2026-01-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, jag tycker inte det. Och det var knappast det som Byström avsåg när han pratade om att man skulle göra en helhetsbedömning.

Och ställningen i sprintcupen kan ju se helt annorlunda ut efter Oberhof. Hur bra mått är det då?

(Om Jonna vinner sprinten i Oberhof före Maja och Linn så kommer Jonna minst ha 401 poäng, Maja minst 433 poäng och Linn minst 278 poäng att jämföra med Hagströms 301 poäng).

Det är väl ungeför lika bra eller dåligt mått som det är nu. Dvs. hyfsat enligt mig. Bäst är det väl efter nästa sprint för det var väl en kvar innan OS:

Jaja vi tycker olika.
Citera
2026-01-14, 12:02
Medlem
rainbowias avatar
Helhetsbedömning är främst en sammanställning av gjorda resultat i relevanta tävlingar. Relevanta tävlingar är de tre klassiska sprintar i världscupen där den med högst värde är OS-genrepet i VdF. Vid likaläge får man gå på fingertoppskänsla.

Det är väl Linn & Ribom som kämpar om plats 4 i den mytomspunna sprinten.

-----

Ruskigt kul med Ulricehamn. Trevligt med skidor live.
Citera
2026-01-14, 12:05
Medlem
Både Linn och Emma kan åka fristil men är hacket bättre i klassiskt så det är ganska fair att bedöma var dom står både i Oberhof och/eller Goms. Är dom bra där är det inga frågetecken för att dom är bra i klassiskt också.
Citera
2026-01-14, 12:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Helhetsbedömning är främst en sammanställning av gjorda resultat i relevanta tävlingar. Relevanta tävlingar är de tre klassiska sprintar i världscupen där den med högst värde är OS-genrepet i VdF. Vid likaläge får man gå på fingertoppskänsla.

Så uttryckte sig dock inte Byström idag.
Citera
2026-01-14, 12:08
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Så uttryckte sig dock inte Byström idag.

Ok, berätta hur han uttryckte sig.
Citera
2026-01-14, 12:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ok, berätta hur han uttryckte sig.
Hade det bara handlat om en sammanvägning av resultaten i klassisk sprint (som du verkar tycka) hade han naturligt sagt det. Och att han var inne på att man måste ta hänsyn till banan i OS ser ut.
Citera
2026-01-14, 12:13
Medlem
Citat:

-----

Ruskigt kul med Ulricehamn. Trevligt med skidor live.

Visst det är ett bättre mått än ställningen i sprintcupen. Men jag tror de hänger ihop hyfsat bra.
Citera
2026-01-14, 12:25
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Visst det är ett bättre mått än ställningen i sprintcupen. Men jag tror de hänger ihop hyfsat bra.

Absolut. Är väl mest Jonna som varit frånvarande.

Citat:
Hade det bara handlat om en sammanvägning av resultaten i klassisk sprint (som du verkar tycka) hade han naturligt sagt det. Och att han var inne på att man måste ta hänsyn till banan i OS ser ut.

Det har jag inte påstått att det bara gör. Som jag skrev, att det främst är det och det finns likaläge och där går fingertoppskänslan in.
Varför skulle han säg det? Han är en försiktig general och det är såklart en given parameter.
Hur OS-banan ser ut är en vettig aspekt. Johanna-Maja 1-0.
Senast redigerad av rainbowia 2026-01-14 kl. 12:29.
Citera
2026-01-14, 13:22
Medlem
Det är väl självklart att det måste bedömas efter hur OS sprintbanan ser ut,och vilka den gynnar.

Jonna är naturligtvis alldeles solklart komplett självklar.
Maja har mängder med rutin och hon var fyra i "genrepet"
Johanna var trea.
Linn visade finfin form bakom Jonna.

Det är svårt för någon annan att slå sig in här..men banan bör passa Emma Ribom OM Emma är i närheten av Planicaformen när det drar ihop sig till tävling.Där var hon en närmre VM silvermedaljör jämfört Jonna än vad någon annan har pallat med.

Jonna och Linn känns opetbara i skrivande stund.Jag tycker att Hagström har liten fördel framför Dahlqkvist..och om Ribom når sin toppform så tror jag att det kommer att innebära bekostnad på Majas individuella start.
Citera
2026-01-14, 13:55
Medlem
Iochmed att Linn inte tävlar, lite tillspetsat, är hon väl i högsta grad petbar.

En Linn i form som fornstora dagar är ett bra tillskott men vi vet ärligt talat inte riktigt.

Jag ser Jonna, Maja och Johanna som untouchable. Sen är det fingerspitzgefühl eller på sportsvenska, "helhetsbedömning".
Citera
2026-01-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Snarare:

Målgång - Ingen Calle än. Han verkar ha brutit loppet.

Ärligt talat, om jag var landslagschef så skulle jag säga åt Calle att om han någonsin bryter ett lopp igen, så blir det det sista han gör i landslagsdräkt. Jag instämmer helt och fullt i bedömningen att han är delaktig i normaliseringen av förlorarmentaliteten i det svenska herrlandslaget.
Citera
2026-01-14, 14:23
Medlem
Citat:
Absolut. Är väl mest Jonna som varit frånvarande.

Det har jag inte påstått att det bara gör. Som jag skrev, att det främst är det och det finns likaläge och där går fingertoppskänslan in.
Varför skulle han säg det? Han är en försiktig general och det är såklart en given parameter.
Hur OS-banan ser ut är en vettig aspekt. Johanna-Maja 1-0.

Om den sprinten varit extremt viktigt hade nog inte Maja åkt som hon åkte etapperna innan kanske det ska väl också med i en bedömning.

Värsta är väl om Emma vinner sista klassiska och Johanna åker ut i semin medans Linn är två och Maja trea. Inte så sannolikt men det då bli det ännu svårare.
Senast redigerad av Johanhaa 2026-01-14 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in