord med mycket realistisk simulation, trots att jag har kört både buss och lastbil i verkliga livet. Speciellt en sak som kan göra detta program användbart är att man kan köra även i UK. Om du ska köra i vänstertrafik för första gången så träna först i simulatorn. Gör du bort dig i en rondell i vänstertrafik så kostar det dig ingenting jämfört med att ge dig ut till UK. helt oförberedd och klantar dig. Har inte några avancerade grejer till programmet, bara en enkel racingratt. Sedan vet jag inte om man kan simulera en split-vx-låda, ifall man nu skulle satsa på lite extra grejer till programmet, inget som jag saknar ändå...

Jo den simulerar split växellåda och vanlig manuell låda samt automatisk låda. Det står h-låda och sekventiell låda vilket jag inte vad det är.
Själv kör jag på läget Riktig automatisk växellåda så jag har aldrig provat de andra lägena utan har bara sett att många youtubers kör med manuell växellåda i ETS2 och någon pratade om att han hade satt den på split simulering eftersom han var van det från sitt jobb som lastbilschaufför.
Citera
2023-11-18, 20:17
Medlem
https://www.youtube.com/shorts/qUXScrrLS48
Vad är det som visar hastigheten, är det personens egna smartphone. isåfall hur kopplar han in så att han får hastigheten?
Citera
2025-01-07, 13:45
Medlem
Roligt att läsa igenom tråden med detta spel.
Har 1600 timmar på det och som några skriver så är det ett spel där man kan numer köra med sina kompisar i konvoj eller köra själv.
De utvecklar ju själva lastbilarna också, alla de stora märkena är ju med och bidrar med styling och uppdateringar. Detta spel tycker jag går framåt och man lyssnar in vad spelarna vill ha.
Har gått från ratt (G29) till gamepad (Xbox) och tycker det är bättre med gamepaden för man kan sitta lite mer avslappnad när man kör. Någon krev också att de lyssnar på podd när man kör och jag har på musik Där kan man själv lägga in sin egen musik eller lyssna på en riktig radiokanal om man vill.
Citera
2025-01-22, 17:30
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Jag har spelat Euro Truck sedan spelet släpptes för över ett decennium sedan. Fortfarande ett roligt spel att spendera timmarna framför. Perfekt om man vill slappna av
Men utan Map mods är spelet rätt så klen. Map mods är ett måste, enligt mig.

Problemet som jag ser är optimaliseringen. Spelets motor verkar fortfarande vara byggt på Single Core Utilisation vilket är dåligt, speciellt i städer som verkligen klipper FPSen och orsakar spikes som inte ens V-Sync kan få bukt på. Hoppas SCS ser till att motorn kommer baseras på Multi Core snart
Citera
2025-01-24, 08:53
Medlem
Önskar man kunde köra det bra VR-läget när man kör online.

Prova VR-läget om ni har VR o inte provat! Fan skaffa VR för ets2, det är värt det om ni kör i rigg iaf!
Citera
2025-12-10, 16:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har snart 700 timmar i spelet men startat upp nytt nu med mod så man inte får en miljon för en körning utan man måste verkligen slåss för varje krona. Högsta summan jag sett är nog dryga 40 000kr för en långkörning. Är än så länge bara lvl 15 så har inte ens kunnat anställa och får köpa begagnade lastbilar för att ha något. Dessutom väldigt liten skillnad i betalning mellan att ha egen bil och köra snabbjobb men roligare att ha eget.
Köpte till alla kartorna också så nu kan man köra norra delen av norden också men kommande island känns inte som ett måste.

Kör med G29 och manuell splitlåda för att få så verklighetstroget som möjligt. 12 växlar är inga problem men vissa lådor har 12+2 och de har jag inte luskat hur jag ska få att funka på min växelspak, någon som vet får gärna berätta?
Citera
2026-01-14, 10:48
Medlem
aina08s avatar
Nybörjare med 52 timmar på 1 vecka. Är 5 i företaget där alla fått en bättre begagnad lastbil. Men jag har bytt 3 gånger eftersom jag krockar hela tiden
Tycker det är svårt att se bra, speciellt i korsningar.
Kör med tangetbordet och att då använda musen för att se sig omkring med samma hand blir rörigt.
Försökt att även köra med vänster hand men då håller jag mig inte på vägen

Finns det några enkla sätt att fuska? Vill helst inte det men det vore skönt om alla pengar inte behövde gå till att laga lastbilen varje dag. Vill ju få ihop pengar för att kunna bygga om lastbilarna istället.

