2025-10-05, 09:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
bra filmer med lee marvin? dirty dozen hamnar högt upp men måste finnas fler bra med han.
Så här i en hast, kommer jag på
Point biank (1967. Hämnaren från Alcatraz

Bad day at black rock (1955) En man steg av tåget.
Här har visserligen inte Lee någon huvudroll, men gör en bra insats i en bra film.
Citera
2025-10-07, 14:11
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
bra filmer med lee marvin? dirty dozen hamnar högt upp men måste finnas fler bra med han.
Spana in Hell in the pacific. Den är bra.
Citera
2025-10-12, 18:21
Medlem
2n00b4Us avatar
Finns det bra skräckfilmer som är baserade på europeiska skogsväsen/mytologier? Har sett ett par just nu men kan väl inte riktigt komma ihåg namnen på alla, men kommer ihåg att jag har sett The Ritual.
Citera
2025-10-13, 02:06
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Finns det bra skräckfilmer som är baserade på europeiska skogsväsen/mytologier? Har sett ett par just nu men kan väl inte riktigt komma ihåg namnen på alla, men kommer ihåg att jag har sett The Ritual.
Jag antar att du redan sett Vittra (2012)? https://www.imdb.com/title/tt2140671/ Minns den som rätt bra för att vara svensk skräck.
Citera
2025-11-13, 10:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tar gärna emot tips på svenska komedi/drama-filmer som är inspelade och utspelar sig tidigt 2000-tal. Har sett bl.a.:
- Se upp för dårarna
- Nina Frisk
- Masjävlar
- Jalla jalla
Citera
2025-11-13, 23:27
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tar gärna emot tips på svenska komedi/drama-filmer som är inspelade och utspelar sig tidigt 2000-tal. Har sett bl.a.:
- Se upp för dårarna
- Nina Frisk
- Masjävlar
- Jalla jalla

Vinterviken?

Jalla jalla har jag sett, men inte de andra som du sett. Skulle du rekommendera dessa ovanstående i ditt inlägg?
Citera
2025-11-14, 09:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Vinterviken?

Jalla jalla har jag sett, men inte de andra som du sett. Skulle du rekommendera dessa ovanstående i ditt inlägg?

Redan sett tyvärr. Vinterviken är väl från 90-talet?

Ja, gillar den typen av filmer, det som är mest kul med tidiga 2000-talsfilmer är avsaknaden av iphones.
Citera
2026-01-14, 14:53
Medlem
2n00b4Us avatar
Rekommendationer på filmer som Fifth Element, underhållande filmer som inte tar sig själv på för stort allvar men som ändå är bra och underhållande.
Citera
2026-01-14, 16:31
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Rekommendationer på filmer som Fifth Element, underhållande filmer som inte tar sig själv på för stort allvar men som ändå är bra och underhållande.
Dogma kanske kan vara något. Eller någon annan av Kevin Smith filmer.

https://m.imdb.com/title/tt0120655/
Citera
2026-01-14, 16:34
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Dogma kanske kan vara något. Eller någon annan av Kevin Smith filmer.

https://m.imdb.com/title/tt0120655/

Tack. Har inte sett Dogma faktiskt.
Citera
2026-02-10, 15:14
Medlem
Såg en film för några veckor sen som hette The last one for the road som var en italiensk film som handlade om två medelåldersgubbar som gjorde en roadtrip med en ung kille men den handlade om nostalgi och så den moderna världen också fast dom var i kontrast till varandra. Den är från detta året tror jag.

Jag undrar om det finns andra sådana filmer. Europeiska filmer om män i medelåldern som försöker finna mening med livet i den moderna världen. Eller finna sig till rätta i den.

Helst ska dom inte vara supergamla filmer utan så där allra högst 15-20 år som äldst men bäst är det ju om det handlar om män i medelåldern i en någorlunda modern kontext där dom måste överkomma att dom inte längre är unga utan gamla eller semi-gamla och att den moderna världen inte längre känns som hemma utan att den faktiskt är främmande och skrämmande.
Citera
2026-02-26, 21:00
Medlem
searchfunctions avatar
Tips på film som liknar Last Stop at Yuma County, fast med mer fokus på 'who done it'?
Alltså att en grupp människor anländer till något ställe som de inte kan fly från och någon av dem är misstänkt för något.
Men det ska vara spänning och atmosfär, inte action fokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in