Citat:
Ursprungligen postat av
blublang
Men fullskaligt krig menar du ett inbördeskrig då? Det är väl det enda som realistiskt kan hända. Att attackera USA eller Israel kommer aldrig att fungera.
Jag tror ändå att några väl valda bombningar av militära och statliga institutioner kan hjälpa folket att störta regimen.
Jag håller tummarna för det Iranska folket. De jag träffat har varit högutbildade bra människor med driv i. De förtjänar bättre än att leva under en medeltida regims förtryck.
Med fullskaligt krig menar jag inte nödvändigtvis inbördeskrig, utan regional eskalering. Iran behöver inte angripa USA direkt, det räcker med att slå via Hezbollah, Hamas, irakiska miliser eller Houthis för att konflikten ska spridas snabbt och dra in flera länder, särskilt Israel.
Problemet med ”väl valda bombningar” är att de ofta får motsatt effekt: regimen kan använda dem för att ena befolkningen mot en yttre fiende, legitimera hårdare förtryck och slå ner oppositionen ännu brutalare. Historiskt har yttre attacker sällan lett till demokrati; i Irak, Libyen och Afghanistan har interventioner ofta lett till instabilitet eller stärkta auktoritära krafter istället.
Dock kan man inte utesluta att olika grupperingar inom Iran eller i regionen ser sin chans att agera, på liknande sätt som i Syrien eller Irak, vilket kan leda till lokaliserade strider och mer lidande för civila.
Jag håller helt med om din bild av det iranska folket, de förtjänar något bättre. Just därför tror jag att internationellt tryck, sanktioner mot makteliten och stöd till oppositionen är mer effektivt än direkta stridsinsatser, även om militär avskräckning kan spela en roll i bakgrunden.