Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Är detta en rimlig prioritering? Eller bör man, som en insändare i DN förespråkar, låta de självgoda cyklisterna skotta sina egna banor?
https://www.dn.se/insandare/dra-in-snorojningen-pa-cykelbanorna/
Insändaren pekar inte ut just de självgoda cyklisterna, den talar om cykelbanor i allmänhet där alla sorters cyklister färdas. Hur identifierar man enklast de cyklister som är självgoda, och ser till att de färdas på egna cykelbanor som de snöröjer själva?
Själv tar jag oftast cykeln till och från jobbet för att det annars skulle bli onödigt slitage på bilen (har för kort väg dit; motorn når inte driftstemperatur och batteriet hinner inte laddas), och för att koldioxidkommunisterna som tyvärr styr min stad har gjort det omöjligt att hitta parkering när jag kommer hem.
Cykelbanorna där jag cyklar dagligdags är antingen inte röjda alls, eller bara symboliskt plogade (man har skrapat av det översta skiktet snö och lämnat ett tjockt lager som inte är tillräckligt packat för att cykla ovanpå men tillräckligt packat för att vara jobbigare och farligare att cykla i än i helt oplogad lössnö). På samma idiotiska vis plogas f.ö. även trottoarer och alla gator förutom de största genomfartsvägarna. Ironiskt nog har koldioxidkommunisterna tagit bort folks boendeparkering på ena halvan av vissa gator och ersatt den med cykelbanor. När dessa cykelbanor - som vi inte har bett om, förut fanns det plats för cyklar och bilar att samsas - sedan inte snöröjs alls så tvingas cyklisterna ut i det efter cykelbaneanläggnignen alltför smala körfältet. Idiotpolitiker.
Givetvis har jag bra dubbdäck på vintercykeln precis som på vinterbilen.