2026-01-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det ser nog dåligt ut i tv-rutan om Vance mobbar en folkvald kvinnlig statsminister.

Det står att det är Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen och Grönlands utrikesminister Vivian Motzfeldt deltaga på mötet. Det löser JD Vance genom att ignorera Vivian samt mobba Lars. Inget jag hoppas på men har dålig erfarenhet av JD.
Citera
2026-01-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Vad ska USA där och göra?

Och en gång för alla: Det finns inga mineraltillgångar på Grönland som det är ekonomiskt lönsamt att exploatera enligt expertisen på området,

https://archive.is/20260109232903/https://foreignpolicy.com/2026/01/09/trump-greenland-rare-earths-critical-minerals/#selection-3895.0-3895.256

Grönland har därför väldigt små möjligheter att klara sig ekonomiskt som ett självständigt land. Ön, med en befolkning på ~55 tusen, är beroende av bistånd utifrån och Danmark skickar därför årligen ~600 miljoner euro dit,
http://iiss.org/online-analysis/online-analysis/2026/01/the-donroe-doctrine-reaches-the-arctic/

Så grönlänningarna lär knappast vinna ekonomiskt på att byta Danmarks generösa välfärdssystem, som de är beroende av, mot USA:s snåla som är västvärldens sämsta. Danmark skulle ju rent krasst tjäna på att slänga grönlänningarna under bussen och slippa finansiera välfärden och infrastrukturen på ön. Men ett civiliserat samhälle säljer ju inte landområden och dess invånare för att tjäna pengar.

Detta stämmer, och detta förklarar varför grönländska ledare allra helst lovar självständighet "när tiden är den rätta". Blir man självständiga så skulle man förvisso överleva, men då som en fattig fiskenation i tider då fiskevatten får allt lägre betydelse med tanke på hur långväga dagens fiskeexpeditioner är. Inte ens turismen kan man räkna hem, då många besök säkert möjliggörs av Danmarks stöd till flyget och annan transportinfrastruktur. Förvaltandet av Danmarks bidrag är så att säga en av de viktigaste ekonomiska aktiviteterna på ön.
Citera
2026-01-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det ser nog dåligt ut i tv-rutan om Vance mobbar en folkvald kvinnlig statsminister.

Såg väl inte jättebra ut när han mobbade Ukrainas president heller. Det viktigaste för Trump är ju att det är "bra TV".
Citera
2026-01-14, 13:06
Medlem
Seabeers avatar
Om detta mötet idag går rakt åt helvete för jänkarna så tror jag att detta kan eskalera väldigt fort. Jag är uppriktigt nervös…..

Trump verkar tappat det totalt, om danskarna ger dom nobben idag tror jag helvetet brakar lös inom 2-3 veckor .

Vet någon när mötet äger rum? (Svensk tid)Och vilken plattform sänds det på ?
Senast redigerad av Seabeer 2026-01-14 kl. 13:12.
Citera
2026-01-14, 13:25
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Fan vad du ljuger! 1945 erbjöd USA Danmark 100 milj. dollar för att ta över Grönland. Ett anbud som Danmark avvisade.

Tack för att du korrigerade!

Jag ljög inte medvetet och har ingen som helst vilja att skönmåla Danmarks förehavanden när det gäller Grönland.
Citera
2026-01-14, 13:31
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Det handlar ALLTID om att stjäla naturresurser när judelakejen USA vill ockupera eller föra krig emot andra länder. Tro inget annat.

A 2023 survey showed that 25 of 34 minerals deemed 'critical raw materials' by the European Commission were found in Greenland.

"A 2023 survey showed that 25 of 34 minerals deemed 'critical raw materials' by the European Commission were found in Greenland."

Read more at: https://www.deccanherald.com/world/explained-greenlands-rich-but-largely-untapped-mineral-resources-3352721

https://www.deccanherald.com/world/explained-greenlands-rich-but-largely-untapped-mineral-resources-3352721

Att dessa mineraler finns på Grönland är inte detsamma som att det är lönsamt att bryta dem. Sällsynta jordartsmetaller är INTE sällsynta i den meningen att de bara finns på några få platser på jorden, de finns i princip överallt, och USA själva har större fyndigheter av dessa än vad som finns på Grönland.

