2026-01-13, 17:38
Medlem
Kaenkelberries avatar
Som det ser ut så går byggbranchen svagt i Sverige på grund av för låga hus och lgh priser. Det behövs mera lättnader för folk att köpa och med nuvarande höga priser på material och tjänster så bör det luckras upp.
Förstår inte några i tråden som påstår att priserna skall ner? Sverige är långt ner på listan över dyra bostäder.
Citera
2026-01-13, 19:05
Medlem
För de som säger att det är omöjligt att hitta en villa att ha råd med.

Natursköna, lugna, trygga Brottby norr om Sthlm. Direktbuss till tekniska på 30 min. Bil till Vasastan på kanske 25 min (utom i värsta rusningen men då kör bussarna i bussfil förbi allt). Förskola och skolor samt mataffär lokalt. 10 min till Arninge med enormt utbud.

Här ligger nu en villa ute i hyfsat skick på 150kvm och pool för 4,5msek. Samma villa går loss på +10 msek i Täby som ligger drygt 10 min bort med bil.

Lite längre norrut är marken billig som tusan. För 4 msek kan du köpa ett nybyggt hus på ritning på 107 kvm och nästan 5000 kvm tomt du kan stycka och göra annat med. Där kan ju trådens stjärnor stycka upp 4-5 villatomter och bygga stora superbilliga villor! Tomtens värde är runt 1 msek, dvs 200k per styck om man styckar den till 5 villatomter.

När kan ni som hävdar att det går att bygga superbilligt så länge marken är gratis börja bygga 4-5 stora villor där superbilligt och sen sälja?
Senast redigerad av flanders 2026-01-13 kl. 19:50.
Citera
2026-01-13, 19:52
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Som det ser ut så går byggbranchen svagt i Sverige på grund av för låga hus och lgh priser. Det behövs mera lättnader för folk att köpa och med nuvarande höga priser på material och tjänster så bör det luckras upp.
Förstår inte några i tråden som påstår att priserna skall ner? Sverige är långt ner på listan över dyra bostäder.

Vad menar du med att ”det behövs mera lättnader för folk att köpa”? Inte mera lån hoppas jag.
Citera
2026-01-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Vad menar du med att ”det behövs mera lättnader för folk att köpa”? Inte mera lån hoppas jag.

Tja att bygga kostar när byggarbetare, chaufförer, lagerarbetare och fabrikspersonal ska ha höga löner, arbetsgivaravgifterna högst i världen och momsen på bygg hög.

Lägg sedan till att vi har väldigt strikta regleringar för byggen med miljökrav, bullerkrav, handikappsanpassning osv
Citera
2026-01-13, 21:05
Medlem
Tycker det är lite märkligt där jag bor i Umeå, centralt ja.

Det är två stycken 3 rum till salu, 2,95 i utgång, dessa har legat ute 1 år drygt, plockats ner och lagts upp.
Min närmsta granne har likande 3.a som jag har, dom gick ut o sålde på en vecka drygt, enda som skiljer dessa två andra 3 åt var 100 tusen kronor, grannen sålde för 2,8milj köpt 2022 för 2,55.

Jag köpte 2020 aug för 1,9 milj, dvs ökning på nära 1 milj på 5 år, eller 200k per år.

Lustiga är egentligen just detta endast 100k skiljer, samt tiden dom har legat ute är länge medans grannen så säljs den direkt, lägen o vårnings plan ligger ganska lika.

Känns som grannen hade en bättre mäklare även om jag inte tror på bra eller sämre mäklare, men något måste det ha berott på, samtliga vill sälja för att köpa hus, nu är även huspriserna ner lite, dvs snåla in lite på själva vinsten o man får sälja o även kunna köpa lite billigare i sin tur, som närmsta granne.

Man ska ändå se att dessa två andra har köpt ungeför när jag köpte, dvs med 1 milj i vinst o vill tjura för denna 100k in i det sista.

Vem av dessa har bästa strategi?

