2026-01-14, 12:57
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Då ska du få lite skedmatning av mig. I Sverige ansvarar Polismyndigheten för arresten, där är det madrasser utan sängkläder. Häktet ansvarar Kriminalvården för, där han man säng med sängkläder. Se transkribering av film som finns på Kriminalvårdens hemsida.

Peter: Hejsan, Peter heter jag. Jag jobbar som kriminalvårdare här på häktet. Så här kan ett rum på häktet se ut. Det skiljer sig lite gran åt, beroende på vart i Sverige man sitter häktad.

Man kan sitta häktad i allt från en dag upp till flera år, men det är ganska sällsynt. Och när man är häktad så är man misstänkt för brott, man är inte dömd ännu.

På det här rummet finns det toalett, det gör det inte på alla häkten. Det finns en tv i bokhyllan. Det finns sängkläder på sängen, så kunde man inte bäddas sängen så är det dags att lära sig nu.

På skrivbordet där finns det en bricka med mugg, bestick och termos. Det tar man med sig ut när man hämtar frukost, lunch eller middag. https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/en-dag-pa-haktet/
Ska vi säga så?
Mvh
En som jobbat inom KV

???.. Vi snackade om madrasser inget annat.
Citera
2026-01-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
???.. Vi snackade om madrasser inget annat.
Du verkar inte veta vad du själv svarar på.
Citera
2026-01-14, 13:05
Medlem
Citat:
Då ska du få lite skedmatning av mig. I Sverige ansvarar Polismyndigheten för arresten, där är det madrasser utan sängkläder. Häktet ansvarar Kriminalvården för, där han man säng med sängkläder. Se transkribering av film som finns på Kriminalvårdens hemsida.

Peter: Hejsan, Peter heter jag. Jag jobbar som kriminalvårdare här på häktet. Så här kan ett rum på häktet se ut. Det skiljer sig lite gran åt, beroende på vart i Sverige man sitter häktad.

Man kan sitta häktad i allt från en dag upp till flera år, men det är ganska sällsynt. Och när man är häktad så är man misstänkt för brott, man är inte dömd ännu.

På det här rummet finns det toalett, det gör det inte på alla häkten. Det finns en tv i bokhyllan. Det finns sängkläder på sängen, så kunde man inte bäddas sängen så är det dags att lära sig nu.

På skrivbordet där finns det en bricka med mugg, bestick och termos. Det tar man med sig ut när man hämtar frukost, lunch eller middag. https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/en-dag-pa-haktet/
Ska vi säga så?
Mvh
En som jobbat inom KV

Ingen har ifrågasatt skillnaden mellan arrest och häkte, eller att det finns sängkläder på häktet.

Den enda relevanta frågan i sammanhanget var enkel: är madrassen i galon/plast eller inte?
Senast redigerad av Xaiphod 2026-01-14 kl. 13:10.
Citera
2026-01-14, 13:05
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Du verkar inte veta vad du själv svarar på.

Det där va ett tjafs jag hade med Micro om madrasser med galon på.
Du vet inte vad du svarar på. Nu vet ja inte om Mod har städat men
om du läser mer än en post så kanske även du fattar?
Citera
2026-01-14, 13:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Ingen har ifrågasatt skillnaden mellan arrest och häkte, eller att det finns sängkläder på häkte.

Den enda relevanta frågan i sammanhanget var enkel: är madrassen i galon/plast eller inte?
Nej, är madrassen i galon. *punkt*
Nu sover de inte på plastmadrasser heller - du kan kolla upp med Hinseberg om tillverkning, material osv.

Men påståendet var att Chrippa får sova på en galonmadrass .. Och jag sa att det får han inte, för de har inte galonmadrasser på häktet.
Citera
2026-01-14, 13:14
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ingen har ifrågasatt skillnaden mellan arrest och häkte, eller att det finns sängkläder på häkte.

