Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Tycker det är lite märkligt där jag bor i Umeå, centralt ja.
Det är två stycken 3 rum till salu, 2,95 i utgång, dessa har legat ute 1 år drygt, plockats ner och lagts upp.
Min närmsta granne har likande 3.a som jag har, dom gick ut o sålde på en vecka drygt, enda som skiljer dessa två andra 3 åt var 100 tusen kronor, grannen sålde för 2,8milj köpt 2022 för 2,55.
Jag köpte 2020 aug för 1,9 milj, dvs ökning på nära 1 milj på 5 år, eller 200k per år.
Lustiga är egentligen just detta endast 100k skiljer, samt tiden dom har legat ute är länge medans grannen så säljs den direkt, lägen o vårnings plan ligger ganska lika.
Känns som grannen hade en bättre mäklare även om jag inte tror på bra eller sämre mäklare, men något måste det ha berott på, samtliga vill sälja för att köpa hus, nu är även huspriserna ner lite, dvs snåla in lite på själva vinsten o man får sälja o även kunna köpa lite billigare i sin tur, som närmsta granne.
Man ska ändå se att dessa två andra har köpt ungeför när jag köpte, dvs med 1 milj i vinst o vill tjura för denna 100k in i det sista.
Vem av dessa har bästa strategi?
Tänkt även jag tänker sälja o köpa hus, snåla eller vara girig?
Folk tar ofta beslut i bostadsköp baserat på känsla. (Där inte ekonomin hindrar).
Och då kan det vara alla möjliga saker som avgör.
Planlösning, upplevelsen av utsikten, upplevelsen av husfasaden, möjlighet till parkering, upplevelsen av reneoveringsbehov etc.