Beträffande eventuell anmälan om inbrott på Eugeniavägen 25 under 1984, så har Stockholms stadsarkiv svarat att de inte kan hitta något. De har sökt i målsäganderegistret för Solna polisdistrikt för hela 1984. De har sökt på, "Eugeniavägen", ”Billiga Andersson”, ”Vinof Olausson” samt bland anmälningar från polismän i tjänst, men inte hittat något.
Jag har även sökt ritningar över Eugeniavägen 25, samt eventuella fotografier på byggnaden. Solna stadsarkiv kan inte hitta några handlingar vare sig för bygglov eller rivningslov, vilket jag tycker är ganska konstigt. De har även tittat igenom samtliga handlingar som hör till jätteprojektet ”Norra Länken”, för att se ifall de blivit insorterade där, men icke. I ”Norra Länken”-projektet fann de dock en kulturhistorisk bebyggelseinventering över byggnaderna nr 41- 49 på Eugeniavägen. Denna inventering gjordes den 27 mars 1987. Förmodligen bedömdes flera av byggnaderna på Eugeniavägen inte ha något kulturhistoriskt värde och lämnades utanför dokumentationen. Fotografierna i inventeringen är svartvita och med hög kontrast, eftersom de är inscannade kopior. Trots det kan man ana sig till att området lämnats att förfalla i väntan på rivning. Fullt med bråte på tomtarna och bakgårdarna. Gamla trasiga, slitna soffor och fåtöljer ligger utspritt här och där tillsammans med massa annat skräp och skrot. Rena rama soptippen på sina ställen.
Hade det bara varit Eugeniavägen 25 som det saknades ritningar och uppgifter om, så hade jag nog blivit konspiratorisk. Men Solna stadsarkiv kunde se att det saknas handlingar även för flera andra av fastigheterna på samma väg. De hittade en bygglovsritning för installation av ”rotationspress” på Eugeniavägen 25 nångång på 1940-talet, men det visade sig vara felsorterad. Den tillhörde Eugeniavägen 43.
Fler dokument från mordutredningen som inte hittats:
1. Förhör/spaningsuppslag med personal och ägare på företaget Cronwell/Kronwell på Eugeniavägen Svar från arkivet: Ej påträffats
2. Förhör/spaningsuppslag med personal och ägare på följande adresser:
Eugeniavägen 23-27 samt 34- 36. Svar från arkivet: Ej påträffats
3. På sidan 2 i spaningsuppslag C 266 framgår att Vinof Olausson skickat ett brev som inkom till spaningsledarna den 23 oktober 1984. Jag vill begära ut kopia på både brev och kuvert. Svar från arkivet: Ej påträffat vare sig original eller kopia.
4. I spaningsuppslaget C10-2-A står "Själv kände Ederyd till att flickan setts tillsammans med [maskerat] från västerort. Ederyd ville tro att denna [maskerat] var en våldsman".
Går det att se ifall det finns något separat spaningsuppslag upprättat om denna våldsman från västerort? Det verkar åtminstone finnas en blyertsnotering vid det maskerade namnet, vilket kan tyda på att det finns något mer kring den personen. Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen. Svar från arkivet: Ej påträffat
5. I uppslag märkt C10-3, säger hotellägarens hustru att "Vid något eller några tillfällen var det en yngre man som kom till hotellet och väntade på henne. Mannen var i åldern c:a 22 år, lång och blond. Närmare uppgifter okända".
Går det att se ifall polisen lyckades identifiera vem den unge mannen var? Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen. Svar från arkivet: Ej påträffat någon handling som kan sägas motsvara din begäran
6. I uppslag märkt C10-4-A, framgår att CdC bott hos någon man som disponerade en lägenhet i närheten av Fridhemsplan under perioden jan-mars 1984. Går det att se ifall polisen lyckades identifiera vem den mannen var? Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen. Svar från arkivet: Ej påträffat någon handling som kan sägas motsvara din begäran
7. I ett av förhören med Beppan så namnger hon två st läkare vars namn inte förekommer i den här tråden, så därför skriver jag dem inte här. En ska ha bott på Banérgatan, och den andra på ”på Lidingö”. Jag begärde ut förhör/spaningsuppslag med dem. Svar från arkivet: Ej påträffats
Har läkarens dottern kollat på detta? Hon borde varit född samtidigt som mig? Stackare henne, fy fan att blivit nervösd och allt, fattar hon inte att hennes pappa var den enda normala som kunde skydda henne?
