Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Jag hänger inte riktigt med här, så jag frågar rakt ut: vad menar du med att droger är ”skapade av ett totalitärt och kapitaliserande system”?
Människor har brukat rusmedel i tusentals år. Långt innan moderna stater, kapitalism eller ”totalitära system”. Alkohol, cannabis, svamp, opium m.m. är inte skapade av något system, de är kulturella och biologiska fenomen som sedan reglerats, förbjudits eller kommersialiserats av olika samhällsordningar.
Om något är det väl förbudspolitiken och den svarta marknaden som är produkter av staten och kapitalet, inte själva substanserna. Så jag är genuint nyfiken: vad är det konkret du syftar på?
Klasse , om du ska ta den där horan i försvar så får du fan ta o göra det bättre.
den där horan snackar om fri vilja som om hon ens vet vad det är. alla mediciner och droger som är tillverkade i fabrik /labb är under statlig övervakning, att människan har brukat rusdroger i x antal år är inte riktigt det jag pratar om.
För att en medicin ska kunna vara effektiv måste den genomgå kontroller och noggranna mätningar, och ändå har den biverkningar...
Droger, för att de ska kunna vara lagliga enligt personen jag diskuterar med måste även dessa kontrolleras och distribueras på ett ordnat sätt.
det är här som det blir svårt att kunna argumentera för att det är nån fri jävla vilja som ska släppa drogerna fria?
så sätt dig ner klasse och håll käften när jag diskuterar med andra
ni drogliberaler är fan som papegojor, säger samma jävla saker.