2026-01-14, 15:01
Medlem
Extremeflys avatar
Håller tummarna att han flyger in och tar över ön nästa vecka.
Citera
2026-01-14, 15:06
Medlem
Trump tänker förmodligen: "Jag klarade ju att lura skjortan av mina egna supporters och blåsa dem på deras pengar - nog klarar vi av att lura 50.000 grönländare också och att tvinga Danmark att släppa taget? Det här blir som att plocka godis från små barn!"
Citera
2026-01-14, 15:08
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Håller tummarna att han flyger in och tar över ön nästa vecka.

Håller tummarna att du har fel.
Citera
2026-01-14, 15:10
Medlem
Madagascars avatar
Trump på shit social nyss:

@realDonaldTrump • Truth Social icon Truth Social • January 14, 2026 @ 8:21 AM ET

NATO: Tell Denmark to get them out of here, NOW! Two dogsleds won’t do it! Only the USA can!!!

Danish intel warned last year about Russian and Chinese military goals toward Greenland and Arctic: https://justthenews.com/government/security/danish-intel-warned-about-russian-and-chinese-military-ambitions-toward/

Trump tycker Danmark ska lämna Grönland!?

Trevlig snubbe
Citera
2026-01-14, 15:21
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

@realDonaldTrump • Truth Social icon Truth Social • January 14, 2026 @ 8:21 AM ET

NATO: Tell Denmark to get them out of here, NOW! Two dogsleds won’t do it! Only the USA can!!!

Danish intel warned last year about Russian and Chinese military goals toward Greenland and Arctic: https://justthenews.com/government/security/danish-intel-warned-about-russian-and-chinese-military-ambitions-toward/

Trevlig snubbe

Ja, Trump har tappat det totalt på det han gick till val på att avsluta krig och istället blivit en av de värsta krigsdårarna i modern tid.
Får hoppas hans generaler lyckas lugna ner idioten.
Citera
2026-01-14, 15:26
Medlem
Citat:

Trevlig snubbe

Ja, men han är medvetet vag ifråga om vad "them" syftar på: är det Danmark som NATO ska uppmana att sticka (det viore verkligen en exempellös gest inom alliansen, mot en av deras egna grundande medlemmar!) eller menar han, med en ironisk grimas:

"NATO måste säga till Danmark att de behöver få ut de ryska och kinesiska infiltratörerna. Ni fattar att det är något som lilla Danmark inte klarar av, ifall de ska slåss med ett par hundslädar va? Höhö! Bara USA klarar av att ta det ansvaret!"

Det är verkllgen ett inlägg som hånar NATO och behandlar dem som ett gäng drängar åt USA, men jag skulle säga att Donnie är medvetet otydlig ifråga om exakt vad han menar - det ger honom "plausible deniability" att inte vara tydlig. Han använder ofta den tekniken, han gjorde det flera gånger under sitt tal den 6 januari 2021.
Citera
2026-01-14, 15:31
Medlem
Kommer detta mötet idag sändas live som de gjorde med Zelensky? Eller sker det bakom stängda dörrar?
Citera
2026-01-14, 15:37
Medlem
Kommer de danska och grönländska delegationerns att komma ut därifrån? Eller går det som med Maduro? Fatta vad ägda Europa blir om Trump fängslar dem som terrorister.
Citera
2026-01-14, 15:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Ja, Trump har tappat det totalt på det han gick till val på att avsluta krig och istället blivit en av de värsta krigsdårarna i modern tid.
Får hoppas hans generaler lyckas lugna ner idioten.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, men han är medvetet vag ifråga om vad "them" syftar på: är det Danmark som NATO ska uppmana att sticka (det viore verkligen en exempellös gest inom alliansen, mot en av deras egna grundande medlemmar!) eller menar han, med en ironisk grimas:

"NATO måste säga till Danmark att de behöver få ut de ryska och kinesiska infiltratörerna. Ni fattar att det är något som lilla Danmark inte klarar av, ifall de ska slåss med ett par hundslädar va? Höhö! Bara USA klarar av att ta det ansvaret!"

Det är verkllgen ett inlägg som hånar NATO och behandlar dem som ett gäng drängar åt USA, men jag skulle säga att Donnie är medvetet otydlig ifråga om exakt vad han menar - det ger honom "plausible deniability" att inte vara tydlig. Han använder ofta den tekniken, han gjorde det flera gånger under sitt tal den 6 januari 2021.
Fast jag läste nog fel.

Jag tror orangutangen menar att Danmark ska köra ut ryssar och kineser från grönland (som finns i trumps fantasi).

I vilket fall, ett mycket olämpligt sätt att kommunicera med en allierad.
Citera
2026-01-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballefralle
Kommer detta mötet idag sändas live som de gjorde med Zelensky? Eller sker det bakom stängda dörrar?
Svårt att säga, jag tippar att det mesta blir bakom stängda dörrar.

Men Trump har gjort det till en grej att köra verkliga diskussioner i sak med sina gäster från andra länder "rakt av" inför pressen, i det Ovala rummet. Det hindrar ju inte att man också fortsätter diskússionerna i enrum, men för Trump är det både ett sätt att visa upp sig och att sätta press på sina gäster. När man sitter inför live kameror tillsammans med husets lynnige herre, som dessutom är "världens mäktigaste man" och har känsliga frågpr att prata om, så är det naturligtvis svårt att direkt säga "No, Mr President, sorry but you are wrong here!" eller "We can't accept this" när Trump slänger iväg en oväntat skruvad boll i direktsändning. Han använder det Ovala rummet som en scen, ett kungligt gemak, för att demonstrera sin personliga makt och sätta tryck på sina gäster.
Citera
2026-01-14, 15:48
Medlem
Citat:
Fast jag läste nog fel.

Jag tror orangutangen menar att Danmark ska köra ut ryssar och kineser från grönland (som finns i trumps fantasi).

I vilket fall, ett mycket olämpligt sätt att kommunicera med en allierad.
Mmm, han behandlar både Danmark och resten av NATO som underhuggare.

Danmark borde helt enkelt bjuda in t ex Frankrike, Kanada och Norge att sätta upp militärbaser /spaningsposter på Grönland, för att markera för USA att de inte kan jaga ut Danmark utan att komma i öppen konflikt med resten av NATO.
Citera
2026-01-14, 15:52
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballefralle

Har letat överallt, tror det är stängda dörren med största sannolikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in