Jo Micro gjorde det. Äh.. Släpp det där. Vi e redan klara med den där disken.
Det handlar inte om sängkläder. Det handlar om den blåa galonen ÖVER madrasserna.
Och det är samma jävla galonmadrass. Tror du inte jag vet skillnaden på arrest och häkte
när jag suttit på båda?
Men för att förtydliga för dig då...
Vad tror du Chrippa SOVER på? Sover han på en madrass MED galon överdrag eller UTAN?
FÅR han ta BORT den blåa galonen?
Citera
2026-01-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Tipsar om nya avsnittet av sanningen måste fram. Speciellt till er som säger att folk ska låta Linnea vara. Känner väl att kräftan samt hans fanbase borde ta åt sig av sina egna ord och låta folk vara, så jäkla vidrigt folk.

Lite av det jag försökte förklara igår hur mycket som faktiskt händer bakom kulisserna och jag hade inte sagt det om jag inte fått se vissa saker själv, detta är allvarliga saker och nu har det upphört lite märkliga kan man tycka.
Citera
2026-01-14, 13:16
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, är madrassen i galon. *punkt*
Nu sover de inte på plastmadrasser heller - du kan kolla upp med Hinseberg om tillverkning, material osv.

Men påståendet var att Chrippa får sova på en galonmadrass .. Och jag sa att det får han inte, för de har inte galonmadrasser på häktet.

Det e vanlig skummadrass med galonöverdrag. Asså du ger dig inte
Citera
2026-01-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Corren pratar om rättegången i sin podd:
https://www.corren.se/podd/artikel/2-chrippa-rattegangen-unik-i-linkopings-tingsratt/jp2mzomr

Bra sammanfattning, tänk att Kronofogden har varit där 7 ggr.
Citera
2026-01-14, 13:21
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Och vi FICK ett BRA svar ang MADRASSERNA HÄR !!!!!!!!
(FB) Christofer "Chrippa" Lundström (f.d Berg, dömd för ekobrott, dec -25)
Och Jag hade RÄTT!!!!!!
Citera
2026-01-14, 13:23
Medlem
Citat:
Jo Micro gjorde det. Äh.. Släpp det där. Vi e redan klara med den där disken.
Det handlar inte om sängkläder. Det handlar om den blåa galonen ÖVER madrasserna.
Och det är samma jävla galonmadrass. Tror du inte jag vet skillnaden på arrest och häkte
när jag suttit på båda?
Men för att förtydliga för dig då...
Vad tror du Chrippa SOVER på? Sover han på en madrass MED galon överdrag eller UTAN?
FÅR han ta BORT den blåa galonen?

Då missförstod du mig. Jag ifrågasatte inte dig eller din erfarenhet.

Det jag reagerade på var personen som påstod sig arbeta inom Kriminalvården och samtidigt inte verkade kunna skilja på galonöverdrag och annat.
Citera
2026-01-14, 13:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det e vanlig skummadrass med galonöverdrag. Asså du ger dig inte
Nej, de har brandsäkra, mulitsäkra madrasser med polyester överdrag -- inte galon.
Läs på.

Inte Galon

Anstalten köper in rätt tyg på metervara (ett polyestertyg med en avtorkningsbar och gummibelagd yta för att stoppa mot alla slags vätskor), färdigskurna skumkärnor samt tejp för att svetsa ihop det hela. Detta sker sedan av de intagna i en högfrekvenssvets, som garanterar att tygändarna smälter samman och blir helt vätsketäta.
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2023/juli/hinseberg-har-borjat-tillverka-kriminalvardens-egna-madrasser/

Citat:
Då missförstod du mig. Jag ifrågasatte inte dig eller din erfarenhet.

Det jag reagerade på var personen som påstod sig arbeta inom Kriminalvården och samtidigt inte verkade kunna skilja på galonöverdrag och annat.
Jag tycker också det är sorgligt att någon hoppar in och påstår sig jobba på KVV men inte kan skilja på galon och annat.

Ovan har du länken till de som tillverkar madrasserna .. Hinseberg .. med materialbeskrivning.
Varsågod.

Och du det är INTE galon.
Senast redigerad av micro113 2026-01-14 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in