2026-01-14, 08:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Faktiskt i stort sett slutat med det, drack det varje rast när jag jobbade men nu blir jag sällan sugen.

Sover du? Äter du? Vilar du? Varför gör du saker överhuvudtaget som ger dig några former av positiva signaler? Du tycker ju det är fel och dåligt att människor ska må bättre och inte bara okej.
Citera
2026-01-14, 08:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Fast vi har redan “tittat” i typ 20 år. Under tiden dör folk här – och Sverige sticker ut negativt i narkotikadödlighet. Att vara sist är inte ett forskningsprojekt, det är en fördröjning.

Dessutom: vi behöver inte kopiera “en modell” rakt av. Vi kan göra en svensk variant som skiljer på bruk vs missbruk, flyttar fokus från straff till vård och harm reduction, och samtidigt tar bort en stor del av gängens intäkter (börja med cannabis om man vill vara pragmatisk).

Att “vänta och se” låter klokt, men i praktiken är det bara status quo med fler begravningar.

Precis. Det räcker att titta en gång och sen sätta sig ned i ett rum och tänka i några timmar och så har vi ett koncept. Sverige ska vara ett progressivt land! Det är riktigt skämmigt att vara "sist" med att legalisera substanser som förhöjer människors livskvalitéer. Sånt gör bara länder som inte värnar om sin befolknings välmående.
Citera
2026-01-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför skulle det vara ett svårt ämne att bestämma hur det ska fungera i praktiken? Det där är bara ytterligare en ursäkt för att få fortsätta hålla droger illegala. Så som man ska göra är att forska fram hur man tillverkar droger utan några biverkningar (så som avtändningar, baksmällor, förtida åldrande etc). Sedan ska man sälja det på apotek eller något som liknar systembolaget. Det är allt. Men jag antar att detta klingar dåligt för dig för direkt blir du störd av tanken på att människor faktiskt då kommer få ha fri vilja!

Hur mycket har du tagit inatt då? För en baksmälla lär du få. Dina fantasier för övrigt är helt klart drogromantiserande, det finns inget som det du beskriver.

All action has a reaction, det går ej att komma ifrån det.

Substanser, dåliga som bra har alltid bieffekter och önskade effekter.

Du snackar om fri vilja. Men du vill att alla ska få "ta något om de vill", men drogerna är skapade av ett totalitärt och kapitaliserande system. Varför vill du det?

Det är inte fri vilja
Citera
2026-01-14, 08:13
Medlem
Citat:
Vad menar du med det första stycket?

Och varför skulle en drogpåverkad inte längre vara en människa? Tycker du så om någon som tar andra lagliga droger på recept?

Man är alltid en människa, men beteendet är inte längre en människas.
Citera
2026-01-14, 08:15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Vad menar du? Det är bokstavligen en människa som utför sina beteenden. Varför skulle dessa inte vara människobeteenden?
Citera
2026-01-14, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Människan har berusat sig i alla tider. Menar du att människan aldrig betett sig mänskligt?
Citera
2026-01-14, 08:17
Medlem
Citat:
Precis. Det räcker att titta en gång och sen sätta sig ned i ett rum och tänka i några timmar och så har vi ett koncept. Sverige ska vara ett progressivt land! Det är riktigt skämmigt att vara "sist" med att legalisera substanser som förhöjer människors livskvalitéer. Sånt gör bara länder som inte värnar om sin befolknings välmående.

Bara för att du tycker att dina droger "förhöjer människors livskvalitet" så är inte det en objektiv sanning hur mycket du än skulle vilja det.

Ett tips är att gå tillbaka till skolan och lär dig skriva för du skriver som en förortsblatte, men det är väl din förhöjda livskvalitet som talar?

Ditt jääääävla rikspucko
Citera
2026-01-14, 08:20
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Vad är det för skitsnack du kommer med? Peka vart jag har skrivit det eller håll din käft. Jag är icke otrevlig mot dig o du behöver verkligen inte vara det mot mig överhuvudtaget.

Kan du inte hålla isär känslor och diskussion på ett forum på INTERNET har du inget här att göra din lille knarkarhora.

Försök att reta upp någon annan ditt jävla stolpskott till människa, narkotika är inte bra för dig helt uppenbart.

Träffade jag en öm punkt? Vem är det egentligen som inte kan hålla isär känslor och diskussion?

