2026-01-13, 08:01
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Det är inte bara de som påverkas. Jag har tex en iptv-box och använder stadsnätet (ett fiberbaserat nätverk). Vad jag förstår så är det inte samma sak som marknätet. Och jag har ingen tjock-TV.

Min hyresvärd har ordnat ett slags baspaket där TV4 har ingått fram till nu. De övriga kanalerna blir kvar.

Menar du att TV4 försvann från ditt utbud nu?
Citera
2026-01-13, 08:26
Medlem
Upptäckte just att det inte bara var TV4 som försvann från marknätet igår. Även TV Finland försvann. På TV'n i sovrummet har jag endast kört med "vanlig" antenn då det räcker med Morgonstudion för att få tidiga nyheter.

Har dock inte hört någon information om att TV Finland också skulle bort. Trodde att de sände i samråd med SVT.
Citera
2026-01-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Menar du att TV4 försvann från ditt utbud nu?

Ja. Även min hyresvärd har tidigare gått ut med att TV4 försvinner som gratiskanal. Har baspaket via Kalejdo som har följande information för folk som får/fick TV4 via stadsnätet:

Information till dig som har TV4 fritt via ditt stadsnät

”Från och med 12 januari 2026 kommer TV4 inte längre att vara en gratiskanal. Det innebär att kanalen kommer att försvinna för dig som idag har TV4 kostnadsfritt via ditt stadsnät. Kanalen ligger kvar i utbudet t.o.m. 11 januari, därefter behöver ni teckna ett abonnemang för att fortsatt få tillgång till den.”

Samt:

”I samband med nedsläckningen av TV4 kommer vi samtidigt att utöka basutbudet med kanalerna AxessTV och Godare.”

AxessTV hade jag sedan tidigare, och jag har ännu inte kollat om jag har fått Godare nu istället. Men det ska ersätta tv4.

https://kalejdo.tv/tv4/

Jag kanske har missuppfattat detta med marknät, stadsnät etc. Men jag tror inte vi hade det via marknätet tidigare.
Citera
2026-01-13, 09:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
”Från och med 12 januari 2026 kommer TV4 inte längre att vara en gratiskanal. Det innebär att kanalen kommer att försvinna för dig som idag har TV4 kostnadsfritt via ditt stadsnät. Kanalen ligger kvar i utbudet t.o.m. 11 januari, därefter behöver ni teckna ett abonnemang för att fortsatt få tillgång till den.”

Det var som tusan, det var en nyhet för mig. Det har ju verkligen bara skrivits om just marknätet annars.

Citat:
Jag kanske har missuppfattat detta med marknät, stadsnät etc. Men jag tror inte vi hade det via marknätet tidigare.

Nä förmodligen inte. Marknät = de stora tv-sändarna som har funnits runt om i landet (t.ex. Nacka, Hörby, Brudaremossen mfl) sedan 50/60-talen. Som villaägare har man haft en egen antenn på vinden, taket eller gaveln. I lägenhetshus hade man en gemensam tv-antenn på taket och i lägenheterna fanns det tv-uttag med runda kontakter.
Citera
2026-01-13, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackQuartz
Undertecknad är en av "fyra procent" men jag tycker det är märkligt att vi inte är fler. Svenskarna måste älska sina dyra och värdelösa TV-abonnemang med tillhörande crapware.

Har ej tv-antenn, verka vara spridda skurar vad som gäller,
merparten av fastigheter har digitalt (ej tv-antenn) eller hur det nu fungerar.

Nu är TV4 borta från marknätet.
https://www.svt.se/kultur/tv4-forsvinner-fran-marknatet
Det innebär att TV4 inte längre kommer att
vara tillgänglig för den som tittar via tv-antenn.
Senast redigerad av NewYear 2026-01-13 kl. 10:41.
Citera
2026-01-13, 14:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Upptäckte just att det inte bara var TV4 som försvann från marknätet igår. Även TV Finland försvann. På TV'n i sovrummet har jag endast kört med "vanlig" antenn då det räcker med Morgonstudion för att få tidiga nyheter.

Har dock inte hört någon information om att TV Finland också skulle bort. Trodde att de sände i samråd med SVT.

Det har tydligen varit Sverigefinska riksförbundet som har ansvarat för dessa sändningar.
https://rskl.se/sv/tv-finland-slutar-sanda-i-marknatet/
Men hur länge har det varit så? Tidigare var det väl ändå staten som finansierade på något vis?
Citera
2026-01-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det har tydligen varit Sverigefinska riksförbundet som har ansvarat för dessa sändningar.
https://rskl.se/sv/tv-finland-slutar-sanda-i-marknatet/
Men hur länge har det varit så? Tidigare var det väl ändå staten som finansierade på något vis?

Man fortsätter tydligen i Tele2's kabelnät. Vad innebär det? Hur många och vilka har Tele2's kabelnät? Eller menar man fiber alternativt TV via mobilt bredband?
Citera
2026-01-14, 07:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Man fortsätter tydligen i Tele2's kabelnät. Vad innebär det? Hur många och vilka har Tele2's kabelnät? Eller menar man fiber alternativt TV via mobilt bredband?

Bra fråga. Är det typ gamla Comhem-nätet?
Citera
2026-01-15, 17:28
Medlem
Tratten52s avatar
Jag laddade ner TV4 play appen i min Sony tv för några dagar sedan. Den måste Sony ha lagt in nyligen för tidigare gick den inte att installera. Det sjuka är att man måste skapa ett konto för att kunna komma in. Kunde dom inte ha gjort en app som fungerar direkt om man vill stå ut med all jävla reklam som det var tidigare.
Citera
2026-01-18, 09:21
Medlem
Thunderwomans avatar
Eftersom det går att streama en del gratis om jag står ut med reklam så har jag just nu på Nyhetsmorgon i bakgrunden. Kanske bara inbillning, eller har reklamavbrotten i gratisversionen av appen blivit längre sen de lämnade marknätet? Jaja, om det är så, så hoppas de väl att tittarna ska tröttna på reklamen och köpa deras paket. Men om jag köper ett reklamfritt streamingpaket så inte blir det TV4 Play Plus!
Citera
2026-01-19, 05:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sverige har säkert krav på att ha minst en publik kanal via marknätet för att informera befolkningen vid kris.
Så du får nog också vara med och betala för marknätet och SVT via skatt.

Jag har sedan flera år redan TV4play så inget problem. Synd om många äldre som inte har råd med fiber för att kunna se på TV den vägen men det skiter de flesta yngre om ändå.

När jag var liten så fanns bara en TV kanal och när vi sedan fick TV2 i slutet av 1969 var det ett stort lyft men många gnällde om programutbudet och tyckte man kunde ha reklam för att få bättre TV utbud.
Sedan kom TV3 och TV4 mm med reklam och alla jublade.

Du kommer inte jubla när skatten ökar för SVT ska fram via marknät.

ett jävla tjat om de äldre
vem bryr sig om de äldre 80+
Citera
2026-01-19, 07:09
Medlem
Moobs avatar
Denna nyhet att de lämnat, är det bästa som hänt i TV-världen sen färg-TV kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in