2025-07-02, 18:14
Avslutad
Nån som vet hur det känns att spendera ett par tre månader i städer som Flensburg, Neumünster, Kiel Lübeck och nån till?

Jag försöker lära mig Europas största språk dvs tyskan och hade tänkt spendera vintrarna där.
Kallt där också, jag vet, men hellre Tysklands vinter än Nordens, plus att jag är extremt trött på Norden/Skandinavien i nästan alla avseenden. Behöver nåt nytt men pallar inte resa alltför långt.
Sitter jag flera timmar på buss, tåg eller flyg så somnar jag och det slutar med att jag mökar ner hela fordonet eller farkosten plus snarkar, och det är överlag drygt att resa länge även om man inte skulle fjärta och snarka.

Så norra Tyskland känns lagom långt bort och lagom exotiskt.

Berätta gärna om erfarenheter, åsikter, plus och minus jämfört med Norden.
Citera
2025-07-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Nån som vet hur det känns att spendera ett par tre månader i städer som Flensburg, Neumünster, Kiel Lübeck och nån till?

Jag försöker lära mig Europas största språk dvs tyskan och hade tänkt spendera vintrarna där.
Kallt där också, jag vet, men hellre Tysklands vinter än Nordens, plus att jag är extremt trött på Norden/Skandinavien i nästan alla avseenden. Behöver nåt nytt men pallar inte resa alltför långt.
Sitter jag flera timmar på buss, tåg eller flyg så somnar jag och det slutar med att jag mökar ner hela fordonet eller farkosten plus snarkar, och det är överlag drygt att resa länge även om man inte skulle fjärta och snarka.

Tyskland är bra för oss svenskar. Liknande kultur, bemötande, mat osv. Du kommer trivas bra tror jag.

Har inte besökt dessa specifika städer men liknande storlek något mer söder om dessa och det har varit positiva upplevelser.
Citera
2025-07-02, 18:32
Avstängd
Citat:
Kiel och Lübeck är ok, Flensburg är ingen höjdare. Ta tåget ner till Trelleborg och där efter TT line färjan. Vet inte om Stena fortfarande kör Göteborg -Kiel som de gjorde förr.
Citera
2025-07-02, 18:41
Medlem
Känns väl ändå som om du kan hitta något trevligare ställe och Danmark är väl isåfall ett bättre alternativ eller någonstans i Skåne. Tyskland är ganska så hårt, dyrt och mycket konkurrens.
Citera
2025-07-02, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Kiel och Lübeck är ok, Flensburg är ingen höjdare. Ta tåget ner till Trelleborg och där efter TT line färjan. Vet inte om Stena fortfarande kör Göteborg -Kiel som de gjorde förr.

Varför är inte Flensburg en höjdare?
Var det tråkigt eller invaderat av orcher från MENA, eller både och?

Äe, Gbg-Tyskland är för långt. Blir sjösjuk föfan, lol. Trelleborg i så fall.

Hur upplevde du levnadskostnaderna i Kiel och Lübeck?
Citera
2025-07-02, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Tyskland är bra för oss svenskar. Liknande kultur, bemötande, mat osv. Du kommer trivas bra tror jag.

Har inte besökt dessa specifika städer men liknande storlek något mer söder om dessa och det har varit positiva upplevelser.

Vart var du nånstans?
Hyrde du airbnb?

Har du vart i Hamburg? Jag var förbi där lite hastigt och fick intrycket att det är en berikad jävla gangsterstad som Stockholm. Dock patrullerade polisen där flitigare än i Sverige, men,,,,i don´t know.

Klarade man sig med engelskan om man inte var proffs på tyska än?
Citera
2025-07-02, 19:09
Medlem
Citat:
Vart var du nånstans?
Hyrde du airbnb?

Har du vart i Hamburg? Jag var förbi där lite hastigt och fick intrycket att det är en berikad jävla gangsterstad som Stockholm. Dock patrullerade polisen där flitigare än i Sverige, men,,,,i don´t know.

Klarade man sig med engelskan om man inte var proffs på tyska än?

Jag var längre tid och pluggade så delade lägenhet med tyskar.

Tror de lite mindre städerna är bättre för att lära känna folk. Är nog smart att undvika 1 miljon+ städer.

Man klarar sig på engelska. Men det är ju roligare att försöka på tyska.
Citera
2025-07-02, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag var längre tid och pluggade så delade lägenhet med tyskar.

Tror de lite mindre städerna är bättre för att lära känna folk. Är nog smart att undvika 1 miljon+ städer.

Man klarar sig på engelska. Men det är ju roligare att försöka på tyska.

Genau.
Många ord och meningar känns redan bekanta, men det är ett jävla kämpande ändå.
Jo, självklart på deutch, men om tyskan brister så är det skönt att dom kan english.

Mataffärerna är billigare där, väl? Tänker att dom har fler kunder så dom kan erbjuda lägre priser.
Citera
2025-07-02, 19:24
Medlem
Citat:
Genau.
Många ord och meningar känns redan bekanta, men det är ett jävla kämpande ändå.
Jo, självklart på deutch, men om tyskan brister så är det skönt att dom kan english.

Mataffärerna är billigare där, väl? Tänker att dom har fler kunder så dom kan erbjuda lägre priser.

Är väl ganska liknande priser på mat. Har ingen exakt koll. Men gissar att det inte skiljer allt för mycket.
Citera
2025-07-02, 19:33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
...
Vet inte om Stena fortfarande kör Göteborg -Kiel som de gjorde förr.
En båt i varje riktning varje natt.
Citat:
Varför är inte Flensburg en höjdare?
Var det tråkigt eller invaderat av orcher från MENA, eller både och?

Äe, Gbg-Tyskland är för långt. Blir sjösjuk föfan, lol. Trelleborg i så fall.

Hur upplevde du levnadskostnaderna i Kiel och Lübeck?
Stenas färja går på natten så man har goda möjligheter att sova. Avgår runt 19 och kommer fram runt 7. Jag har för mig att de kör ganska långsamt, de har gott om tid på sig.
Citera
2025-07-02, 19:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Mycket dimma, regn och vind på vintern, specielt på västsidan. Kiel och Lübeck är bättre. Uselt käk i norra Tyskland. Men historiskt intressant, om man är intresserad.
Södra Tyskland är dock riktigt trevligt. Bra käk, nära till alperna. Mycket bättre väder på vintern än norra delen.
Flyg Munchen-Sthlm går väl på 2:30 eller något sådant. Helt OK restid.
Citera
2025-07-02, 20:19
Medlem
Glöm inte Greifswald, Stralsund och Schwerin. Rostock kan du glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in