Citat:
Ursprungligen postat av
14ccKemiskt
Stackars Johanna om inte streaken 4-1-12(fristil)-5-(fristil, inkl. fall)-3 (på OS-banan) och ledning i sprintvärldscupen inte gör att man platsar bland 4 bästa i landet, då är man rätt orättvist behandlad tycker jag.
Vad man ligger i sprintcupen är ointressant i sammanhanget, det visar mer på mängd deltagande än något annat. Ja, hon har presterat rätt bra, men det har varit med många asterisker. Linn har varit sjuk och skadad och missat en hel del lopp, hon krokade dessutom ihop med tyskan i Trondheim i finalen och tappade allt där (samma för Jonna). Ribom har även hon varit sjuk och missat lopp, främst touren där hon slutade på pallen i 5km men sen missade sprinten i val di fiemme, och blev dessutom diskad i Ruka då hon ju gjorde det bra fram till dess.
Det går och vända och vrida till allas fördel på ett eller annat sätt. Hagström har vunnit i världscupen i år och slagit alla andra svenskor. Hon har dock också blivit slagen av alla andra också och åkt ut i kvartsfinal (Davos), missade final i sverigepremiären.
Linn har missat mycket pga sjukdom och skada och därmed inte kunnat visa mycket, men hon har tagit fler sprintsegrar i karriären än vad Hagström har pallplatser. Det visar på potentialen.
Maja har också slagit alla svenskor i en eller annan tävling, och vann i sverigepremiären. Har dessutom medaljer från mästerskap tidigare.
Ribom har också slagit alla svenskor i en eller fler tävlingar. Även hon har medalj från tidigare mästerskap.
Jonna är tokgiven så länge hon är frisk.
Jag tycker det är rimligt att man avvaktar till efter Goms då jag antar att man vill ge både Linn och Ribom (och alla andra förstås) en chans att visa mer. Det är en sak om man kunnat tävla utan hinder av skador eller sjukdom (eller båda), men nu har båda varit påverkade, och nu blev väl även Hagström sjuk/fick problem med luftrören efter touren eller vad det var och missar Oberhof.