2025-10-29, 13:45
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Nån som vet hur det känns att spendera ett par tre månader i städer som Flensburg, Neumünster, Kiel Lübeck och nån till?

Jag försöker lära mig Europas största språk dvs tyskan och hade tänkt spendera vintrarna där.
Kallt där också, jag vet, men hellre Tysklands vinter än Nordens, plus att jag är extremt trött på Norden/Skandinavien i nästan alla avseenden. Behöver nåt nytt men pallar inte resa alltför långt.
Sitter jag flera timmar på buss, tåg eller flyg så somnar jag och det slutar med att jag mökar ner hela fordonet eller farkosten plus snarkar, och det är överlag drygt att resa länge även om man inte skulle fjärta och snarka.

Så norra Tyskland känns lagom långt bort och lagom exotiskt.

Berätta gärna om erfarenheter, åsikter, plus och minus jämfört med Norden.

Själv har jag bara varit i Lübeck av de städer du nämner.
Staden var väldigt trevlig, charmig och med fin arkitektur, men den kändes ganska liten och lugn. Utanför turiststråken i stadskärnan händer det inte särskilt mycket, och efter en vecka eller två tror jag att jag hade börjat känna mig klar med den.
Perfekt för ett kortare besök eller som bas för utflykter, men kanske lite för lugnt om man vill ha mer liv och variation under en längre period.
Citera
2025-10-30, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leolajban
Själv har jag bara varit i Lübeck av de städer du nämner.
Staden var väldigt trevlig, charmig och med fin arkitektur, men den kändes ganska liten och lugn. Utanför turiststråken i stadskärnan händer det inte särskilt mycket, och efter en vecka eller två tror jag att jag hade börjat känna mig klar med den.
Perfekt för ett kortare besök eller som bas för utflykter, men kanske lite för lugnt om man vill ha mer liv och variation under en längre period.

Hur kändes kostnaderna?
Citera
2025-10-30, 19:40
Medlem
Håller med leolajban, Lübeck är mysigt och vackert men efter ett par dagar har man ”gjort stan”. Trakterna kring Lübeck är väl värda att kolla in, beroende på vad man är ute efter såklart. Timmendorfer Strand, till exempel - riktigt fina strandpromenader, många caféer och restauranger. Jag tycker mig märka en rätt tydlig skillnad i priser jämfört med så nyligen som i somras. Det har helt klart blivit dyrare att äta ute, till och med priset på öl har ökat! Klart det går att hitta ställen som fortfarande har schyssta priser, framförallt om man ger sig utanför staden. Kom hem i går från en liten kortare semester, bodde i en liten by, drygt 20 minuter med bil från Lübeck. I närheten fanns ganska många snabbmatsställen och hos en lokal Imbiß käkar du dig helt klart mätt på 70-80:-. I affärerna (vi handlade på Rewe) ligger priserna rätt likt Sverige. Frukt & grönt: billigare. Korv (favoriten!): billigare. Alkohol: billigare. Livsmedel i övrigt: ungefär som här men deras extrapriser är verkligen extrapriser. Diesel och bensin är snäppet dyrare. Jag drar till Tyskland tre-fyra gånger per år och oftast till just de norra delarna (Schleswig-Holstein), helt klart ett av mina favoritländer. Nära Lübeck finns som sagt massor med annat att göra, se och uppleva. Svårt dock att nämna specifika saker, det beror så mycket på personliga preferenser.
Citera
2025-10-31, 08:49
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Hur kändes kostnaderna?

Ungefär som i Sverige, kanske till och med något dyrare.
Jag var dock där som turist, så jag kan inte säga hur priserna ser ut i mataffärer eller för vardagliga saker.
Citera
2025-10-31, 08:57
Avslutad
Citat:
Ungefär som i Sverige, kanske till och med något dyrare.
Jag var dock där som turist, så jag kan inte säga hur priserna ser ut i mataffärer eller för vardagliga saker.

Så du käkade bara på hotellet?
Citera
2025-10-31, 09:16
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Så du käkade bara på hotellet?

Nej, vi höll oss mest inne i stan där det främst finns turistiga restauranger, så det blev en del måltider på Block House.
Jag minns dock att jag åt en riktigt bra kebab utanför stan.

Lübecks innerkärna påminner lite om Gamla stan i Stockholm, väldigt turistinriktad men det finns säkert några guldkorn om man vet var man ska leta.
Om du är där på sommaren finns det flera trevliga uteserveringar längs Travefloden.
Citera
2025-10-31, 09:23
Avslutad
Citat:
Nej, vi höll oss mest inne i stan där det främst finns turistiga restauranger, så det blev en del måltider på Block House.
Jag minns dock att jag åt en riktigt bra kebab utanför stan.

