2026-01-14, 15:58
Medlem
Nu har Åkesson uttalat sig
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=b57fb091-424b-4dd8-84e2-827237092088

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OkQlEq/jimmie-akesson-da-maste-katja-nyberg-avga
Senast redigerad av tjanska 2026-01-14 kl. 16:01.
Citera
2026-01-14, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Och nu har hon begärt att få en offentlig försvarare.
En person som jobbar med juridik i riksdagen är misstänkt för rattonykterhet och ringa narkotikabrott. Här finns ingen gråzon utan antingen visar provsvaren att hon haft substanser i kroppen eller inte. Med andra ord pratar vi om en bevisning som odiskutabelt kommer fria eller fälla oavsett hur många advokater man har. Fälls hon lär det bli böter eller kanske en fotboja.
Detta lägger en förtroendevald politiker på statens kostnad.
Fyfan vad jag avskyr dessa hycklare.

Hon vet såklart redan om hon är skyldig lr oskyldig.
Om hon kört med kola i kroppen och haft det på sig så är det otroligt dåligt att inte ta sitt ansvar och avgå direkt.
Hon kommer bli hatad av både partiet och väljarna om hon är skyldig, vilket allt pekar på.
Citera
2026-01-14, 15:59
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja det är faktiskt så här illa i Sverige.
Sedan går de och säger till svenska folket vara beredda om kriget kommer. Ifall ryssen kommer så behöver han ju bara komma på en röd dag eller kläm dag så är hela samhället stängt ändå och ingen personal finns.

De helgerna när det sker mest skit som mord och annat så är det också de dagarna då man som mest behöver både poliser advokater kriminalvårdare psykologer med mera med mera
Men i Sverige så stänger dessa yrkesgrupper ner och går på ledighet??
Sverige är verkligen så uselt som man får det att låta.

Man skall helst inte bryta benet för det är helt och behöver man akut hjälp på psyk så räkna med de har stängt eller begränsade öppettider

När en riksdag kvinna och fd polis kör rattfull så är det ju ett under det till att börja med ens finns polisen ute aktuella kvällen. Men nu får man vänta i veckor och månader på ett test som jag är säker på inte tar 24 timmar att genomföra.

Men Kola-kajsa har väl kanske någon bekant där som skjuter lite extra på det så det kan rinna ut i sanden. Så hinner hon med att få några extra löner under tiden.

Skandal men detta är Sverige och saker å ting fungerar faktiskt så uselt som det verkar.
Om man rycker körkortet på blotta misstanken på (drog)rattfylla, hon blåste ju negativt på alkotestet. Då får man fan se till att man får fram ett resultat inom 24h.
Tänk om det var en yrkeschaufför eller för den delen vem som helst. Folk behöver ju bilen, skjutsa ungar , ta sig till arbetet m.m
Citera
2026-01-14, 16:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Det är ju så sant som du säger. Hon har ju vanan inne med fortkörning så att det kan vara lite till grund för hennes avkörning skulle jag med tro. Den där grejen med råttan tror jag lika mycket på som åklagaren.

Har inte sett någon uppgift hur skadad bilen blev. Verkar ju dock inte som något allvarligare då hon tydligen verkar ha klarat sig oskadd utan minsta skråma.

Det som är mest sårat nu på Kola-kajsa är nog mest hennes sårade och sargade ego.

Lite den där vanliga åkomman med SD -de tycker att lagarna skall gälla alla andra men inte dem. När de sedan åker dit på eget kast så är det genast offerkoftan fram. Lite som när Åkesson satt och ljög efter sitt bröllop och hans okunskap om mc snubben Hedarv.
Trots de fanns bevis för de varit vänner sedan minst 16 år bak i tiden.

Det går väl att spekulera om att bilen inte gick att backa upp igen på vägen? Annars hade väl färden fortsatt. Man undrar vad Katja gjorde ute på Värmdö?

Kan hennes kran bo där? Kanske någon hemlig "vän i viken"?
Citera
2026-01-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=b57fb091-424b-4dd8-84e2-827237092088

Jepp, hans uttalade att hon måste avgå ifall hon blir åtalad. Sååå.. Om hon är oskyldig då(emot alla odds)? Betyder detta att alla inom SD måste avgå ifall de blir åtalade oavsett ifall de är skyldiga eller ej? 🤔
Citera
2026-01-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evy666
All snack om organiserad brottslighet så sitter denna jävla kärring och sponsrar deras största inkomst.
Sverige i ett nötskal
Att det är dåligt håller jag med om. Men allt detta snack om "Sverige i ett nötskal " är så tröttsamt. Menar du att det är unikt för Sverige att en politiker använder det man misstänker? Det
Händer nog överallt..
Citera
2026-01-14, 16:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Och nu har hon begärt att få en offentlig försvarare.
En person som jobbar med juridik i riksdagen är misstänkt för rattonykterhet och ringa narkotikabrott. Här finns ingen gråzon utan antingen visar provsvaren att hon haft substanser i kroppen eller inte. Med andra ord pratar vi om en bevisning som odiskutabelt kommer fria eller fälla oavsett hur många advokater man har. Fälls hon lär det bli böter eller kanske en fotboja.
Detta lägger en förtroendevald politiker på statens kostnad.
Fyfan vad jag avskyr dessa hycklare.

