Citat:
Ursprungligen postat av
Tarmstuvning
Du har fel. Du kanske önskar att det var så. På en ANSTALT... Dvs Fängelse. Trodde jag att det var riktiga madrasser men tydligen inte med tanke på bilden från HALL. HALL är ingen arrest det är ett FÄNGELSE!
Och FÄNGSLAD har jag aldrig varit. Bara suttit i arrest och häkte och det var samma jävla blå madrasser på bägge ställen.
Då ska du få lite skedmatning av mig. I Sverige ansvarar Polismyndigheten för arresten, där är det madrasser utan sängkläder. Häktet ansvarar Kriminalvården för, där han man säng med sängkläder. Se transkribering av film som finns på Kriminalvårdens hemsida.
Peter: Hejsan, Peter heter jag. Jag jobbar som kriminalvårdare här på häktet. Så här kan ett rum på häktet se ut. Det skiljer sig lite gran åt, beroende på vart i Sverige man sitter häktad.
Man kan sitta häktad i allt från en dag upp till flera år, men det är ganska sällsynt. Och när man är häktad så är man misstänkt för brott, man är inte dömd ännu.
På det här rummet finns det toalett, det gör det inte på alla häkten. Det finns en tv i bokhyllan.
Det finns sängkläder på sängen, så kunde man inte bäddas sängen så är det dags att lära sig nu.
På skrivbordet där finns det en bricka med mugg, bestick och termos. Det tar man med sig ut när man hämtar frukost, lunch eller middag.
https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/en-dag-pa-haktet/
Ska vi säga så?
Mvh
En som jobbat inom KV