Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Precis. Det räcker att titta en gång och sen sätta sig ned i ett rum och tänka i några timmar och så har vi ett koncept. Sverige ska vara ett progressivt land! Det är riktigt skämmigt att vara "sist" med att legalisera substanser som förhöjer människors livskvalitéer. Sånt gör bara länder som inte värnar om sin befolknings välmående.
Och det som ofta saknas i den här debatten är
jämförelsen med alkohol, som om den av någon märklig anledning inte räknas som drog alls.
Hur många gånger har man inte sett
stupfulla människor ute på stan, i ett skick där de uppenbart
inte kan ta hand om sig själva. Aggressiva, utsatta, eller direkt farliga för sig själva och andra? Ändå är det fullt socialt accepterat, till och med normaliserat.
Själv dricker jag knappt längre. Däremot röker jag ibland, just för att det
förhöjer min livskvalitet, precis som du skriver. Jag kan ha kul och må bra även nykter, men jag är också människa och människor har i tusentals år brukat olika substanser. Det är absolut inget konstigt med det. Jag tar även svamp ibland, och jag ser ingen poäng i att hymla med det. Det är skillnad på
bruk och
missbruk.
Många är livrädda för “knark” därför att de matat i sig bilden av att allt automatiskt leder till tyngre missbruk och social kollaps. Men samma logik gäller ju
alkohol, som vi
vet orsakar enorma skador socialt, medicinskt och ekonomiskt. Alkoholen kostar samhället
ofantliga summor varje år. Cannabis gör inte det, annat än genom polisinsatser, utredningar och rättegångar. Det är inte ett sakargument, det är ett politiskt valt problem.
Att då prata om att legalisering skulle “
fylla samhället med psykfall” blir nästan ironiskt, när vi redan har en fullt laglig drog som står för en stor del av just den problematiken. Skillnaden är att vi valt att acceptera den ena och demonisera den andra.
Om man faktiskt bryr sig om folkhälsa vore det rimligare att
styra konsumtion bort från alkohol och mot mindre skadliga alternativ, snarare än att låtsas som att totalförbud är lösningen. Ett samhälle där färre dricker sig redlöst berusade och fler väljer mildare substanser vore sannolikt både tryggare och friskare men
den diskussionen vägrar våra ängsliga politiker att ta.