Du vill att knark ska förbli olagligt och på så sätt vill du förstöra människors liv med droger.
Citera
2026-01-14, 08:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Hur mycket har du tagit inatt då? För en baksmälla lär du få. Dina fantasier för övrigt är helt klart drogromantiserande, det finns inget som det du beskriver.

All action has a reaction, det går ej att komma ifrån det.

Substanser, dåliga som bra har alltid bieffekter och önskade effekter.

Du snackar om fri vilja. Men du vill att alla ska få "ta något om de vill", men drogerna är skapade av ett totalitärt och kapitaliserande system. Varför vill du det?

Det är inte fri vilja

Du säger att "det finns inget som det du beskriver" - nej precis det är min poäng. Man ska därför se till att det finns. Du skriver att "substanser har alltid bieffekter" - ja precis, och min poäng är att man ska forska fram ett sätt att tillverka dom utan bieffekter. Precis som man gör med andra läkemedel (droger). Det skulle inte förvåna mig om du har inre önskningar om att vanliga receptfria värktabletter också borde ge mer farliga bieffekter.

Du är så jävla korkad så du inte ens klarar av att förstå vad jag menar med detta. Smuts!
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-14 kl. 08:25.
Citera
2026-01-14, 08:23
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Bara för att du tycker att dina droger "förhöjer människors livskvalitet" så är inte det en objektiv sanning hur mycket du än skulle vilja det.

Ett tips är att gå tillbaka till skolan och lär dig skriva för du skriver som en förortsblatte, men det är väl din förhöjda livskvalitet som talar?

Ditt jääääävla rikspucko

Jo det är objektiv sanning att varje människa som tar en substans får ett positivt förhöjt sinnestillstånd. Hur lite kan du om verkligheten egentligen?

Förortsblatte När jag skriver jättebra Det är du som har en IQ under genomsnittsnivån i Sverige, det har du avslöjat i din "analys" av mitt inlägg om att droger borde tillverkas utan biverkningar
Citera
2026-01-14, 08:25
Medlem
Citat:
Träffade jag en öm punkt? Vem är det egentligen som inte kan hålla isär känslor och diskussion?

Du vill att knark ska förbli olagligt och på så sätt vill du förstöra människors liv med droger.

Försöker du med dagis nivån fortfarande? Har du inget konkret att svara, utan behöver spegla diskussionen tillbaks till mig? Du är ointelligent och har inte ett skit att komma med.

Ditt argument är som luft, inget att kunna svara på ens.

Den nivån är du på. Stick och brinn.
Citera
2026-01-14, 08:28
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Och det som ofta saknas i den här debatten är jämförelsen med alkohol, som om den av någon märklig anledning inte räknas som drog alls.

Hur många gånger har man inte sett stupfulla människor ute på stan, i ett skick där de uppenbart inte kan ta hand om sig själva. Aggressiva, utsatta, eller direkt farliga för sig själva och andra? Ändå är det fullt socialt accepterat, till och med normaliserat.

Själv dricker jag knappt längre. Däremot röker jag ibland, just för att det förhöjer min livskvalitet, precis som du skriver. Jag kan ha kul och må bra även nykter, men jag är också människa och människor har i tusentals år brukat olika substanser. Det är absolut inget konstigt med det. Jag tar även svamp ibland, och jag ser ingen poäng i att hymla med det. Det är skillnad på bruk och missbruk.

Många är livrädda för “knark” därför att de matat i sig bilden av att allt automatiskt leder till tyngre missbruk och social kollaps. Men samma logik gäller ju alkohol, som vi vet orsakar enorma skador socialt, medicinskt och ekonomiskt. Alkoholen kostar samhället ofantliga summor varje år. Cannabis gör inte det, annat än genom polisinsatser, utredningar och rättegångar. Det är inte ett sakargument, det är ett politiskt valt problem.

Att då prata om att legalisering skulle “fylla samhället med psykfall” blir nästan ironiskt, när vi redan har en fullt laglig drog som står för en stor del av just den problematiken. Skillnaden är att vi valt att acceptera den ena och demonisera den andra.

Om man faktiskt bryr sig om folkhälsa vore det rimligare att styra konsumtion bort från alkohol och mot mindre skadliga alternativ, snarare än att låtsas som att totalförbud är lösningen. Ett samhälle där färre dricker sig redlöst berusade och fler väljer mildare substanser vore sannolikt både tryggare och friskare men den diskussionen vägrar våra ängsliga politiker att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in