Citat:
Ursprungligen postat av
Fleavmoe
Mamman är i fokus på bilderna upplever jag. Inte sonen. Dessutom är bilder i sig inget bevis på att barn får emotionell uppmärksamhet eller behov tillgodosedda. Bara att de är med på bild.
Ja men precis, kan ha många olika anledningar.
Min dotter vägrade vara med på bilder från ca 7 års ålder fram tills 13,14 år medans min son var en liten linslus tills han var 10-11 år.
När jag la ut på FB om våra bravader brukade jag skriva i texten att min dotter också var med.
Vilket får mig (iom denna diskussion) inse att det kanske var bra att jag gjorde det
När barnkonventionen blev lag 2020 så så fick mina barn välja vilka bilder på dom som fick vara kvar på FB, resten tog jag bort.
Det kan man ha i åtanke med i andra trådar om det kommer upp såna här frågeställningar om varför bara ett barn är med på bilderna.
"barnkonventionen är svensk lag sedan 2020 och stärker barns rätt till integritet,
vilket gör att föräldrar måste vara försiktiga med att publicera bilder ("sharenting") –
barn har rätt att säga nej, och det k
an vara olagligt om bilden kränker barnets integritet, privatliv (artikel 16) eller om barnet inte samtycker, särskilt när barnet blir äldre och mer moget"