Citat:
Ursprungligen postat av
bunga-bunga-bunga
Ska snart bli färdig med en tvåårig ingenjörsutbildning på YH som jag tycker var extremt slapp och lallig. Många av lärarna saknade samordning, så samma stoff repeterades på de flesta föreläsningarna. De flesta eleverna var frånvarande och lyckades ändå ta sig igenom utbildningen. De som höll i utbildningen var onåbara under praktiken som ändå var utbildningens viktigaste moment.
Teorin var också bristfällig då det ungefär motsvarade det jag lärde mig på gymnasiet. Även praktiska övningar var också mycket briställiga då vi endast hade en labbsal för endast en kurs trots att nästan alla kurser vi läste var märkta som "praktiska".
Är H-ing. mindre lallig på valfri högskola/uni? Eller är det samma skit?
Undrar eftersom jag håller på att komplettera betygen inför våren och vill inte slösa mer tid.
Kan man verkligen kalla sig ingenjör om man inte har läst någon matte? YH-ingenjör fungerar bara eftersom det i Sverige, till skillnad från många andra länder, inte finns någon form av licensiering eller kvalificering för att få kalla sig ingenjör. Egentligen är dessa typer av utbildningar mer vad man skulle kalla för tekniker, laboratorieassistenter och liknande.
Inget fel med det, det kan vara bra och intressanta jobb, men det är stor skillnad mot ens en ödmjuk högskoleingenjör. Visst, högskoleingenjörsutbildningar är mer avslappnade än t.ex. civilingenjör, men inget man kan navigera i sömnen. Det krävs fortfarande att du läst natur/teknik eller kompletterat, och de första åren är mer och tyngre matte än många klarar av, och som extremt få kan glida igenom.