Tänkt även jag tänker sälja o köpa hus, snåla eller vara girig?
Senast redigerad av hjorten16 2026-01-13 kl. 21:07.
Citera
2026-01-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Det är väl lätt löst? Bara höja priserna så de går med vinst och inte går i kk?
Kan du vara lite mer konkret på det där med höja priserna och gå med vinst.
Citera
2026-01-14, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tycker det är lite märkligt där jag bor i Umeå, centralt ja.

Det är två stycken 3 rum till salu, 2,95 i utgång, dessa har legat ute 1 år drygt, plockats ner och lagts upp.
Min närmsta granne har likande 3.a som jag har, dom gick ut o sålde på en vecka drygt, enda som skiljer dessa två andra 3 åt var 100 tusen kronor, grannen sålde för 2,8milj köpt 2022 för 2,55.

Jag köpte 2020 aug för 1,9 milj, dvs ökning på nära 1 milj på 5 år, eller 200k per år.

Lustiga är egentligen just detta endast 100k skiljer, samt tiden dom har legat ute är länge medans grannen så säljs den direkt, lägen o vårnings plan ligger ganska lika.

Känns som grannen hade en bättre mäklare även om jag inte tror på bra eller sämre mäklare, men något måste det ha berott på, samtliga vill sälja för att köpa hus, nu är även huspriserna ner lite, dvs snåla in lite på själva vinsten o man får sälja o även kunna köpa lite billigare i sin tur, som närmsta granne.

Man ska ändå se att dessa två andra har köpt ungeför när jag köpte, dvs med 1 milj i vinst o vill tjura för denna 100k in i det sista.

Vem av dessa har bästa strategi?

Tänkt även jag tänker sälja o köpa hus, snåla eller vara girig?
Folk tar ofta beslut i bostadsköp baserat på känsla. (Där inte ekonomin hindrar).
Och då kan det vara alla möjliga saker som avgör.
Planlösning, upplevelsen av utsikten, upplevelsen av husfasaden, möjlighet till parkering, upplevelsen av reneoveringsbehov etc.
Citera
2026-01-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kan du vara lite mer konkret på det där med höja priserna och gå med vinst.
Att höja priset är ett logiskt första steg för att täcka förluster och öka vinsten när ett företag går back på en produkt, eller hur?
Eller hur tänker du att de skall agera?
Senast redigerad av londonlondon 2026-01-14 kl. 08:58.
Citera
2026-01-14, 09:06
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lite längre norrut är marken billig som tusan. För 4 msek kan du köpa ett nybyggt hus på ritning på 107 kvm och nästan 5000 kvm tomt du kan stycka och göra annat med. Där kan ju trådens stjärnor stycka upp 4-5 villatomter och bygga stora superbilliga villor! Tomtens värde är runt 1 msek, dvs 200k per styck om man styckar den till 5 villatomter.

Nej, utanför detaljplan måste tomter för byggnation vara 2000 kvm i Vallentuna kommun.
Citera
2026-01-14, 10:33
Medlem
Epistemologens avatar
Roade mig med att kolla på hur nyhetsmedierna har agerat i tider som dessa. Noterade att de började förutspå "islossning" på bostadsmarknaden redan vintern 2022/2023. Det blir spännande att se hur många år de kan förutspå return-to-normal utan framgång innan folk börjar fråga sig om deras spåkula kanske saknar något i analysen.
Senast redigerad av Epistemologen 2026-01-14 kl. 10:34. Anledning: Typo
Citera
2026-01-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Att höja priset är ett logiskt första steg för att täcka förluster och öka vinsten när ett företag går back på en produkt, eller hur?
Eller hur tänker du att de skall agera?
Vad händer med försäljningen när priset till kund ökar?

Kan det blir så att den möjligen minskar?

Och hur blir det med vinsten när dina fasta kostnader är desamma och försäljningsintäkterna minskar?
Citera
2026-01-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Roade mig med att kolla på hur nyhetsmedierna har agerat i tider som dessa. Noterade att de började förutspå "islossning" på bostadsmarknaden redan vintern 2022/2023. Det blir spännande att se hur många år de kan förutspå return-to-normal utan framgång innan folk börjar fråga sig om deras spåkula kanske saknar något i analysen.
Det dom saknade var väl att Trump skulle ställa till med 100 ggr mer skador är förra mandatperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in