Citat:
Jag tycker du är på tok för försiktig. Det är ju inte direkt Dresden-bombningar vi pratar om. Att bomba lagar och fabriker gör att Iran inte kan skicka iväg tusentals raketer på måfå mot Israel. Och export till Ryssland och rebellgrupper stoppas även de. Kvar återstår internt våld mot befolkningen och där används inte den typen av vapen, inte än i alla fall.
Även andra delar av regimen kontrollapparatur behöver decimeras. Revolutionsgardets olika byggnader/installationer bör jämnas med marken. Jag fattar det som att de är de farliga, inte militären. Det är väl som alltid då med andra ord. Militären är mer av och för folket när det kommer till kritan. De interna specialgrupperingarna är långt farligare, det är de som har det egentliga interna våldsmonopolet och är den egentligen kontrollmekanismen.
De där grupperingarna du nämner måste ändå oskadliggöras förr eller senare. Israel har väl i princip redan oskadliggjort Hamas och Hizbollah? I alla fall är Hamas ordentligt tillrufsade och deras handlingsutrymme är inte alls som innan. Hizbollah är väl mer intakta, men jag får intrycket att Libanon vill göra sig av med dem. Kanske dags att Libanon och Israel rensar upp där med?
Även andra delar av regimen kontrollapparatur behöver decimeras. Revolutionsgardets olika byggnader/installationer bör jämnas med marken. Jag fattar det som att de är de farliga, inte militären. Det är väl som alltid då med andra ord. Militären är mer av och för folket när det kommer till kritan. De interna specialgrupperingarna är långt farligare, det är de som har det egentliga interna våldsmonopolet och är den egentligen kontrollmekanismen.
De där grupperingarna du nämner måste ändå oskadliggöras förr eller senare. Israel har väl i princip redan oskadliggjort Hamas och Hizbollah? I alla fall är Hamas ordentligt tillrufsade och deras handlingsutrymme är inte alls som innan. Hizbollah är väl mer intakta, men jag får intrycket att Libanon vill göra sig av med dem. Kanske dags att Libanon och Israel rensar upp där med?
Jag förstår din poäng, och det är sant att det inte handlar om urskillningslösa bombningar. Samtidigt underskattas ofta följdeffekterna även av ”precisa” attacker. Att slå mot lager, fabriker och Revolutionsgardet minskar kapacitet på kort sikt, men historiskt har sådana angrepp sällan lett till regimförsvagning internt, snarare tvärtom. Regimen får ett yttre hot att peka på, legitimerar hårdare förtryck och kan slå ner oppositionen ännu mer brutalt, medan civila hamnar i kläm genom indirekt eskalering.
När det gäller Hamas och Hizbollah är de försvagade militärt, men långt ifrån neutraliserade politiskt eller ideologiskt. Just därför är risken att Iran svarar asymmetriskt hög, även om deras direkta kapacitet minskar. Det räcker med begränsade attacker via ombud för att dra in Israel, Libanon och i förlängningen fler aktörer.
Att minska Irans militära förmåga är ett legitimt mål, men frågan är om öppna bombningar är rätt verktyg just nu. Underrättelsearbete, riktade sanktioner, cyberangrepp och dold påverkan kan slå mot samma strukturer utan att tända en regional brand eller ge regimen maximal propagandanytta. Militär kraft kan behöva finnas i bakgrunden, men att använda den öppet riskerar att göra ett redan katastrofalt läge ännu värre.