Lübecks innerkärna påminner lite om Gamla stan i Stockholm, väldigt turistinriktad men det finns säkert några guldkorn om man vet var man ska leta.
Om du är där på sommaren finns det flera trevliga uteserveringar längs Travefloden.

Låter mysigt och hemtrevligt.
Citera
2025-11-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrackaren
Håller med leolajban, Lübeck är mysigt och vackert men efter ett par dagar har man ”gjort stan”. Trakterna kring Lübeck är väl värda att kolla in, beroende på vad man är ute efter såklart. Timmendorfer Strand, till exempel - riktigt fina strandpromenader, många caféer och restauranger. Jag tycker mig märka en rätt tydlig skillnad i priser jämfört med så nyligen som i somras. Det har helt klart blivit dyrare att äta ute, till och med priset på öl har ökat! Klart det går att hitta ställen som fortfarande har schyssta priser, framförallt om man ger sig utanför staden. Kom hem i går från en liten kortare semester, bodde i en liten by, drygt 20 minuter med bil från Lübeck. I närheten fanns ganska många snabbmatsställen och hos en lokal Imbiß käkar du dig helt klart mätt på 70-80:-. I affärerna (vi handlade på Rewe) ligger priserna rätt likt Sverige. Frukt & grönt: billigare. Korv (favoriten!): billigare. Alkohol: billigare. Livsmedel i övrigt: ungefär som här men deras extrapriser är verkligen extrapriser. Diesel och bensin är snäppet dyrare. Jag drar till Tyskland tre-fyra gånger per år och oftast till just de norra delarna (Schleswig-Holstein), helt klart ett av mina favoritländer. Nära Lübeck finns som sagt massor med annat att göra, se och uppleva. Svårt dock att nämna specifika saker, det beror så mycket på personliga preferenser.

Rewe är en av de dyraste matvarukedjorna. Mycket bättre priser på Lidl och Aldi, i synnerhet reavaror. Jag handlar bara saker på Rewe som jag inte hittar på Lidl/Aldi på Rewe då de har ett något bredare sortiment plus en delidisk.
Citera
2025-11-17, 17:41
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Kiel är ingen vacker o mysig stad då hamnen och varven bombades under andra världskriget. Men trots sin moderna stil är den trevlig.

Lugn, allt är återuppbyggt, liksom i andra tyska städer.

Utsiktsplattform vid Kielkanalen
Slussutsiktsplattformen ligger på södra sidan av kanalen (Kiel-Wik) och kan besökas från soluppgång till solnedgång. Från plattformen har du direkt utsikt över Kielkanalen med de fascinerande Holtenau-slussarna och Holtenau-högbron. Upplev live hur små segelbåtar passerar slussen bredvid stora last- och kryssningsfartyg när de går in och ut ur kanalen. Det passerar ca 80 fartyg per dygn, så det är alltid liv och rörelse i slussarna.
https://www.ostsee.de/kiel/schleusenanlagen.html
Citera
2025-11-17, 17:50
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
För oss historienördar och MÖPare https://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-995
Väl värt ett besök om man är i närheten av Kiel.

Marine-Ehrenmal i Laboe, cirka 15 kilometer nordost om Kiel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Laboes_marina_minnesm%C3%A4rke

https://www.laboe.de/kultur
Citera
2025-11-17, 17:58
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Äcklig stad! Men du klarar dig m engelska

Med 1,8 miljoner invånare är Hamburg Tysklands näst största stad, ett rikt hotellutbud, excellenta restauranger, utsökta shoppingmöjligheter och erbjuder sina gäster ett unikt utbud av konst och kultur av högsta klass. Musical-världssuccéer, anspråksfull och underhållande teatrar, spännande nattliv och en mängd historiska sevärdheter som stadens 1200-åriga historia har lämnat efter sig.

https://www.ttline.com/sv/reseguide-tyskland/hamburg-hansestad/?fbclid=IwAR11J2fMML5YYkqugOyMJrKOcItPY73Hw-zbXiT138BZITpLjrWw4mTFV3k_aem_AQP7F0ech9imkXjQZoKo hTuPkB fIjxifLTBoF3obB1gBNMjRJoGqIGSoo7Kc_8t0CYrVONauo7h_ okRpScDvNmDY
Senast redigerad av Batagare 2025-11-17 kl. 18:01.
Citera
2025-11-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Rewe är en av de dyraste matvarukedjorna. Mycket bättre priser på Lidl och Aldi, i synnerhet reavaror. Jag handlar bara saker på Rewe som jag inte hittar på Lidl/Aldi på Rewe då de har ett något bredare sortiment plus en delidisk.

Så är det ju, Rewe är inte billigast, men Lidl och Aldi är inga favoriter för min del. De saknar för mycket i sitt utbud av det jag är ute efter. Edeka gillar jag skarpt också, rena och snygga affärer med bra utbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in