Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,33%
519 röster
Nej
10,67%
62 röster
2026-01-13, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är det verkligen så att det kommit in pengar löpande? Det sinande ju i kassan och det är ju det som allt handlat om sedan FI gjorde sitt reportage om hur mycket bygget kostar Stegra per månad och Stegras försök att resa mer pengar. De enda pengar som de möjligen fått är ju 390 miljoner via Industriklivet.

Det beror väl på hur man definierar "löpande", pengar har ju kommit in i omgångar om än det har gått ett år mellan dom. Det kan ju fortfarande vara löpande även om det är med mellanrum.
Citera
2026-01-14, 01:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Ärligt? Utsläppsrätter… Det är absolut inte vad det handlar om och även det kan du läsa om på stegras hemsida.

Och du tror thyssen nu lägger ner stålverk med motsvarande volym och skickar kulorna till Stegra istället?

Jag checkar ut…

Ja det är nog bäst att du gör det för du verkar inte ha en aning om vad du tror.

Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Det beror väl på hur man definierar "löpande", pengar har ju kommit in i omgångar om än det har gått ett år mellan dom. Det kan ju fortfarande vara löpande även om det är med mellanrum.

Om det betalas ut en klumpsumma så kommer det inte in pengar löpande. Problemet är ju att de har slut i kassan och behöver få in 10 miljarder inom kort. det är ju där den stora svenska investeraren och tillfällig krediter ska vara den påstådda lösningen.
Citera
2026-01-14, 10:20
Avslutad
Citat:
Ja det är nog bäst att du gör det för du verkar inte ha en aning om vad du tror.

Om det betalas ut en klumpsumma så kommer det inte in pengar löpande. Problemet är ju att de har slut i kassan och behöver få in 10 miljarder inom kort. det är ju där den stora svenska investeraren och tillfällig krediter ska vara den påstådda lösningen.

Nu förstår jag inte alls. Du menar att Stegra fick en klumpsumma på cirka 6.5 miljarder EUR? 6.5 miljarder som i sin tur är hela deras finansiering, den kom in över natten i sin helhet och sen var det färdigt?
Citera
2026-01-14, 11:40
Medlem
Hela skiten borde granskas eftersom staten gått in och hjälpt med lån sen att även pensionsfonder satsat pensionärernas pengar. Men finns ju inga riktiga journalister längre vi skulle behöva någon som janne josefsson isåfall.
Citera
2026-01-14, 12:08
Medlem
apropå tunga svenska investerare

hade det gått att tjäna pengar på detta (produktionen inte bidrag) så hade väl wall-enberg stått först i kön med vassa armbågar och med 1 stor pengapåse i handen?

dom har väl gått in med lite fickpengar ungefär som när man skänker någon hundring till välgörenhet?

"Det är osäkert om det Wallenbergägda investeringsbolaget FAM står fast vid sitt besked om att skjuta till mer kapital i stålbolaget Stegra, skriver EFN. Vd:n Håkan Buskhe säger att de sa ja i september, men att det sedan ”kommit upp nya saker”.

– Vi får väl se hur det ser ut i övrigt, säger han till EFN."

https://omni.se/wallenbergs-fam-tvekar-om-stegra-kommit-upp-nya-saker/a/k0JvkB

dom verkar satsa på ai istället..?

"Wallenberg: ”Vi investerar enormt mycket pengar i AI”

https://omni.se/wallenberg-vi-investerar-enormt-mycket-pengar-i-ai/a/dR3LBX

"Stockholmsbörsens fyra största bolag mätt i börsvärde (Astra Zeneca, ABB, Investor och Atlas Copco) kontrolleras alla av familjen, och av de 15 i toppen är sju Wallenbergföretag. De bolag som sfären kontrollerar är värda runt 5 000 miljarder kronor, omsätter 2 200 miljarder om året och sysselsätter 850 000 personer, varav runt 70 000 i Sverige.

Wallenberg är en klassisk dynasti där släktgodset består av makt. Jacob, Peter och Marcus är femte generationen som förvaltat den.

Inflytandet sträcker sig inte bara till de egna företagen, Wallenbergarna har direktlinor in till Rosenbad. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/mQ3l3g/familjeklanerna-som-styr-sverige

summa summarum, wall-enberg vet hur man tjänar pengar och går med vinst..
Citera
2026-01-14, 12:22
Medlem
Afv skrev 26'e november att Stegra får ca 390 miljoner men..
"Stödet till Stegra villkoras med att bolaget senast under våren 2026 kan visa att de lyckats säkra tillräckligt med kapital för att kunna slutföra projektet."

