2026-01-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad tycker du jag ska svara på att du kallar mig "knarkarhora" bakom en skärm där det inte går att hämnas på dig. I verkliga livet hade jag velat ge tillbaka genom att sätta dig på en dos på 20 gram svamp och stänga in dig i ett rum. Du hade fått panik och haft svårt att klara av att hela din verklighet hade förändrats Du har rätt i att droger inte är för alla. Det krävs mod och ett starkt psyke. Din jävla fegis Du befinner dig i botten av pyramiden i näringskedjan, dvs du är en liten fjant

jag har träffat folk som dig. de klarar inte ens av sina egna liv, och dessa personer är lika osäkra som du.

du kastar bara ur dig en massa skit just nu i varje inlägg, i verkliga livet har jag redan gjort det. har gjort mer än vad du någonsin kommer att göra, ja jag har tagit ett par heroic doser med psykedliska droger. det är ingenting du någonsin har gjort. det kan jag lova dig, och när man har gjort det så går man inte o skryter om det heller. du e fortfarande en färsking.

för övrigt e det ingen skillnad på 20 gram svamp och 5 gram rusmässigt, men det förväntade jag inte att du ska veta.

du försöker diskutera på en nivå jag inte är på, därav dina ordval. det enda jag kan göra är att dumförklara dig eftersom jag inte sjunker lika lågt som du.

ord såsom "starkt psyke", är inget du vet vad det är och i och med att du kallar mig för smuts och fegis osv säger ganska mycket om dig.

ett stort plus är ju att du bevisat för alla som läser din skit att droger inte e bra för ALLA. de flesta bör hålla sig borta från dem. träffat massor liknande människor som du, och det e sådana som ni som gör mer skada än gott.

den som vet den vet. och det gör inte du... öht.
Citera
2026-01-14, 08:55
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
...alla mediciner och droger som är tillverkade i fabrik /labb är under statlig övervakning [...] det är här som det blir svårt att kunna argumentera för att det är nån fri jävla vilja som ska släppa drogerna fria?
Du blandar ihop två olika saker.

1. Fri vilja = att vuxna människor i grunden får välja vad de stoppar i sig (inom rimliga ramar som vi redan gör med alkohol), utan att staten automatiskt ska kriminalisera dem som “psykfall”.

2. Reglering = hur samhället väljer att hantera riskerna: åldersgränser, kvalitet, dosering, märkning, skatt, försäljningsformer, vård, trafikregler osv.

Att något regleras betyder inte att “fri vilja” försvinner. Alkohol, nikotin, koffein och läkemedel är reglerade men du har fortfarande fri vilja att avstå eller konsumera. Poängen är att minimera skador och sluta göda en svart marknad.

Läkemedel har biverkningar trots kontroller. Just därför är kontroller bättre än att låta marknaden skötas av gäng och slumpad styrka/föroreningar.

Sen en sak till... Vill du diskutera seriöst så gör det. Men skippa “hora”, “håll käften” och den nivån. Det är inte några argument, det är bara brus.

Citat:
...ja jag har tagit ett par heroic doser med psykedliska droger.
Okej. Men då är det här kanske värt att stanna upp vid.

Att ta “heroic doser” är inte ett argument för förbud, det är ett argument för reglering, information och skademinimering. Just den typen av extrembruk är exakt vad som blir vanligare i ett system utan tydliga ramar, doseringskunskap och ansvar.

Det är också rätt märkligt att samtidigt hävda

• att droger är farliga för de flesta
• att staten måste skydda människor
och att man själv legitimerar extremdoser som någon slags erfarenhetsmedalj

Det är inte “fri vilja vs stat” som är motsättningen här, utan förbud vs ansvar. Och din egen beskrivning illustrerar snarare problemet med förbudspolitiken än ett argument för den.
Senast redigerad av KlasLund 2026-01-14 kl. 09:03.
Citera
2026-01-14, 08:55
Medlem
Citat:
Vad fan pratar du om? Vad har någon statlig övervakning i ett labb att göra med om man får ha fri vilja att ta droger när man vill?

du har ingen aning om vad fri vilja är. men du får gärna tro att det är fri vilja att att "ta droger när du vill".

