2025-11-18, 18:45
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Nån som vet hur det känns att spendera ett par tre månader i städer som Flensburg, Neumünster, Kiel Lübeck och nån till?

Jag försöker lära mig Europas största språk dvs tyskan och hade tänkt spendera vintrarna där.
Kallt där också, jag vet, men hellre Tysklands vinter än Nordens, plus att jag är extremt trött på Norden/Skandinavien i nästan alla avseenden. Behöver nåt nytt men pallar inte resa alltför långt.
Sitter jag flera timmar på buss, tåg eller flyg så somnar jag och det slutar med att jag mökar ner hela fordonet eller farkosten plus snarkar, och det är överlag drygt att resa länge även om man inte skulle fjärta och snarka.

Så norra Tyskland känns lagom långt bort och lagom exotiskt.

Berätta gärna om erfarenheter, åsikter, plus och minus jämfört med Norden.

Ska du pendla till Sverige? Annars ser jag inte varför du inte kan ta tåget ned till München, där är det varmare, vackrare, och trevligare.
Citera
2025-11-18, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Ska du pendla till Sverige? Annars ser jag inte varför du inte kan ta tåget ned till München, där är det varmare, vackrare, och trevligare.

Jo, det är nog en helt annan värld.
Har du varit där, och kanske även i Schweiz och Österrike?
Citera
2025-11-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrackaren
Så är det ju, Rewe är inte billigast, men Lidl och Aldi är inga favoriter för min del. De saknar för mycket i sitt utbud av det jag är ute efter. Edeka gillar jag skarpt också, rena och snygga affärer med bra utbud.

Jo men det stämmer ju. Det som saknas på Aldi eller Lidl brukar jag handla på Rewe, Edeka eller Kaufland. Överlag är utbudet mycket sämre i mataffärer här i Tyskland. Man kan exvis gå in på Aldi eller ja tom Rewe eller Edeka en lördagkväll och så är bananerna eller sallad slutsålt, eller något annat. Det händer ju oftast inte i Sverige.
Citera
2025-11-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jo men det stämmer ju. Det som saknas på Aldi eller Lidl brukar jag handla på Rewe, Edeka eller Kaufland. Överlag är utbudet mycket sämre i mataffärer här i Tyskland. Man kan exvis gå in på Aldi eller ja tom Rewe eller Edeka en lördagkväll och så är bananerna eller sallad slutsålt, eller något annat. Det händer ju oftast inte i Sverige.

Skumt, jag ska till Tyskland nästa helg (julmarknad i Lübeck) och satt precis och kollade efter just Kaufland, gillar de också. Känns lite mer lågprisaktigt men strunt samma, de har hyggliga priser på det jag handlar. Jag har inte upplevt att utbudet är så mycket sämre, men jag semestrar ju bara i Tyskland och köper sällan ”vanliga livsmedel”. Korv är det jag vill ha 😄 Har du varit på Citti i Lübeck? Jag hade inte varit där på flera år men körde dit för några veckor sedan - jösses så stort det har blivit! Galet, förvisso många år sedan jag var där sist men då fanns där väl sisådär fyra-fem halvtaskiga klädesaffärer + Citti. Nu snackar vi en galleria med 90 butiker. Galet.
Citera
2025-11-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrackaren
Skumt, jag ska till Tyskland nästa helg (julmarknad i Lübeck) och satt precis och kollade efter just Kaufland, gillar de också. Känns lite mer lågprisaktigt men strunt samma, de har hyggliga priser på det jag handlar. Jag har inte upplevt att utbudet är så mycket sämre, men jag semestrar ju bara i Tyskland och köper sällan ”vanliga livsmedel”. Korv är det jag vill ha 😄 Har du varit på Citti i Lübeck? Jag hade inte varit där på flera år men körde dit för några veckor sedan - jösses så stort det har blivit! Galet, förvisso många år sedan jag var där sist men då fanns där väl sisådär fyra-fem halvtaskiga klädesaffärer + Citti. Nu snackar vi en galleria med 90 butiker. Galet.

Nej jag bor långt ifrån Lübeck så har aldrig varit på Citti, bor i Bayern. Kaufland är mer som typ stora Willys eller ICA Maxi fast ja kanske något sunkigare. Kaufland är stort med bra utbud men inte lika bra som ett ICA Maxi. Billigare är det inte på Kaufland men man kan exvis köpa Dafgårds kanelbullar och köttbullar och Marabou Choklad, svenska gårdschips osv och det finns hyllor med mat från andra världsdelar så därför går jag gärna dit ibland. Ska besöka Citti om jag besöker Lübeck.
Citera
2025-12-12, 11:17
Medlem
LKKINGENs avatar
Glöm inte skaffa dig ett gymkort och besök den lokala simhallen så du får lära dig att byta om/duscha och basta med brudarna och gu nåde dig vilken utskällning du får av bademeistern om du har badkläder i bastun!
Citera
2025-12-12, 13:55
Medlem
upplaenningens avatar
Med snart ett AfD med egen majoritet i Mecklenburg-Vorpommern så tycker jag du borde överväga en flytt från Sverige med båten.

https://dawum.de/Mecklenburg-Vorpommern/
Citera
2026-01-13, 11:04
Medlem
Jag gillar Hamburg. Firade nyår där en gång. Funkar fint att ta nattåg dit också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in