2026-01-13, 20:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Det är nog många som noterat att stora resurser verkar läggas på att ploga cykelbanorna så att den lilla grupp som cyklar på vintern ska ha så gott som perfekta förhållanden under de stunder på sin resa då de inte ägnar sig åt att riskera livet genom att sladda runt på bilvägar eller genom att blåsa förbi rödljus.

Som det ser ut just nu verkar denna lilla grupp vara prioriterade över stora grupper av människor som går eller över bilister och bussar som harvar runt i snömodden.

Är detta en rimlig prioritering? Eller bör man, som en insändare i DN förespråkar, låta de självgoda cyklisterna skotta sina egna banor?

https://www.dn.se/insandare/dra-in-snorojningen-pa-cykelbanorna/

Nej det är en ganska dålig idé och förklaringen är att för varje person som väljer att cykla istället för att sitta själv i en bil, så blir stan betydligt mer framkomlig för de som kör bil och av olika anledningar måste köra bil och bättre miljö bättre för alla. Sedan borde ju självklart trottoarerna också hållas efter så gående kommer fram, men det har ju inte med cyklisternas cykelbanor att göra, utan bara värdelöst skött av kommunen. Lägg skulden där den hör hemma. På kommunen!
Citera
2026-01-13, 20:30
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Utmärkt ide. Men inkludera även alla arbetslösa som slagit dank i över ett år så blir det bra.
De arbetslösa svenskarna kan vakta utlänningarna med gevär och administrera så arbetet blir utfört.
Citera
2026-01-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippan13
Tycker jag gott att dem kan göra.
Dem betalar väl inte cykelskatt, Vägskatt mm.

Jag tycker att de som inte kan skilja mellan de och dem borde skotta åt alla oss andra.
Citera
2026-01-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektionen
Sluta ploga åt cyklisterna så åker de kollektivt.

Du menar att det försöker åka kollektivt för kollektivtrafiken kommer inte fungera.
Citera
2026-01-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Nej det är sant det är ingen fordons skatt på cyklar och det är ju fordons skatten som betalar vägunderhållet . I tätorter är det dock kommunen som betalar gatuunderhållet .

Nej det är stats/kommunalkassan som betalar underhållet. I Sverige har vi inga öronmärkta skatter förutom public service-avgiften.
Citera
2026-01-13, 20:53
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Absolut. Går hur bra som helst bara det är hyfsat plogat, borstat eller packat. Lössnö kan man också rulla genom, det känns som lite motvind bara.

Bästa som finns är vindstilla, sol och blå himmel och flyga fram på jämnpackad snö. Mycket härligare än regn och beckmörker i november.

Pröva det och slipp ta bilen till gymmet för att springa på löpbandet!
Varför inte åka skidor istället?
Och jag behöver inget löpband. Håller mig i trim utan cykel på vintern.
Men vi är alla olika och jag beundrar din entusiasm för cykling
Citera
2026-01-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Varför inte åka skidor istället?
Och jag behöver inget löpband. Håller mig i trim utan cykel på vintern.
Men vi är alla olika och jag beundrar din entusiasm för cykling
Aah, skidor, ja naturligtvis! All respekt!
Citera
2026-01-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Vad tycker du om att man skiter i att skotta för fotgängare då?

I riktigt nödläge måste man välja. Sådant som är akut måste ha företräde. Och så själva skottningsmaskinerna måste såklart kunna komma fram först och främst. Sedan blir det till att prioritera. Allt kan ju inte skottas på en gång. Och ibland avvaktar man med underhållet om det är mer snö på gång.
Gångtrafiken är också viktig. Och den delar ju ofta vägar med cykelbanorna. Sjukhusakuten brukar fyllas med drabbade varje gång det är 'snökaos'. Så dit måste man ju också kunna komma.
Ibland sitter det en skylt: "Vägen vinterunderhålls ej". Fotgängare varnas, och går "på egen risk".
Citera
2026-01-13, 21:45
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Är detta en rimlig prioritering? Eller bör man, som en insändare i DN förespråkar, låta de självgoda cyklisterna skotta sina egna banor?

https://www.dn.se/insandare/dra-in-snorojningen-pa-cykelbanorna/

Insändaren pekar inte ut just de självgoda cyklisterna, den talar om cykelbanor i allmänhet där alla sorters cyklister färdas. Hur identifierar man enklast de cyklister som är självgoda, och ser till att de färdas på egna cykelbanor som de snöröjer själva?

Själv tar jag oftast cykeln till och från jobbet för att det annars skulle bli onödigt slitage på bilen (har för kort väg dit; motorn når inte driftstemperatur och batteriet hinner inte laddas), och för att koldioxidkommunisterna som tyvärr styr min stad har gjort det omöjligt att hitta parkering när jag kommer hem.

Cykelbanorna där jag cyklar dagligdags är antingen inte röjda alls, eller bara symboliskt plogade (man har skrapat av det översta skiktet snö och lämnat ett tjockt lager som inte är tillräckligt packat för att cykla ovanpå men tillräckligt packat för att vara jobbigare och farligare att cykla i än i helt oplogad lössnö). På samma idiotiska vis plogas f.ö. även trottoarer och alla gator förutom de största genomfartsvägarna. Ironiskt nog har koldioxidkommunisterna tagit bort folks boendeparkering på ena halvan av vissa gator och ersatt den med cykelbanor. När dessa cykelbanor - som vi inte har bett om, förut fanns det plats för cyklar och bilar att samsas - sedan inte snöröjs alls så tvingas cyklisterna ut i det efter cykelbaneanläggnignen alltför smala körfältet. Idiotpolitiker.

Givetvis har jag bra dubbdäck på vintercykeln precis som på vinterbilen.
Citera
2026-01-13, 21:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
I riktigt nödläge måste man välja. Sådant som är akut måste ha företräde. Och så själva skottningsmaskinerna måste såklart kunna komma fram först och främst. Sedan blir det till att prioritera. Allt kan ju inte skottas på en gång. Och ibland avvaktar man med underhållet om det är mer snö på gång.
Gångtrafiken är också viktig. Och den delar ju ofta vägar med cykelbanorna. Sjukhusakuten brukar fyllas med drabbade varje gång det är 'snökaos'. Så dit måste man ju också kunna komma.
Ibland sitter det en skylt: "Vägen vinterunderhålls ej". Fotgängare varnas, och går "på egen risk".
Resurser är begränsade, men problemet som jag ser är någonstans att cyklister ska ha rätt till väg, cykelbana, och trottoar samtidigt som deras vägar ska skottas först och dom blir super gnälliga när någon skulle få för sig att gå på cykelbanan så dom inte kan dundra på i maxhastighet längre.
Citera
2026-01-13, 22:17
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej. Då ska du få se på pling och skrik om du går på cykelbanan.

Däremot har vi gott om kombinerade gång- och cykelbanor. Antar det är dessa du syftar på.
Ja, men i så fall, låt cyklisterna skotta sina egna jävla banor.
Citera
2026-01-13, 22:50
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippan13
Tycker jag gott att dem kan göra.
Dem betalar väl inte cykelskatt, Vägskatt mm.
Gångskatt finns inte heller, de får väl skotta själva också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in