NU presenterar Afv att Stegra har fått utbetalningen den 22'a december som var "villkorad".
Min enkla fråga blir då, vart tar dessa pengar vägen om man inte uppfyller villkoren, de är ju redan utbetalda och far vid en konkurs ner i ett svart hål. Hur kan man överhuvudtaget få en "villkorad" utbetalning innan man ens påvisat att man uppfyllt villkoren ????

https://www.affarsvarlden.se/artikel/energimyndigheten-bekraftar-stegra-fick-390-miljoner-innan-jul?fbclid=IwY2xjawPUWVVleHRuA2FlbQIxMQBz cnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeKuqxEI7pVW Eaw7l-GBc26pP0C71f_sMPhWiCfQ03LW1g7N1UERhgqLoEFtU_ aem_ggga877kP641ZOzMIThTGw
Citera
2026-01-14, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
"Stödet till Stegra villkoras med att bolaget senast under våren 2026 kan visa att de lyckats säkra tillräckligt med kapital för att kunna slutföra projektet."

NU presenterar Afv att Stegra har fått utbetalningen den 22'a december som var "villkorad".
Min enkla fråga blir då, vart tar dessa pengar vägen om man inte uppfyller villkoren, de är ju redan utbetalda och far vid en konkurs ner i ett svart hål. Hur kan man överhuvudtaget få en "villkorad" utbetalning innan man ens påvisat att man uppfyllt villkoren ????

https://www.affarsvarlden.se/artikel/energimyndigheten-bekraftar-stegra-fick-390-miljoner-innan-jul?fbclid=IwY2xjawPUWVVleHRuA2FlbQIxMQBz cnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeKuqxEI7pVW Eaw7l-GBc26pP0C71f_sMPhWiCfQ03LW1g7N1UERhgqLoEFtU_ aem_ggga877kP641ZOzMIThTGw
Det rör sig kanske om ett resulotivt villkor. D.v.s. om villkoret inte uppfylls så bortfaller rätten till det utbetalade stödet. Det måste då betalas tillbaka. Och det kommer antagligen inte att vara möjligt. Men inga huvuden kommer att rulla oavsett vad som händer.
Citera
2026-01-14, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu förstår jag inte alls. Du menar att Stegra fick en klumpsumma på cirka 6.5 miljarder EUR? 6.5 miljarder som i sin tur är hela deras finansiering, den kom in över natten i sin helhet och sen var det färdigt?

Jag menar att de pengar de fått är engångsutbetalningar. De 390 miljoner från Industriklivet, nu senast, kommer i en klump. De har inget underliggande ackord som utbetalas successivt. Det var därför de hamnade i likviditetskris och började försöka resa 10 miljarder i nya friska pengar.
Citera
2026-01-14, 12:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Det fetmarkerade besvarar sig själv och den kritik som lämnats angående utbetalningen från Industriklivet är just detta att man inte kan villkora något om man betalar ut det innan villkoret är uppfyllt.
Citera
2026-01-14, 13:06
Avslutad
Citat:
Jag menar att de pengar de fått är engångsutbetalningar. De 390 miljoner från Industriklivet, nu senast, kommer i en klump. De har inget underliggande ackord som utbetalas successivt. Det var därför de hamnade i likviditetskris och började försöka resa 10 miljarder i nya friska pengar.

Jojo men det var inte det jag frågade. Stegra har ju fått utbetalningar vid 9-10 tillfällen under årens lopp, det måste väl ändå räknas som löpande, eller? Att det är 390 miljoner just denna gång spelar väl ingen roll, får man ett bidrag årligen så är väl det i allra högsta grad löpande?

Jag hänger inte alls med på vad du pratar om
Citera
2026-01-14, 13:08
Avslutad
Citat:
Det fetmarkerade besvarar sig själv och den kritik som lämnats angående utbetalningen från Industriklivet är just detta att man inte kan villkora något om man betalar ut det innan villkoret är uppfyllt.
Jo, det kan man. Jag förklarade det precis ovan.
Citera
2026-01-14, 13:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jojo men det var inte det jag frågade. Stegra har ju fått utbetalningar vid 9-10 tillfällen under årens lopp, det måste väl ändå räknas som löpande, eller? Att det är 390 miljoner just denna gång spelar väl ingen roll, får man ett bidrag årligen så är väl det i allra högsta grad löpande?

Jag hänger inte alls med på vad du pratar om

Du får gå tillbaka till vad vi inledde med att diskutera, nämligen att du påstod att Stegra:s ledning inte vill att bygget ska bli klart. Varför skulle de inte vilja det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in