2026-01-14, 07:13
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Tycker mig ofta se orimligt många el-skåpbilar för runt 50 lax med ganska få mil. Antagligen var väl konceptet inte så smart med en tung skåpbil med litet batteri. Räckvidden lär vara ruskigt dålig.

Edit: Renault Kangoo verkar ha en verklig räckvidd på under 10mil. Perfekt för dig TS, men antagligen inte för så många andra.

En sån har jag sneglat på, med friköpt batteri. Perfekt att åka till tippen med och flytta möbler mm ist för släpvagn. Frågan är bara hur dåliga dem är? Nån som har erfarenhet? De har inte gått så långt, antar att hantverkarna inte orkar ladda hela tiden då tid är pengar.
Citera
2026-01-14, 08:05
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej såg inte att du satt gränsen så lågt.
Mopedbil är också en bil.
Det var ett allvarlig alternativ.

Men jag tror du får problem med att hitta något vettigt i den prisklassen du är utefter.
Mitt förslag om en Zoe verkar kass då de inte håller så bra.
Kanske du bör gå upp i prisklass om du vill ha en elbil som håller bättre.

Har du kommit fram till något själv?

Ja, möjligtvis en Leaf med friköpt batteri. Kanske begagnad Kangoo dock vet inte varför de är så billiga.

Zoe verkar ju värdelösa med tanke på att man får byta både motor och växellåda. En elbil har väl inte ens en växellåda?
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-14 kl. 08:08.
Citera
2026-01-14, 08:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja, en el-bil för runt 50000. Inte en mopedbil för 200000.
Här en lite dyrare 89 000 kr Volkswagen Golf elbil

https://www.blocket.se/mobility/item/20113195?ci=2

Jag tror du får svårt att hitta en bra elbil för 50 000 kr.
Zoe är billiga men tydligen får man byta ut en del efter ett tag.

Och du, lite trevligare när vi försöker hjälpa dig.
Citera
2026-01-14, 08:10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ja, en el-bil för runt 50000. Inte en mopedbil för 200000.
Har du kollat efter en begagnad Ligier Myli? Kanske är billigare.
Citera
2026-01-14, 08:28
Medlem
Superbunnys avatar
Det tråkigaste med en billig gammal elbil för 50 tusen kronor måste väl ändå vara om något allvarligt går sönder och man tvingas lämna den till en märkesverkstad som vill ha 40 - 70 tusen kronor för att laga den.

Jag tänker att en billig gammal bensinbil kan man lämna till Hassans Bil & Mattor HB och få den reparerad med reservdelar från Trodo för en väldigt billig peng.
Citera
2026-01-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Inte typ allt, men ett par motorer och nån väellåda, resten av bilen har ju hållit ihop och batteriet är ju oförskämt fräscht.
Zoen för 39900 är misstänkt billig, kan det vara batterihyra på den tro?

Kan ju vara detta:
Citat:
Ursprungligen postat av blocketannonsen
negativ är värme fungerar ibland och ibland inte
Citera
2026-01-14, 09:27
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
En sån har jag sneglat på, med friköpt batteri. Perfekt att åka till tippen med och flytta möbler mm ist för släpvagn. Frågan är bara hur dåliga dem är? Nån som har erfarenhet? De har inte gått så långt, antar att hantverkarna inte orkar ladda hela tiden då tid är pengar.
Med tanke på det extremt låga andrahandsvärdet (kostade över miljonen ny och bara 50 lök efter några tusen mil) så får man antaga att bilen är sämre än sämst. Verkar vara samma problematiska motor som Zoe. Skulle vara kul med någon som gjorde en tråd om den modellen.
Citera
2026-01-14, 09:42
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Dålig räckvidd spelar ingen roll då jag aldrig kör längre än 2-3 mil. Kan ladda varje dag hemma.

Vilken är den absolut billigaste elbilen jag kan få tag på? Allt inräknat såklart.

Har inga krav på bilen förutom att den ska kunna förflytta 1 person 2-3 mil i taget och klara minusgrader.

Bilen ska helst ha så få mekaniska bekymmer som möjligt!

Zoe kanske? Gammal Tesla med gammalt batteri?

Budget: Under 50000 helst.

Första generationens Nissan leaf, eller en gammal renault ZOE. Båda dessa har också skåpbilar baserade på samma drivlina, dessa kanske är ännu billigare?

https://www.blocket.se/mobility/item/18120919?ci=3
Citera
2026-01-14, 10:51
Medlem
Nissan Leaf är väl tipset..

Franska bilar skall man väl hålla sig långt borta ifrån.
Citera
2026-01-14, 11:29
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
vet inte om det gäller alla modeller men iallafall vissa så håller motorn inte mer än 10000 mil sen behöver den renoveras och det kostar.

Det är lite signum öveer begangnade bilar, man kör billigt tills det inte går längre och den blir skrot.
De är billiga så länge allt går fint, sen är pengarna borta om nått större dyker upp och en ny ska införskaffas som får ta vidare staffettpinnen.
Vad man egentligen tradar är trygghet mot billig bil.

Jag tror många bilar rullar längre än man tror, har sett både 60.000 och 80.000 mil med bra betyg från besiktningen.
Handlar till stor del om hur man kör och hur regelbundet, om den står tortt till och annat runtomkring mer än bara siffran i sig. Lite som folk överlag, sunt aktivt levene påverkar livslängden.
Citera
2026-01-14, 14:12
Medlem
Citat:
Jag som hört från elbilsägare att elmotorn är bland de största fördelarna jämfört med en förbränningsmotor. Är det något som inte stämmer här?
köp inte en fransk bil så klarar du dig, elmotorn har en !! rörlig del och två lager. Inte mycket som kan gå sönder där.
Citera
2026-01-14, 19:10
Medlem
BAB7s avatar
Renault ZOE.
Det är det enda svaret som behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem