Citat:
Ursprungligen postat av
Kralnor
Det förvånar mig att alternativa lösningar inte kommit på tal. Exempelvis att danskarna skulle sälja en mindre del av Grönland till USA, tillräckligt territorium för att kunna etablera Golden Dome på lämplig geografisk plats.
(Inte för att något av det Trump håller på med är det minsta rimligt, vill jag framhålla med eftertryck. Men trodde ändå jänkarna skulle lägga fram den typen av förslag)
Ja, det normala hade varit att diskutera säkerhet inom ramen för NATO. USA:s aggressiva approach med hot om erövring av Grönland är över alla (hittills gällande) gränser. Helt obegripligt samt skadligt för USA:s rykte. Istället för att vara förkämpe för friheten blir de en hotfull mobbare.
Ser två huvudsakliga drivkrafter för Trump-regimen att agera så här: Trumps eftermäle (”jag var en president som utökade USA:s territorium”), eller ett sätt att de facto krascha NATO-samarbetet utan att behöva politikernas godkännande till en så stor förändring (något de inte skulle få då en stor majoritet är för fortsatt NATO).
Det är obegripligt för mig varför inte EU tar initiativ till ett stormöte i FN där man klargör att Europa aldrig kommer godkänna nya gränser tillkomna medelst hot eller tvång. Enbart frivilliga överenskommelser som är rimliga & rättvisa för båda parter kan vara grund för ändring av gränser. Om tvångsändringar accepteras av FN finns inget behov av ett FN. Detta är en röd linje och inget vi kan kompromissa om.
Ska idag bli dagen Vance för alltid skämmer ut sig & USA inför omvärlden eller har han en (för oss andra obegriplig) plan?