Men koncentrationerna av mineralerna är oftast så låg att brytning inte är lönsam. Det finns inget som talar för att det skulle vara mer lönsamt att bedriva brytning av dessa mineraler på Grönland än att t.ex. exploatera de tillgångar som finns i USA. Brytning på Grönland, i arktiskt klimat under kilometerhögt istäcke, kräver ju enorma investeringar.
Citera
2026-01-14, 13:32
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tror USA/Trump gör ett misstag om de ska ha vance till att sitta och skrika mot Danmark på mötet så som han gjorde mot Ukraina.

Danmark är ett rikt västland, nära allierad med USA och har stridit med dem och soldater har dött med dem i modern tid.
Detta är USAs militär och veteraner mycket medvetna om.

Danmark är heller inte i direkt beroendeställning mot USA på samma vis som Ukraina är.

Danmark är en tusenårig statsbildning med äganderätt över Grönland som går tillbaka i tid till innan USA existerade. Dessutom är danskarna mycket hala när det gäller förhandlingar och jag tror inte att de kommer lägga sig för mobbartaktik.

Blir det mobbartaktik på detta möte tror jag gränsen är nådd för både Danmark och EU länderna. EU är världens andra största ekonomi och USAs främsta handelspartner.

Kan hålla med dig om att danskarna är jävligt hala i förhandlingar. Trump och Vance gräver sina egna gravar.
Citera
2026-01-14, 13:34
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Att dessa mineraler finns på Grönland är inte detsamma som att det är lönsamt att bryta dem. Sällsynta jordartsmetaller är INTE sällsynta i den meningen att de bara finns på några få platser på jorden, de finns i princip överallt, och USA själva har större fyndigheter av dessa än vad som finns på Grönland.

Men koncentrationerna av mineralerna är oftast så låg att brytning inte är lönsam. Det finns inget som talar för att det skulle vara mer lönsamt att bedriva brytning av dessa mineraler på Grönland än att t.ex. exploatera de tillgångar som finns i USA. Brytning på Grönland, i arktiskt klimat under kilometerhögt istäcke, kräver ju enorma investeringar.

Så är det. Men Trump och hans clowngäng klarar inte djupare analyser. Så detta faktum går långt över deras kompetensnivå.
Citera
2026-01-14, 13:37
Medlem
En sak som jag inte förstår, när jag läser alla kommentarer om Trump, om tar bort partipolitiken och istället utgår från dom senaste 20 åren av US politik.

Varför är detta så upprörande? Är det för att USA nu har börjat genomföra sin politik och American exceptionalism för nära oss? För vad är skillnaden mellan att "klippa grönland" mot invasionen i Afghanistan, Iran eller när Barack Obama valde att döda Gadaffi i Libyen?

Är man en anhängare av US (spelar som sagt ingen roll vem som är president) är det detta man får. Det är ju totalt hjärnsläpp att man som svensk gnäller när vi mindre än 2 år sedan gick med i NATO HAHA
Citera
2026-01-14, 13:41
Medlem
Läste nyss att Trump tycker att Nato ska hjälpa USA att få Grönland
Han e fan inte normal
Citera
2026-01-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
En sak som jag inte förstår, när jag läser alla kommentarer om Trump, om tar bort partipolitiken och istället utgår från dom senaste 20 åren av US politik.

Varför är detta så upprörande? Är det för att USA nu har börjat genomföra sin politik och American exceptionalism för nära oss? För vad är skillnaden mellan att "klippa grönland" mot invasionen i Afghanistan, Iran eller när Barack Obama valde att döda Gadaffi i Libyen?

Är man en anhängare av US (spelar som sagt ingen roll vem som är president) är det detta man får. Det är ju totalt hjärnsläpp att man som svensk gnäller när vi mindre än 2 år sedan gick med i NATO HAHA

Nja, det finns inte en chans i helvetet att någon tidigare president i modern tid skulle få för sig att invadera territorium tillhörandes en allierad. Vidare strider det mot internationell rätt. Därav upprördheten.
Citera
2026-01-14, 13:43
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Läste nyss att Trump tycker att Nato ska hjälpa USA att få Grönland
Han e fan inte normal

Hoppas ngn till hbtq galning slutför jobbet på Trump …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in