Fler dokument från mordutredningen som inte hittats:
1. Förhör/spaningsuppslag med personal och ägare på företaget Cronwell/Kronwell på Eugeniavägen Svar från arkivet: Ej påträffats
2. Förhör/spaningsuppslag med personal och ägare på följande adresser:
Eugeniavägen 23-27 samt 34- 36. Svar från arkivet: Ej påträffats
3. På sidan 2 i spaningsuppslag C 266 framgår att Vinof Olausson skickat ett brev som inkom till spaningsledarna den 23 oktober 1984. Jag vill begära ut kopia på både brev och kuvert. Svar från arkivet: Ej påträffat vare sig original eller kopia.
4. I spaningsuppslaget C10-2-A står "Själv kände Ederyd till att flickan setts tillsammans med [maskerat] från västerort. Ederyd ville tro att denna [maskerat] var en våldsman".
Går det att se ifall det finns något separat spaningsuppslag upprättat om denna våldsman från västerort? Det verkar åtminstone finnas en blyertsnotering vid det maskerade namnet, vilket kan tyda på att det finns något mer kring den personen. Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen. Svar från arkivet: Ej påträffat
5. I uppslag märkt C10-3, säger hotellägarens hustru att "Vid något eller några tillfällen var det en yngre man som kom till hotellet och väntade på henne. Mannen var i åldern c:a 22 år, lång och blond. Närmare uppgifter okända".
Går det att se ifall polisen lyckades identifiera vem den unge mannen var? Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen. Svar från arkivet: Ej påträffat någon handling som kan sägas motsvara din begäran
6. I uppslag märkt C10-4-A, framgår att CdC bott hos någon man som disponerade en lägenhet i närheten av Fridhemsplan under perioden jan-mars 1984. Går det att se ifall polisen lyckades identifiera vem den mannen var? Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen. Svar från arkivet: Ej påträffat någon handling som kan sägas motsvara din begäran
7. I ett av förhören med Beppan så namnger hon två st läkare vars namn inte förekommer i den här tråden, så därför skriver jag dem inte här. En ska ha bott på Banérgatan, och den andra på ”på Lidingö”. Jag begärde ut förhör/spaningsuppslag med dem. Svar från arkivet: Ej påträffats
Det är onekligen intressant och stundtals förvånande att se vilka delar av utredningen som saknas. Jag förmodar (och hoppas) att frånvaron av dessa handlingar dels kan bero på att de faktiskt aldrig har existerat, dels att de har funnits men någon gång under alla år försvunnit eller registrerats fel.
Om utredarna aldrig hörde Kronwells personal är det annars ett så flagrant förbiseende att det är ofattbart. Även om Kronwells var stängt på grund av semester kan det knappast ha varit igenbommat från tidiga juni till augusti och i inledningsskedet - och fortfarande till denna dag - visste ingen exakt när CdC dog eller kroppsdelarna dumpades. Ingen kunde heller veta om dumpningen skedde vid flera tillfällen, om gärningsmannen rekognoserade innan eller kanske återvände efteråt.
Detsamma gäller självklart även bristen på förhör med personal på övriga adresser på Eugeniavägen, som torde haft stor möjlighet att lägga märke till något avvikande; en möjlighet som till och med Vinof lyfte fram i sitt förhör.
Något som talar för att det faktiskt aldrig genomfördes förhör är att de som berättar om intressanta incidenter och observerationer på Eugeniavägen, som SJ-växlaren och Mattes, själva kontaktade polisen. Detta var inte information som polisen på egen hand fick fram. Vem vet vad som hade framkommit om polisen förhörde alla potentiella vittnen istället för att nöja sig med något slags flygblad, vilket inte ens tycks ha nått samtliga på Eugeniavägen? Gladh exempelvis menade sig ju inte ha sett det.
Ånyo slås jag av det ambivalenta utredningsarbetet under hösten 1984, som växlar mellan det ambitiösa och det komplett undermåliga. Det är för mig svårt att tolka och förstå hur utredningen bedrevs redan innan den spårade ur totalt.