2026-01-14, 13:53
Medlem
ColaKexs avatar
Europa, norden och speciellt Danmark ska stå på sig. USA ska inte ha en millimeter av Grönland, punkt slut. Trump har tappat det totalt. Enda anledningen till att han vill ha Grönland är för att utöka USA:s territorium.
Citera
2026-01-14, 14:00
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
En sak som jag inte förstår, när jag läser alla kommentarer om Trump, om tar bort partipolitiken och istället utgår från dom senaste 20 åren av US politik.

Varför är detta så upprörande? Är det för att USA nu har börjat genomföra sin politik och American exceptionalism för nära oss? För vad är skillnaden mellan att "klippa grönland" mot invasionen i Afghanistan, Iran eller när Barack Obama valde att döda Gadaffi i Libyen?

Är man en anhängare av US (spelar som sagt ingen roll vem som är president) är det detta man får. Det är ju totalt hjärnsläpp att man som svensk gnäller när vi mindre än 2 år sedan gick med i NATO HAHA
Nu är det ju stor skillnad i att hota och attackera länder som man betraktar som sina fiender och att göra samma sak mot en nära allierad. Det är även en stor skillnad mellan att använda militära medel för att åstadkomma regim-skiften och att bedriva erövringskrig i avsikt att införliva andra länders territorium i det egna landet.

Så oavsett vad man tycker om USA:s agerande tidigare så handlar det här om ett paradigm-skifte i USA utrikespolitik och är inte ”business as usual”.
Citera
2026-01-14, 14:08
Medlem
Det förvånar mig att alternativa lösningar inte kommit på tal. Exempelvis att danskarna skulle sälja en mindre del av Grönland till USA, tillräckligt territorium för att kunna etablera Golden Dome på lämplig geografisk plats.

(Inte för att något av det Trump håller på med är det minsta rimligt, vill jag framhålla med eftertryck. Men trodde ändå jänkarna skulle lägga fram den typen av förslag)
Citera
2026-01-14, 14:10
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Det förvånar mig att alternativa lösningar inte kommit på tal. Exempelvis att danskarna skulle sälja en mindre del av Grönland till USA, tillräckligt territorium för att kunna etablera Golden Dome på lämplig geografisk plats.

(Inte för att något av det Trump håller på med är det minsta rimligt, vill jag framhålla med eftertryck. Men trodde ändå jänkarna skulle lägga fram den typen av förslag)

Danskarna ska inte dela en centimeter till usa.
Citera
2026-01-14, 14:14
Medlem
Citat:

Om det bara handlade om försvarslinjer och missilskydd skulle USA naturligtvis kunna få vad de ville ha genom att sätta upp militärbaser på Grönland (under avtal med Danmark). De har ju Thule (jag föredrar att kalla den så) och de har haft andra baser tidigare. Inga konstigheter, Men det är inte Trumps stil att jobba på det viset, han vill att det med buller och bång ska synas utåt att här bestämmer Uncle Sam, and Nobody Else!
Citera
2026-01-14, 14:32
Medlem
Citat:

Ja, det normala hade varit att diskutera säkerhet inom ramen för NATO. USA:s aggressiva approach med hot om erövring av Grönland är över alla (hittills gällande) gränser. Helt obegripligt samt skadligt för USA:s rykte. Istället för att vara förkämpe för friheten blir de en hotfull mobbare.

Ser två huvudsakliga drivkrafter för Trump-regimen att agera så här: Trumps eftermäle (”jag var en president som utökade USA:s territorium”), eller ett sätt att de facto krascha NATO-samarbetet utan att behöva politikernas godkännande till en så stor förändring (något de inte skulle få då en stor majoritet är för fortsatt NATO).

Det är obegripligt för mig varför inte EU tar initiativ till ett stormöte i FN där man klargör att Europa aldrig kommer godkänna nya gränser tillkomna medelst hot eller tvång. Enbart frivilliga överenskommelser som är rimliga & rättvisa för båda parter kan vara grund för ändring av gränser. Om tvångsändringar accepteras av FN finns inget behov av ett FN. Detta är en röd linje och inget vi kan kompromissa om.