du är en färsking. en nynasare som precis har fått i sig knark för första gången och håren står rakt upp på fittan på dig bara du tänker på skiten, så därför måste du raljera över nätet med folk och låtsas att du har en fri vilja osv? för helvete lägg ner
Citera
2026-01-14, 08:57
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Om något så är gängvåldet ett argument för avkriminalisering. Ett dåligt sådant, men ändå ett argument. Lugnar det sig med gängvåldet i Sverige, så kommer drogliberalerna inte ens ha det argumentet kvar.
Det finns många argument för avkriminalisering:

* Ungdomar i en känslig fas behöver inte en onödig prick i registret, som gör det svårt att få jobb
* Slöseri på rättsresurser som kan gå till att lösa massbrott såsom bedrägerier (27% av alla brott är narkotikabrott!)
* All tillgänglig data visar att kriminalisering har minimal effekt på bruket
* Stigmatisering i form av kriminalisering leder till att mindre individer söker vård när de skulle behöva det
* Rättsfilosofiskt fel att ge straff för ett offerlöst brott <- För mig det absolut starkaste argumentet, att lagen är en "morallag" som jag inte tycker lämpar sig i ett modernt rättssamhälle.

Sen låter det också som att du blandar ihop avkriminalisering och legalisering. Avkriminalisering gör personligt bruk och innehav, inte kriminellt. Däremot skulle det kunna ge andra påföljder, typ administrativa avgifter eller ett tvingat samtal med socialtjänsten. Försäljning skulle fortfarande vara brottsligt.
Senast redigerad av spyder123 2026-01-14 kl. 09:26.
Citera
2026-01-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

1. Fri vilja = att vuxna människor i grunden får välja vad de stoppar i sig (inom rimliga ramar som vi redan gör med alkohol), utan att staten automatiskt ska kriminalisera dem som “psykfall”.

2. Reglering = hur samhället väljer att hantera riskerna: åldersgränser, kvalitet, dosering, märkning, skatt, försäljningsformer, vård, trafikregler osv.

Att något regleras betyder inte att “fri vilja” försvinner. Alkohol, nikotin, koffein och läkemedel är reglerade men du har fortfarande fri vilja att avstå eller konsumera. Poängen är att minimera skador och sluta göda en svart marknad.

Läkemedel har biverkningar trots kontroller. Just därför är kontroller bättre än att låta marknaden skötas av gäng och slumpad styrka/föroreningar.

Sen en sak till... Vill du diskutera seriöst så gör det. Men skippa “hora”, “håll käften” och den nivån. Det är inte några argument, det är bara brus.

jag skriver vad jag vill till dig. och jag bryr mig inte ett dugg om vad du tycker när en användare beter sig som ett rövhål och du ska ska komma och lägga dig i.

du förstår fortfarande inte min poäng, den här personen vill inte att droger eller mediciner ska vara receptbelagda eller olagliga. och jag vet vad du tycker, har sett dig skriva otaliga gånger om ämnet.

men ändå fattar ni inte varför det inte skulle fungera i praktiken, vilket förvånar mig då du verkar kunna skriva och uttrycka dig väl.

aå varför ska du försvara en otrevlig knarkarhora för?
Citera
2026-01-14, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

det e lika mycket brus att sitta och läsa era jävla skit argument om legalisering av allting. det är helt otroligt hur ens man kan tänka tanken. det är omöjligt. samhället skulle inte fungera så bra om hårda droger är lagliga men det verkar ni helt förbise.
Citera
2026-01-14, 10:57
Medlem
Mumies avatar
Citat:
det e lika mycket brus att sitta och läsa era jävla skit argument om legalisering av allting. det är helt otroligt hur ens man kan tänka tanken. det är omöjligt. samhället skulle inte fungera så bra om hårda droger är lagliga men det verkar ni helt förbise.

Funkar bra för våra grannar i Norge och man kan se att missbruket gått ner markant i länder som Portugal. Men varför ens diskutera med en skitgubbe som alltid tror han har rätt i allt. Fega människor som aldrig upplevt något brukar tycka att allt är svart och vitt.
Citera
2026-01-14, 11:34
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ja eller hur, verkligen? Legalisera allting så ska vi få se psykfall ute i samhället som aldrig förr!!!

Näe det ska fan inte bli lagligt, det e proppfullt med psykfall ute och förstör vanliga människors liv som det redan är.

Bara för att någonting är lagligt betyder inte det per automatik att alla blir tvingade att använda, vare sig man vill eller inte.

