2026-01-14, 02:19
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är inte enbart negativt med att Sverige kommer att vara sist. Då kan vi titta på andra länders olika modeller, vad som skulle kunna funka resp inte funka i Sverige.
Fast vi har redan “tittat” i typ 20 år. Under tiden dör folk här – och Sverige sticker ut negativt i narkotikadödlighet. Att vara sist är inte ett forskningsprojekt, det är en fördröjning.

Dessutom: vi behöver inte kopiera “en modell” rakt av. Vi kan göra en svensk variant som skiljer på bruk vs missbruk, flyttar fokus från straff till vård och harm reduction, och samtidigt tar bort en stor del av gängens intäkter (börja med cannabis om man vill vara pragmatisk).

Att “vänta och se” låter klokt, men i praktiken är det bara status quo med fler begravningar.
Citera
2026-01-14, 02:26
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det inte bättre å diskutera om hur man slutar med droger?
Det är en rimlig fråga om man pratar missbruk men den missar att det alltid kommer finnas bruk också, eftersom människor berusar sig och har gjort det i tusentals år.

Och här blir det lite märkligt att låtsas som att “droger” är något som börjar och slutar vid illegala substanser. Alkohol är en drog, och dessutom en av de mest samhällskostsamma vi har, ändå är normalpositionen att det är “vuxet”, medan allt annat ska jagas med polis och straff.

Det är därför jag inte köper att lösningen är “sluta med droger” som generell linje. En mer realistisk och mänsklig linje är skademinimering: minska skadorna, minska kriminaliteten, minska stigmatiseringen och bygg ett system där färre fastnar.

Jag tror helt ärligt att en viss förskjutning från alkohol till cannabis skulle kunna vara positiv för folkhälsan, om den görs smart och reglerat. Folk kommer säkert kombinera ibland, men det gör de redan idag. Skillnaden är att vi idag har ett system som gynnar gängen och straffar “brukaren”, utan att lösa grundproblemen.
Citera
2026-01-14, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Med viss sannolikhet kommer våldsvågen i Sverige i stort vara på väg bort 2026, vilket neutraliserar narrativet om att knarkköpare göder gängvåld.

Om något så är gängvåldet ett argument för avkriminalisering. Ett dåligt sådant, men ändå ett argument. Lugnar det sig med gängvåldet i Sverige, så kommer drogliberalerna inte ens ha det argumentet kvar.
Citera
2026-01-14, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det bästa hade ju varit att bara göra det lagligt, så slipper man alla problem med det.

Ja eller hur, verkligen? Legalisera allting så ska vi få se psykfall ute i samhället som aldrig förr!!!

Näe det ska fan inte bli lagligt, det e proppfullt med psykfall ute och förstör vanliga människors liv som det redan är.
Citera
2026-01-14, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Fast vi har redan “tittat” i typ 20 år. Under tiden dör folk här – och Sverige sticker ut negativt i narkotikadödlighet. Att vara sist är inte ett forskningsprojekt, det är en fördröjning.

Dessutom: vi behöver inte kopiera “en modell” rakt av. Vi kan göra en svensk variant som skiljer på bruk vs missbruk, flyttar fokus från straff till vård och harm reduction, och samtidigt tar bort en stor del av gängens intäkter (börja med cannabis om man vill vara pragmatisk).

Att “vänta och se” låter klokt, men i praktiken är det bara status quo med fler begravningar.
Du har rätt. Jag avsåg mest cannabis, och legalisering.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-01-14 kl. 07:00.
Citera
2026-01-14, 07:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Ja eller hur, verkligen? Legalisera allting så ska vi få se psykfall ute i samhället som aldrig förr!!!

Näe det ska fan inte bli lagligt, det e proppfullt med psykfall ute och förstör vanliga människors liv som det redan är.

Det är pga att det är olagligt som människor överhuvudtaget beter sig som psykfall i förhållande till droger. Något sånt hade inte funnits alls om det var lagligt. Så du är ju uppenbarligen någon som vill att vi ska ha psykfall på gatorna som förstör andras liv. Smuts!
Citera
2026-01-14, 07:56
Medlem
Citat:
Det är pga att det är olagligt som människor överhuvudtaget beter sig som psykfall i förhållande till droger. Något sånt hade inte funnits alls om det var lagligt. Så du är ju uppenbarligen någon som vill att vi ska ha psykfall på gatorna som förstör andras liv. Smuts!

Kallar du mig smuts för att jag har en åsikt? Haha okej...

Drogerna förstör samhället , det finns på tok för mycket av det idag och det märks på hur folk beter sig idag. Märks även på ditt sätt att tala på. Hoppas du mår bättre snart.
Citera
2026-01-14, 07:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
För även de som nyttjar droger och inte överdriver eller är beroende av droger, deras beteende och förmåga att reagera på saker och ting korrekt är ju inte 100%.

Ofta är det ju inte den som nyttjar drogerna som lider, det är ju de andra. De som tvingas se på när en människa inte är en människa längre.

Vad menar du med det första stycket?

Och varför skulle en drogpåverkad inte längre vara en människa? Tycker du så om någon som tar andra lagliga droger på recept?
Citera
2026-01-14, 08:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ur samhällets synvinkel är det såklart ett jätteproblem att organiserad kriminalitet ökar kraftigt i takt med att drogutnyttjandet ökar kraftigt och det ger väldigt trista konsekvenser när organiserad kriminalitet biter sig fast i samhället., Det är väl främst ur den synvinkel som många diskuterar avkriminalisering av droger. Hur det ska fungera i praktiken är ett svårt ämne eftersom ännu har ingen egentligen hittat någon bra lösning på det.

Varför skulle det vara ett svårt ämne att bestämma hur det ska fungera i praktiken? Det där är bara ytterligare en ursäkt för att få fortsätta hålla droger illegala. Så som man ska göra är att forska fram hur man tillverkar droger utan några biverkningar (så som avtändningar, baksmällor, förtida åldrande etc). Sedan ska man sälja det på apotek eller något som liknar systembolaget. Det är allt. Men jag antar att detta klingar dåligt för dig för direkt blir du störd av tanken på att människor faktiskt då kommer få ha fri vilja!
Citera
2026-01-14, 08:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Kallar du mig smuts för att jag har en åsikt? Haha okej...

Drogerna förstör samhället , det finns på tok för mycket av det idag och det märks på hur folk beter sig idag. Märks även på ditt sätt att tala på. Hoppas du mår bättre snart.

Jag tycker du är smuts som vill att människor ska lida och få sina liv förstörda av droger!
Citera
2026-01-14, 08:04
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det inte bättre å diskutera om hur man slutar med droger?

Varför det? Det är jättebra att människor får förhöjda sinnestillstånd där dom njuter mer av livet. Vad i dig tycker att detta är dåligt och att det är bättre om människor mår sämre eller bara okej?
Citera
2026-01-14, 08:05
Medlem
Citat:
Jag tycker du är smuts som vill att människor ska lida och få sina liv förstörda av droger!

Vad är det för skitsnack du kommer med? Peka vart jag har skrivit det eller håll din käft. Jag är icke otrevlig mot dig o du behöver verkligen inte vara det mot mig överhuvudtaget.

Kan du inte hålla isär känslor och diskussion på ett forum på INTERNET har du inget här att göra din lille knarkarhora.

Försök att reta upp någon annan ditt jävla stolpskott till människa, narkotika är inte bra för dig helt uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in