Och nåt som stör mig.
Har köpt en massa extraljus (helljus), men dom lyser ju inte. Ska det vara så!?
Citera
2026-01-14, 12:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nybörjare med 52 timmar på 1 vecka. Är 5 i företaget där alla fått en bättre begagnad lastbil. Men jag har bytt 3 gånger eftersom jag krockar hela tiden
Tycker det är svårt att se bra, speciellt i korsningar.
Kör med tangetbordet och att då använda musen för att se sig omkring med samma hand blir rörigt.
Försökt att även köra med vänster hand men då håller jag mig inte på vägen

Finns det några enkla sätt att fuska? Vill helst inte det men det vore skönt om alla pengar inte behövde gå till att laga lastbilen varje dag. Vill ju få ihop pengar för att kunna bygga om lastbilarna istället.

Och nåt som stör mig.
Har köpt en massa extraljus (helljus), men dom lyser ju inte. Ska det vara så!?

Du ställer in ljusen på F1 och sen inställningar längst ner där du väljer lampor och tänder upp alla du har.
Spelet kommer inte till sin rätta så länge du kör med tangentbord, ska du ha kul så ska du ha ratt, ställa in manuell låda och ställa in bilen enligt det mest verklighetstrogna, går att hitta videos på youtube.
Lägg också till lite mer verklighetstrogna add-ons så det blir jobbigare. Ekonomin är viktigast så istället för 400 000 för ett pissjobb så får man 35 000kr, blir lite mer match då.
Har 100 timmar och just kunnat anställa första personen. Köp aldrig begagnade lastbilar till personalen då de blir dyra reparationer.
Allt som allt har jag drygt 800 timmar i spelet.

Tips på ratt är en logitech G29 med växelspak, går att hitta till hyffsat bra pris på blocket.

Lycka till på vägarna.
Citera
2026-01-14, 14:41
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du ställer in ljusen på F1 och sen inställningar längst ner där du väljer lampor och tänder upp alla du har.
Spelet kommer inte till sin rätta så länge du kör med tangentbord, ska du ha kul så ska du ha ratt, ställa in manuell låda och ställa in bilen enligt det mest verklighetstrogna, går att hitta videos på youtube.
Lägg också till lite mer verklighetstrogna add-ons så det blir jobbigare. Ekonomin är viktigast så istället för 400 000 för ett pissjobb så får man 35 000kr, blir lite mer match då.
Har 100 timmar och just kunnat anställa första personen. Köp aldrig begagnade lastbilar till personalen då de blir dyra reparationer.
Allt som allt har jag drygt 800 timmar i spelet.

Tips på ratt är en logitech G29 med växelspak, går att hitta till hyffsat bra pris på blocket.

Lycka till på vägarna.
Köpte just Nordic Horizons för att få större karta i Norrland osv. Och nu fick jag fler inställningar för lyset också. Vet inte om nåt var fel för hade bara alternativ för vanligt ljus och helljus men inga extra. Men det kom nu.
Körde min hitils längsta tur för en stund sen. 18 timmar till Norge. Det va lite segt. Gav 340.000kr.
Kan man få lastbilen att gå fortare än 90? Segt när man kör långt på motorväg
Fast å andra sidan är de nog bra att det inte går hur fort som helst. Hade bara flyt att inte krascha i en T-korsning när jag kom i 90. Full broms + parkeringsbroms, bredställ på släp men fixade det. Krockade istället med en stolpe 5 min senare i 30

Just nu skulle jag mest vilja ha nån enkel ratt. Går det att kombinera ratt med tangentbord, tex för att gasa/bromsa så man slipper pedaler?
Skulle kunna tänka mig det billigaste just nu, till att börja med.

Kollade lite Youtube och ser att menyerna är annorlunda hos andra än hos mig. Mina är gråa och fula medan andras har färg och är betydligt snyggare. Hur får man det? Inte för att de spelar så står roll men spelet borde väl sköta uppdateringar eller behöver man leta efter det själv i Steam?

EDIT:
En annan grej.
Jag kör med 2 skärmar till datorn.
Kan man få bort kantbegränsningen i spelet så jag tex kan klicka igång musik på andra skärmen, eller måste jag växla program med Tab?
Senast redigerad av aina08 2026-01-14 kl. 14:46.
Citera
2026-01-14, 17:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Köpte just Nordic Horizons för att få större karta i Norrland osv. Och nu fick jag fler inställningar för lyset också. Vet inte om nåt var fel för hade bara alternativ för vanligt ljus och helljus men inga extra. Men det kom nu.
Körde min hitils längsta tur för en stund sen. 18 timmar till Norge. Det va lite segt. Gav 340.000kr.
Kan man få lastbilen att gå fortare än 90? Segt när man kör långt på motorväg
Fast å andra sidan är de nog bra att det inte går hur fort som helst. Hade bara flyt att inte krascha i en T-korsning när jag kom i 90. Full broms + parkeringsbroms, bredställ på släp men fixade det. Krockade istället med en stolpe 5 min senare i 30

Just nu skulle jag mest vilja ha nån enkel ratt. Går det att kombinera ratt med tangentbord, tex för att gasa/bromsa så man slipper pedaler?
Skulle kunna tänka mig det billigaste just nu, till att börja med.