Ska idag bli dagen Vance för alltid skämmer ut sig & USA inför omvärlden eller har han en (för oss andra obegriplig) plan?
Citera
2026-01-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ska idag bli dagen Vance för alltid skämmer ut sig & USA inför omvärlden eller har han en (för oss andra obegriplig) plan?

Hade varit riktigt trevligt om han gör bort sig fullständigt. Något annat att attackera förberedda europeiska politiker med bättre nivå på engelska än att plötsligt inför pressen skälla ut Zelensky. Hårt mot hårt. Danskarna och grönlänningarna behöver bara nyttja sunt förnuft.
Citera
2026-01-14, 14:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det är obegripligt för mig varför inte EU tar initiativ till ett stormöte i FN där man klargör att Europa aldrig kommer godkänna nya gränser tillkomna medelst hot eller tvång. Enbart frivilliga överenskommelser som är rimliga & rättvisa för båda parter kan vara grund för ändring av gränser. Om tvångsändringar accepteras av FN finns inget behov av ett FN. Detta är en röd linje och inget vi kan kompromissa om.

FN existerar bara på pappret numera. Det är ingen som tar FN seriöst längre.
Vad som är obegripligt är hur Europa inte kan fatta att dom måste anpassa sig till dagens världsordning, bygga upp militären och be Trump dra åt helvete.
Citera
2026-01-14, 14:39
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Hoppas ngn till hbtq galning slutför jobbet på Trump …

Det var ju så nära, så nära...
Citera
2026-01-14, 14:44
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad som är obegripligt är hur Europa inte kan fatta att dom måste anpassa sig till dagens världsordning, bygga upp militären och be Trump dra åt helvete.

I MAGAs universum är FN bara trams och har alltid varit det. Men FN är det enda organet där man kan samla hela världen oavsett vad man tycker om varandra, självklart måste vi ha gemensamma internationella spelregler. Det är bara den nuvarande administrationen i USA som är extrema och skiter i spelregler.
Citera
2026-01-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Tror nog Europa dragit sina slutsatser gällande lämpligheten i att luta sig mot USA. Dock tar det tid (för båda parter) att bygga upp något nytt, så en övergångsperiod kommer behövas. Den har redan börjat. Europa kommer för framtiden satsa på europeiska vapen och samarbete med Ny-NATO (ett NATO utan USA). Lite trist att det blev såhär men å andra sidan verkar USA på väg mot totalt kaos så de lär behöva ägna mycket tid åt interna stridigheter framöver.

Visst har FN:s gloria hamnat rejält på sned de senaste åren. Men det är en befintlig arena där åsikter kan läggas fram och noteras.
Citera
2026-01-14, 14:58
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Att dessa mineraler finns på Grönland är inte detsamma som att det är lönsamt att bryta dem. Sällsynta jordartsmetaller är INTE sällsynta i den meningen att de bara finns på några få platser på jorden, de finns i princip överallt, och USA själva har större fyndigheter av dessa än vad som finns på Grönland.

Men koncentrationerna av mineralerna är oftast så låg att brytning inte är lönsam. Det finns inget som talar för att det skulle vara mer lönsamt att bedriva brytning av dessa mineraler på Grönland än att t.ex. exploatera de tillgångar som finns i USA. Brytning på Grönland, i arktiskt klimat under kilometerhögt istäcke, kräver ju enorma investeringar.

Ja, men din analys säger att det inte är lönsamt, men tydligen är det nödvändigt då USA riskerar isolera sig från Europa för att få dessa. Det enda Trump snackade om när juden Zelensky besökte vita huset var just "rare earth minerals". Han skiter fullständigt hur många Ukrainare dör varje dag, men tydligen blir det inga mineraler då Putin vägrar släppa ifrån sig de. Därför ser de Grönland som nästa mål att stjäla resurser och mineraler istället för att behöva köpa de från Ryssland eller Kina.

Dessutom vill Trump öka USAs militära budget från en triljoner dollar till 1,5 triljoner dollar så något stort är planerat. Förmodligen mer än stackars Grönland
Senast redigerad av rtyuio 2026-01-14 kl. 15:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in