Hon hittar nog på att någon utan hennes kännedom blandat ett okänt pulver i hennes alkoholfria "bilvatten". Någon illvillig politisk motståndare så klart. Samma person som lade zipperbagen i hennes väska.

Hon kände inte igen personen eftersom alla på sexpartyt/bingoträffen på Värmdö var maskerade, och det är inte förbjudet att gå på sexparty/bingoträff.
Citera
2026-01-14, 16:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Uppgifterna som finns är att det ska röra sig om ett mindre djur (enligt åklagaren), jag tolkar hans uppgifter som om att det är något betydligt mindre än en räv/grävling. Snarare att det rör sig om en mus/råtta eller något i den storleken. Om polisen dokumenterat eller tittat runt på olycksplatsen återstår väl att se, och om det är relevant i sammanhanget.

Åklagarens uttalande är tendentiöst imo.

- Det var ingen viltolycka. Vad jag har förstått så ska hon ha väjt för något mindre djur, en råtta eller något. Det var inget rådjur, älg eller något annat, säger han till Aftonbladet.

https://omni.se/aklagaren-snabbtester-tyder-pa-att-nyberg-var-narkotikapaverkad/a/0pKnlg
Citera
2026-01-14, 16:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Om man rycker körkortet på blotta misstanken på (drog)rattfylla, hon blåste ju negativt på alkotestet. Då får man fan se till att man får fram ett resultat inom 24h.
Tänk om det var en yrkeschaufför eller för den delen vem som helst. Folk behöver ju bilen, skjutsa ungar , ta sig till arbetet m.m

Instämmer. Det är en stötande handläggning men fullt möjligt att staten rutinmässigt beter sig så här.
Citera
2026-01-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojgruppen
Om hon varit på besök hos någon under julhelgen och inte varit i sitt eget hem så skulle hon kunna haft med sig en påse bikarbonat som hon tagit ur en burk och lagt i en påse - lite av ett resekit. Bikarbonat intas av matsmältningsskäl och av upplevda hälsoskäl av en hel del människor. Här är en del beskrivna exempel på olika användningsområden av bikarbonat :

https://www.svenskhalsokost.se/bikarbonat-mirakelprodukten-for-hem-och-halsa

Så man begär att få tillgång till en offentlig försvarare om man har bikarbonat i en påse i handväskan? Möjligen om det är starkt koncentrerad bikarbonat men jag är tvivelsam...

Citat:
Tidigare under onsdagen framkom att Katja Nyberg begärt att få en offentlig försvarare. Ett förordnande lämnades in till Nacka tingsrätt i måndags, och domstolen fattade beslut att Nybergs advokat Martin Orler utsågs till offentlig försvarare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OkQlEq/jimmie-akesson-da-maste-katja-nyberg-avga

Saken är redan klar för min del.
Senast redigerad av Konrad 2026-01-14 kl. 16:14.
Citera
2026-01-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Han har av svaret att döma redan distanserat sig från henne. Annars skulle han uttala sig mera hovsamt.
Citera
2026-01-14, 16:16
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisPhonk
Jag har pratat med min källa och fått mer information.

H*n sa att en påse mycket riktigt märkt "silica gel" hittades i vad h*n beskrev som en "pennficka" i handväskan. Påsen vägde cirka 2 gram. I påsen var det relativt finkorning granulat/pulver i den här stilen.

H*n sa att det inte är riktat mot SD som parti, men att de kände att de var tvungna att testa påsens innehåll eftersom det är "okänt" och att det är en riksdagsledamot. Min källa var inte med i beslutet, men det är så snacket går mellan kollegorna. H*n sa också att ingen av kollegorna på allvar tror att det kommer ge utslag vid analysen.

Gud vad du trollar. Det är en till flera påsar med granulat i alla nya handväskor. Det vet polisen om och känner till. De skulle aldrig förväxla granulat med kokain. Dessutom var hon narkotikapåverkad enligt snabbtestet, men du kanske menar att hon råkat dra i sig granulat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in