Citat:
Ursprungligen postat av
Lazybatusu
Kom inte och säg att folk inte kan läsa eller analysera när du själv gör subjektiva utläggningar och analyserar som ett barn själv. Vi har läst. Jag har läst åtminstone, flera gånger, med öppet sinne. Du fantiserar. Man tröttnar på din attityd.
Hur många år på folkhögskola har du?
Jag har inte påstått att du eller någon annan användare inte kan läsa. Det vore fel att påstå. Du har reagerat på mitt inlägg. Det hade du inte kunnat göra om du inte kunde läsa. Det är uppenbart att du antingen inte har läst förhören eller har dålig läsförståelse eller inte förstår skillnaden mellan referat och dialogförhör.
Citat:
”YN var full”
”AZ feltolkades av Ström”
”YN var minst lika onykter som AZ”
YN medgav i intervjuer att både hon och AZ hade druckit sprit i AZ:s lägenhet på Södermalm tidigare samma kväll.
Citat:
Vilken substans! Du har löst gåtan!
Tack. Det har jag inte. Då hade jag inte skrivit här.
Citat:
Vidare - du menar att det är SE paret ser springa längs barackerna på Tunnelgatan. Vilket implicerar att du menar att han talar sanning.
Det stämmer.
Det finns inga skäl att förmoda att SE är mindre trovärdig än YN.
Citat:
Men när han stämplar ut menar han själv att han gick rakt ut. Ljuger han helt plötsligt då?"
SE menar inte det. Det var Roland B:s minnesbild tre månader senare. SE tillfrågades inte om samtalet med väktarna. SE uppgav den 25 april att det skulle ha tagit 20 - 30 sekunder att gå från kortläsaren till Götabanken. SE uppgav inte att han gick direkt från kortläsaren till Götabanken.
Citat:
Du hade en lång utläggning om det tidigare där han ”pratar ett par minuter”, som du bestämt menar är exakt 2 minuter.
Jag citerar ett vittne (HO). Jag menar inte att det är exakt 2 minuter. Det var själva poängen med vad jag skrev att det inte var exakt 2 minuter, utan minst två minuter. Är man kunnig i svenska språket menar man inte mindre än 2 minuter om man säger
"ett par minuter". Samtalet med SE var inte bara
"ett par minuter", utan
"ganska mycket".
Citat:
Ursprungligen postat av
ZebranJanne
"Ett par minuter" är en sägning, vilket sedan urminnes tider innebär att man höftar eftersom man inte besitter exakthet. Sägningen ett par minuter, är en uppskattning av tid - någon som upplever "ett par minuter". Man kan uppleva ett vansinnigt urbota trist kallprat som "ett par minuter" men som i själva verket bara varade i en minut, rent av mindre. Hur människan uppfattar och upplever ett par minuter är även strikt individuellt beroende på personlighet. En ointresserad och ofokuserad adhd-figur som har myror i brallan kan uppleva två minuter som tio minuter, eller uppleva trettio sekunder som "ett par minuter". En person som är våldsamt kiss- eller bajsnödig kan uppleva 55 sekunder som fem minuter och "en evighet", osv.
Det är endast för autister och personer med andra funktionsvariationer ("superkrafter") som sägningen "ett par minuter" varar (på pricken -/+ 5 sekunder) 120 sekunder. För oss "vanliga" är "ett par minuter" det jag hänvisade till ovan, just ett flytande grepp om tid, man gissar på ren svenska. Detta gäller så klart även väktarens "ett par minuter" om samtalet med SE - och ska vi blint lita på SE själv var samtalet så kort och oviktigt att han inte ens såg det som ett samtal, utan han gick direkt ut (det kanske enbart sas några artigheter i steget, och att han stannade till ett par sekunder). Lite beroende på väktarens relation till SE i stort, och även hans upplevelse kring kallpratet och artighetsfraserna i samtalet, kan samtalet ha varat allt mellan 30-40 sekunder upp till tre minuter och kanske lite till, rent av. Det kan ingen veta. Inget går att hugga i sten. Dock ger självfallet inte dessa "ett par minuter" SE något alibi. Det begriper varenda kotte som slutförd grundskolan, och/eller som har ärligt uppsåt med att diskutera detta "ett par minuter".
Är man kunnig i svenska språket menar man inte mindre än 2 minuter om man säger
"ett par minuter". Samtalet med SE var inte bara
"ett par minuter", utan
"ganska mycket".
Citat:
Ursprungligen postat av
Lazybatusu
Helt enig, bra skrivet!
ChatGPT är inte enig:
Uttrycket "ett par minuter" betyder i normal svenska ungefär två minuter.
"Ett par" används i första hand för att betyda två stycken.
I vardagligt tal kan det ibland tolkas lite lösare som några få minuter, men det är egentligen en utvidgad och informell användning.
Sammanfattning:
Språkligt korrekt betydelse: 2 minuter
Vardaglig, ungefärlig tolkning: ca 2–3 minuter
Vill du vara tydligare kan man i stället skriva:
"två minuter" (helt exakt)
"några minuter" (medvetet ungefärligt)
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Dina spekulationer och dina tolkningar av vad AZ egentligen menade...
Ja, AZ och YN verkar inte uppfattat exakt samma plats för mötet med LJ.
Precis innan trappan eller några steg ned i trappan..
Fel. AZ och LJ är överens om platsen för mötet. YN har en avvikande uppfattning.
Citat:
Och vilka slutsatser kan man dra av det, annat än att de har olika uppfattning?
Att YN minns fel (igen). Det är orsaken till det felaktiga fotot.
Citat:
Och som du ser av det du citerade (mötet med LJ) så är detta efter mötet med den springande mannen på DBG.
I Ströms feltolkade referat.
Citat:
Vad bevisar bilden på NF's rekonstruktionsfoto menar du?
Ta en titt på övriga rekonstruktionsfoton så får du se hur många vittnen som inte är med på bild.
Givetvis var vittnena med så att de kunde redogöra för sina iakttagelser. Vinklar och avstånd m.m.
...även om de inte syns på bild...
Jag tror du har förstått vad fotot bevisar. Att du inte vet om YN och AZ var med när fotot togs eller godkände fotot efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Jag känner likadant om Lebels analyser.
Jag har inget emot honom som person och inget intresse av att trycka till andra - men jag tycker som du att han väljer och vrakar bland förhören.
Vissa kastas i papperskorgen om vederbörande druckit några öl.
Andra gånger dras långtgående och konstiga slutsatser på väldigt tunt material.
Slutsatserna han drar är inget för mig och jag tycker ofta de är minst sagt märkliga som jag flera gånger skrivit om.
Däremot kan han ibland gräva fram intressanta vittnesmål och liknande , det vill jag ändå ge honom.
Svepande kommentarer utan argument.
Tyvärr ointressanta för läsarna.
YN och AZ drack inte öl. De drack sprit.