2026-01-13, 19:07
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamsugarPappa
Dessa modeler såldes med hybatterier som tillval. Så kolla att det inte är ett hyrbatteri, då har du en månadsavgift för att få använda bilen.

Bra info, hyrbatteri undanbedes.
Citera
2026-01-13, 19:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ett PAR motorer? Haha vänta nu, elbilsfanatiker brukar ju göra narr av motorras på ICE bilar efter 40000 mil?

Rasar dessa elmotorer oftare alltså?
Allt är relativt, men nej det kan man inte säga. VW TSi rasade ju med ungefär 5000 mils intervall så om en ZOE-motor håller 10-15000 så är det ju minst dubbelt så långt, om en Volvodiesel håller 40000 mil och en Tesla-motor 80000 så är det också dubbelt så långt.

Jag hade inte köpt en ZOE som gått runt 10000 mil utan att få drivlinegaranti, en Tesla däremot hade jag inte backat en sekund på. Men för de pengarna du är redo att betala så får du en ZOE eller kanske en LEAF, jag hade valt en LEAF, de verkar inte ha samma lagerproblem.
https://www.blocket.se/mobility/search/car?model=1.792.2000183&price_from=10000&sort=PRIC E_ASC
Jättetråkiga bilar men de tar dig dina 3 mil utan problem.

Nån Tesla får du inte, annars är ju Model 3 nåt av det bästa du kan köpa när det gäller begagnade elbilar, men trots att flashbacksexpertisen säger att de är värdelösa efter 5 år så får du punga ut nånstans runt 180-200000:- för de tidigaste årsmodellerna.
Citera
2026-01-13, 19:42
Medlem
PeterNosters avatar
VW e-Golf verkar stabilt. Kostar dock 50000:- (...i Norge) I Sverige blir det 150000:-
BMW i3 ligger runt 150000:- i Sverige.

Carla.se
Finn.no
Senast redigerad av PeterNoster 2026-01-13 kl. 19:53.
Citera
2026-01-13, 19:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
VW e-Golf verkar stabilt. Kostar dock 50000:- (i Norge) I Sverige blir det 150000:-

Carla.se
Finn.no
Ja, det är en rimligt bra bil, men som alla andra rimligt bra bilar så är de ju dyrare än TS vill betala. Om TS kunde tänka sig ligga ute med pengarna ett tag så är det nog lika billigt egentligen, är ju inte säkert att totalkostnaden blir större bara för att inköpspriset är högre, om värdet står sig kan ju milen bli lika billiga.
Citera
2026-01-13, 19:50
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Nu var ju min poäng den komplicerade tekniken med hybrider där 2 motorer ska verka om varandra dvs högre risk för trassel och börjar det väl trassla ja, det är så nytt med dom flesta hybridmodeller (även om några märken funnits länge) så vi vet inte riktigt hur en 8 år gammal hybrider kommer trassla (eller inte) samt hur dyrt det då blir för ägaren
Jag håller med att om man ska välja mellan BEV eller PHEV så bör man i första hand välja BEV. Men nu så köper folk PHEV mer för att ren bensinversion kanske inte finns eller inte är fördelaktig ur skatteperspektiv. Jag tror inom snar framtid så dominerar PHEV och BEV all försäljning för allt annat drabbas för hårt av skatter och oförutsägbara bensinpriser. Sen har vi ingen bra data när PHEVs börjar paja. Jag tror det är mer beroende på märke och modell än drivlinje. Även inom BEV så finns ju enorma skillnader mellan märken. Det är verkligen inte så att man är skyddad bara för man valt rätt drivlinje. Bilmekaniker ser bara de extremfall där allt gått snett.
Citera
2026-01-13, 20:07
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ja, jag vet. Som sagt har jag väldigt låga krav så om den är dålig gör mig igenting.

Man vill ju inte lägga en massa pengar i reparationer det första man gör heller, men det är svårt med begagnade bilar. Man vet aldrig om man gör en dålig affär förrän efteråt.
Citera
2026-01-13, 20:08
Medlem
Norrbagg79s avatar
Första generation Nissan Leaf är inte dåliga bilar, kan väl kanske prutas ner til ca. 50k.
8-9 mils räckvidd i den kalla årstiden.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-01-13 kl. 20:19.
Citera
2026-01-13, 20:24
Medlem
blobben!!!s avatar
Tycker mig ofta se orimligt många el-skåpbilar för runt 50 lax med ganska få mil. Antagligen var väl konceptet inte så smart med en tung skåpbil med litet batteri. Räckvidden lär vara ruskigt dålig.

Edit: Renault Kangoo verkar ha en verklig räckvidd på under 10mil. Perfekt för dig TS, men antagligen inte för så många andra.
Senast redigerad av blobben!!! 2026-01-13 kl. 20:32.
Citera
2026-01-13, 22:32
Medlem
Ställ dig själv frågan om det verkligen någonsin brukar vara en bra idé att köpa "den billigaste möjliga" av något, oavsett vad?
Saker som är billigast är det av en anledning
Citera
2026-01-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om du kör så kort sträcka, laddhybrid? kör på batteriet till vardags samtidigt som du har kapacitet att dra iväg 200 mil.

Nja så funkar inte en hybrid dom växlar mellan drimedel batteri och bensin/ diesel
Men visst förbrukningen minskar om du kör snålt lätt på gasen så kan du komma ner på ca 0.5 l
Citera
2026-01-13, 23:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Nja så funkar inte en hybrid dom växlar mellan drimedel batteri och bensin/ diesel
Men visst förbrukningen minskar om du kör snålt lätt på gasen så kan du komma ner på ca 0.5 l
Laddhybrider kan köras kortare sträckor på eldrift.

https://www.hyundai.com/se/sv/om-oss/nyheter-och-artiklar/alla/tips-och-rad/vad-ar-en-laddhybrid.html
Citera
2026-01-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ett PAR motorer? Haha vänta nu, elbilsfanatiker brukar ju göra narr av motorras på ICE bilar efter 40000 mil?

Rasar dessa elmotorer oftare alltså?

På just den modellen är tydligt motorn uruselt konstruerad.

Känner inte till någon annan elbil som har de problemen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in