Mera fokus på utbildning gällande riskerna, säkert bruk och hur man söker hjälp behövs.
Allting handlar om skademinimering, inte nolltolerans.

Har du någon statistik om kriminaliseringens avskräckande effekt?
Senast redigerad av TongLongLC 2026-01-14 kl. 12:08.
Citera
2026-01-14, 12:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du säger att "det finns inget som det du beskriver" - nej precis det är min poäng. Man ska därför se till att det finns. Du skriver att "substanser har alltid bieffekter" - ja precis, och min poäng är att man ska forska fram ett sätt att tillverka dom utan bieffekter. Precis som man gör med andra läkemedel (droger). Det skulle inte förvåna mig om du har inre önskningar om att vanliga receptfria värktabletter också borde ge mer farliga bieffekter.

Du är så jävla korkad så du inte ens klarar av att förstå vad jag menar med detta. Smuts!
Fast kära du. Det går inte att göra droger utan bieffekter, och dom akuta bieffekterna av droger är relativt ofarliga. Det är inte amfetamin i sig som är skadligt utan det är att vara vaken tre dagar i rad utan att äta ordentligt, till exempel. Och det gör man ju bland annat på grund av effekterna av ruset.
Citera
2026-01-14, 12:16
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast kära du. Det går inte att göra droger utan bieffekter, och dom akuta bieffekterna av droger är relativt ofarliga. Det är inte amfetamin i sig som är skadligt utan det är att vara vaken tre dagar i rad utan att äta ordentligt, till exempel. Och det gör man ju bland annat på grund av effekterna av ruset.

Varför skulle det "inte gå" att göra droger utan bieffekter? Det går ju med receptbelagda droger? Det handlar bara om att någon som skulle initiera något sånt inte skulle få en syl i vädret pga dig och company som dissar idén innan den ens haft chans att kunna verkställas. Därför har det inte gjorts ännu.

Och det där med att drogers biverkningar inte är farliga är det dummaste jag har hört. Det hade väl varit bättre om folk kunde ta sina centralstimulerande utan att riskera att tappa omdömet och få psykotiska vanföreställningar till exempel? Och jo, det är en direkt biverkning av amfetamin att du kan få drogutlöst psykos, även om du sover och äter rätt. Samma sak med folk som missbrukar heroin som ser ut som nånslags inavlad variant av människa som är 30 år äldre än vad dom egentligen är.

Dessa biverkningar hade man kunnat "forska bort" och bespara mänskligheten rejält med misär och lidande.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-14 kl. 12:20.
Citera
2026-01-14, 12:18
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Klasse , om du ska ta den där horan i försvar så får du fan ta o göra det bättre.

den där horan snackar om fri vilja som om hon ens vet vad det är. alla mediciner och droger som är tillverkade i fabrik /labb är under statlig övervakning, att människan har brukat rusdroger i x antal år är inte riktigt det jag pratar om.

För att en medicin ska kunna vara effektiv måste den genomgå kontroller och noggranna mätningar, och ändå har den biverkningar...

Droger, för att de ska kunna vara lagliga enligt personen jag diskuterar med måste även dessa kontrolleras och distribueras på ett ordnat sätt.
det är här som det blir svårt att kunna argumentera för att det är nån fri jävla vilja som ska släppa drogerna fria?

så sätt dig ner klasse och håll käften när jag diskuterar med andra

ni drogliberaler är fan som papegojor, säger samma jävla saker.
Fast det är ju det vi, I alla fall jag, vill. Att droger ska legaliseras, regleras (alltså att dom bland annat måste tillverkas efter en viss standard för att få säljas kommersiellt) och taxeras. Du vet, som alkohol. Eller tomater för den delen. Så att det som säljs inte är skit som man kan ta en oavsiktlig överdos av

Du vet.. Raka motsatsen till hur det är idag.
Citera
2026-01-14, 12:19
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det är ju det vi, I alla fall jag, vill. Att droger ska legaliseras, regleras (alltså att dom bland annat måste tillverkas efter en viss standard för att få säljas kommersiellt) och taxeras. Du vet, som alkohol. Eller tomater för den delen. Så att det som säljs inte är skit som man kan ta en oavsiktlig överdos av

Du vet.. Raka motsatsen till hur det är idag.

Här är jag dig enig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in