Kollade lite Youtube och ser att menyerna är annorlunda hos andra än hos mig. Mina är gråa och fula medan andras har färg och är betydligt snyggare. Hur får man det? Inte för att de spelar så står roll men spelet borde väl sköta uppdateringar eller behöver man leta efter det själv i Steam?

EDIT:
En annan grej.
Jag kör med 2 skärmar till datorn.
Kan man få bort kantbegränsningen i spelet så jag tex kan klicka igång musik på andra skärmen, eller måste jag växla program med Tab?

Du kan köra igång vilken musik som helst via spelet, går att starta radion eller från fil.

Du kan ta bort fartbegränsningen när du kör privata jobb, på de externa jobben är det 90 som gäller. Begränsningen tas bort i inställningar, bara att leta runt. Samtidigt låter det inte som att du ska köra fortare😂

Den billigaste ratten funkar säkert men för att få lite känsla så skulle jag säga att du får lägga lite mer. Köp något begagnat på blicket men tänk på att Logitech G27 inte funkar på win 11 utan bara win 10.

Körningarna kommer bli längre när du går upp i nivå och öppnar upp nya uppdrag, det längsta jag kört var nog 2500km eller nåt.

Det finns mängder med moddar att tanka hem till spelet beroende på vilka funktioner du vill ha, se upp bara så de funkar och är uppdaterade för annars kan spelet hänga sig. Att menyerna ser annorlunda ut hos någon beror säkerligen på en mod.
Jag kör med mer trafik, riktiga företagsnamn, riktiga bränslepriser och framförallt riktig ekonomi så man inte tjänar för mycke pengar. Blir tråkigt när man har fullt med anställda och de genererar några nya miljoner varje dag samtidigt som ens egna jobb kan dra in över miljonen.

Ett råd är också att köra med eget släp, går att köpa och det bästa släpet är flatbäddssläpet för dryga 630 000 har jag för mig priset är.
Citera
2026-01-14, 17:40
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan köra igång vilken musik som helst via spelet, går att starta radion eller från fil.

Du kan ta bort fartbegränsningen när du kör privata jobb, på de externa jobben är det 90 som gäller. Begränsningen tas bort i inställningar, bara att leta runt. Samtidigt låter det inte som att du ska köra fortare😂

Den billigaste ratten funkar säkert men för att få lite känsla så skulle jag säga att du får lägga lite mer. Köp något begagnat på blicket men tänk på att Logitech G27 inte funkar på win 11 utan bara win 10.

Körningarna kommer bli längre när du går upp i nivå och öppnar upp nya uppdrag, det längsta jag kört var nog 2500km eller nåt.

Det finns mängder med moddar att tanka hem till spelet beroende på vilka funktioner du vill ha, se upp bara så de funkar och är uppdaterade för annars kan spelet hänga sig. Att menyerna ser annorlunda ut hos någon beror säkerligen på en mod.
Jag kör med mer trafik, riktiga företagsnamn, riktiga bränslepriser och framförallt riktig ekonomi så man inte tjänar för mycke pengar. Blir tråkigt när man har fullt med anställda och de genererar några nya miljoner varje dag samtidigt som ens egna jobb kan dra in över miljonen.

Ett råd är också att köra med eget släp, går att köpa och det bästa släpet är flatbäddssläpet för dryga 630 000 har jag för mig priset är.
Tack för alla svar.
Ska kolla lite och så får jag se vad jag gör.
Tyckte att det gick väldigt bra idag, fram tills 5 min innan ja ska sluta. Jagar en plats att kunna sova och sjävklart blir det en jättekrock 68%, sjukt tröttsamt. Allt jag kört ihop idag går till reparation, igen
Citera
2026-01-14, 17:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för alla svar.
Ska kolla lite och så får jag se vad jag gör.
Tyckte att det gick väldigt bra idag, fram tills 5 min innan ja ska sluta. Jagar en plats att kunna sova och sjävklart blir det en jättekrock 68%, sjukt tröttsamt. Allt jag kört ihop idag går till reparation, igen

Mitt råd är att köra lugnare och stressa inte i trafiken.
Du vet att spelet autospar var tionde minut så du kan ladda ett tidigare spel om dessa krockar sker. Du måste kryssa i att du även ska se autospar när du ska ladda spelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in